Anonym bruker Skrevet 17. september 2006 #1 Skrevet 17. september 2006 Det er så mