Gå til innhold

Kjenner at jeg blir litt provosert av "besservissere"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakka med ei på jobben som har en gutt på 5 måneder. De var så stolt av at han ikke var oppe om nettene for å spise. Hadde ikke gjort det på mange måneder. De snakket om hvor flinke de hade vært til å ikke ta han opp, og derfor sov han hele natta. Som en litt "svak" mor krympa jeg meg litt, for vi samsover og greier. Senere kom det opp at han fikk grøt. Det var fordi han hadde vokst så dårlig.... Er det bare meg eller?? Er det andre som ser en sammenheng. Sa ikke noe jeg da, men tenkte masse

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er kanskje noe av det mest BLÅSTE jeg har har hørt fra i det siste, og DRITER i hva andre mener om det.............

Hva i huleste er du selv når du "tenker masse" da? Misunnelig fordi de har en rolig baby som sover natten gjennom? Jeez!

Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener jeg, om kollegaen din mente gutten sov så godt om natta fordi han fikk grøt på kvelden eller om han sov fordi de hadde latt være å ta ham opp?

Hvilken "sammenheng" er det du snakker om?

Skrevet

Hva slags måte er det å svare på??

Ikke så voksent, i alle fall!

Du kan gjerne være uenig, men du kan jo svare på en penere måte?!

Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener!

Tror det dreier seg om totalt forskjellige innfallsvinkler til å ha barn. Det noen ser på som et problem (som må fikses) ser andre på som en midlertidig tilstand (som man regner med vil ta slutt en dag).

Skrevet

Altså... Det må være lov å være forskjellige uten at man skal bli provosert!

Vi har også vært konsekvent med å ikke ta sønnen vår opp for mye. Det har vært veldig viktig for oss. Jeg orker ikke flere måneder med dårlig søvn, da blir jeg sur og trøtt, og det går ut over de andre om dagen. Han sluttet riktignok ikke å spise om natta før han var 5-6 mnd, men han spiste bare en gang fra ca 4 mnd. Han har også hatt eget rom siden han var 3 mnd.

Hvis folk kaller meg "besserwisser" av den grunn, da er det de som har et problem, ikke jeg.

PS: Nå vet jo ikke jeg om kollegaen din sier at det de gjør, er det eneste riktige, eller om hun bare forteller hva de gjør... det er jo en vesentlig forskjell

Skrevet

tror ikke en unge på fem mnd blir tynn av å ikke få mat på natten, så lenge han får nok på dagen. Sønnen min har ikke fått mat på natten siden han var 2,5 mnd, og han er rulten og god.

DU trenger alikevel ikke å krympe deg, jeg beundrer alle dere som orker å samsove med deres små, og som orker å stå opp flere ganger om natta for å amme.

Skrevet

HI her. Poenget mitter vel at det ikke er rart at ungen legger dårlig på seg hvis han ike spiser om natta. For meg hadde det vært mer nærluggende enn å begynne med grøt hvis man har et ønske om å amme ungen.

Veldig så frekke noen blir her. Lite hyggelig forum i grunnen.

Skrevet

Man må selvfølgelig ta forbehold om andre årsaker som kan ha vært skyld i at babyen ikke la på seg nok av morsmelken, men jeg har intrykk av at de aller fleste babyer som ikke får nok mat på dagen vil våkne for å få mat på natten...? Så hvis det er slik at foreldrene "saboterer" dette ved å nekte bebisen mat om natten så er det ikke rart hvis det går litt ut over vektøkningen.

Skrevet

Det var ikke meningen å være frekk... Jeg skjønner hva du mener med vektøkningen, og jeg syntes også det hørtes tidlig ut å slutte, men kjente jeg ble litt irritert da du kalte henne besserwisser... For, som sagt, man er forskjellige.

Skrevet

Jeg har også en våkenunge, og forstår akkurat hva du mener. Men jeg tror vi er mer sårbare overfor sånne utsagn, nettopp fordi våre barn ikke sover hele natta . Samme hvor mye vi ønsker det, eller prøver.

Møtt mange sånne som forteller om at babyen deres sover hele natta, og har gjort det omtrent fra dag en.

Når jeg forteller at jeg er sliten fordi jeg ike har sovet ei hel natt enda, har jeg fått kommentaren her; "Hva? Sover han ikke hele natta enda?? Det skulle han jo gjort for lenge siden,da!"

(han er snart 11 mnd)

Ikke ta sånt ille opp. Samsov videre, og gjør det du gjør med ditt barn.

Jeg ammer gjennom natta, og det er greit. Ja, jeg er utslitt og trøtt. Men men, de vokser fort, og jeg gjør det jeg mener er rett for mitt barn.

Men ja, jeg skjønte hva du mente =)

Og frekke svar fikk du veldig ufortjent!

Skrevet

Tulla vår sover hele natten har gjort det fra hun var litt over 2 måneder. Legger godt på seg og hun fullammes syntes det er helt fantastisk. Jeg skryter av det jeg også, er jo bare så deilig både for meg og tulla å få sove.

Ser ikke problemet att hun på jobben din var stolt over gutten sin, det er da bare kos. Er da ikke vits å ta opp ungen om den ikke vil opp eller er sulten.

Skrevet

Du snakker om "besservissere"....

Ja, du har fått noen frekke svar, men hva annet ventet du???

Faktisk ble jeg provosert nå (og ikke ofte jeg gidder å la meg provosere av et internettforum).

Trekker du konklusjonen for alle at fordi de ikke får mat på natten så er det ikke rart at babyene har lav vektoppgang?

Da synes jeg at flere må feie for sin egen dør.

Du ANER ikke hvor mange bekymringer jeg har hatt pga dårlig vektoppgang. Her har vi matet hver 3.time hele døgnet i lange perioder.

Og det uten å samsove :D

Selv om folk ikke vil samsove (noe jeg personlig ikke vil så lenge babyen er fornøyd med å ligge å sove alene, men andre må få gjøre som de vil) så får de da mat. Jeg ser overhode ikke noen sammenheng.

Og det at gutten til din kollega vil sove på natta, så er jo det suverent. Tenk så mange vonde netter de slipper med nattavvenning.

Skrevet

uff da, her fikk du mange hissige svar..

jeg skjønner hva du mener jeg. Forstår også veldig godt følelsen da du fortalte at du fortsatt ammer om natta. jeg gjør også det og gutten min er snart 9 mnd. Han sover en del i senga mi også, og ofte føler jeg meg som en dårligere mor fordi jeg ikke har fått til dette med natta. men alle barn er forskjellige. Du gjør det du syns er best for din unge. Det er ingen som vet det bedre enn deg. Selv hadde jeg en liten gutt som vokste dårlig, og da fikk jeg beskjed på hs om at jeg måtte amme flere ganger om natta i tilegg til grøten...

Skrevet

Til alle hissige som har barn som sover hele natten;

Vi andre har ikke VALGT å få en baby som er mye våken!

Noen barn er bare sånn.

Jeg har på samme måte erkjent at de fleste babyer sover hele natta. Glad og fornøyd. Men ikke mine.

Tror ikke det er fordi jeg gjør noe "feil" som mamma, for det.

(ser ut som noen her faktisk mener dette er et valg)

Skrevet

Jeg er ikke hissig bare sier att det må da være lov å skryte av ungen sin, jeg nyter att vakre prinsessen min sover hele natten. Du har sikkert noe du skryter av med ungen din også. Syntes det er rart att det skal være så negativt å ikke kunne få lov å fortelle hva en syntes er positivt med ungen sin.

Elsker henne over alt hadde gjort det om hun hadde vekket meg og om hun måtte ligge i sengen min. Men jeg syntes det er veldig deilig att hun ligger i sin egen seng og sover.

Skrevet

Selvsagt har du ikke valgt å få en baby som er våken. Alle "drømmer" vel om en hel natt med soving.

Det jeg reagerte på var at hun satte likhetstegn mellom ikke-samsoving og dårlig vektoppgang hos denne kollegaen.

Ikke at hun var en "dårlig" mor for å amme om natten. Selvsagt ikke. Vi vet vel alle at det er babyen som styrer hvor ofte den vil ha mat.

Men: Vi leser med de øynene vi har - og vi oppfatter verden forskjellig ut i fra vårt ståsted.

Men synes faktisk at ikke folk skal "rakke" ned på de som sliter med dårlig vektoppgang - er ikke "dårlig" mor for det heller.

Skrevet

Når tulla her i huset var en måned gammel sov hun hele natten igjennom, og det gjør hun fortsatt. Før det var hun våken en gang pr natt og skulle ha mat. Hun har aldri noen sinne lagt dårlig på seg. Så det kan være mange grunner til det. Helt ærlig, så virker du som "besservisseren" i dette innlegget ditt.. Beklager, er ikke sikkert du er det, men du fremstår slik.

Skrevet

HI igjen, her gikk det hett for seg. Derfor: jeg presiserer.

Poenget er at ettersom hun ønsket å fullamme hadde for min del 1 steg ved lav vektoppgang vært å amme om natten også. Faktisk vekke han og mate om natten hvis ha ikke våknet selv. Deretter prøvd annen mat. Min kollega ble også litt "bestyrtet" over meg som innrømmet at jeg var litt fristet til å snart gi noe grøt for at min skal sove hele natta. Derfor synes jeg det er besservisser å skryte av at de ikke tar opp ungen om natta.

Vi har alle noen sider ved barna våre som er mer eller mindre ønsket (sover mye/lite, vokser mye/lite, skriker mye /lite), og det kan vi være stolte av/ønske oss anderledes. Lov å være stolte også

Skjønner ???

Skrevet

Jeg tenkte absolutt ikks spesielt på deg, Victorias mamma =)

Føler du deg ikke truffet, var det ikKe til deg =)

Selvsagt skal man skryte av barna sine! Er da ikke det dette dreier seg om først og fremst.

Min pjokk er fks veldig flink til å være våken ;o)

Skrevet

Kjære HI

Ha troen på deg selv, ikke la slike sniper få trykke de ned. Her er en artikkel du kanskje har interesse av http://www.drjaygordon.com/development/ap/flower.asp.

Noe jeg ofte spør meg selv når jeg leser om disse som ikke vil gå til sine små babyer når de skrike om natten, eller ikke gir dem mat når de er sultne fordi det ikke står måltid på timeplanen, begynner med mat før tarmene er klare, av helt egoistiske grunner, som a de vil sove eller ha tid sammen som par, er hvilke andre andre offer de gjør på barna sin bekosning opp gjennom oppveksten?

Det er greit at alle er forskjellige, men jeg føler det sier jo noe om dem som person, om en klarer å sitte i stua å drikke rødvin, mens en vet poden skriker som besatt, fordi om en har skrudd lyden av babysitteren.

Omsorgsfull og kjærlig er ikke det første en tenker, er det vel?

At en står å verker utenfor døra, men på død og liv ikke skal gi smokken, mat, eller trøst, fordi det kan ødelegge sovemønster, gi barnet for mye oppmerksomhet eller andre syke ideer, gjør ikke dette inntrykket noe bedre, legger til litt inntykk av tett i pappen på toppen.

Men det er jo veldig politisk ukorrekt å tenke sånn som oss, for babyer skal helst sove fint fra de er født, og gjør de ikke det skal de tvinges.

Jeg er vant med både "snill"baby, og "slem" baby. Hårene reiser seg på ryggen, for det har med å gjøre de fysiologiske behovene til barnet, ikke om den er SNILL eller ikke.

Skrevet

unger blir ikke tynne av å ikke spise på natta. sønnen min er 2mnd,god og rund. ikke spist på natta di siste to tre ukene..

Skrevet

Vel... tror det er en del personer som kanskje burde lese innlegget en gang til, fra muligens forskjellige vinkler.

Det jeg leste hadde slett ikke noe med samsoving og vektoppgang, men faktisk at denne personen var stolt av at de hadde latt vær å ta opp ungen om natten, dvs. latt den ligge å grine fra dag en bare for å venne ungen til at den ikke skal få mat og kos på natten, og at de begynte med ordentlig mat for at den skulle sove hele natten ganske tidlig........

Jeg for min del klarer ikke å høre tulla mi ligge å hyle etter mat på kvelden og natta uten å gi henne det. Jeg mater på natta og samsover innimellom ved behov.

Så hovedinnlegger, jeg skjønner reaksjonen din. Jeg hadde nok også reagert på sånt.

Skrevet

Samsoving øker risikoen for krybbedød...

Så gjør dere det for deres egen del eller barnets behov...???

Spør dere det sp.målet noen ganger..

Er det pga barnets behov eller...... Osv.

Jeg turte aldri det.

Men jeg hadde henne i egen seng tett inntil vår seng, sånn at jeg kunne ha hånden på henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...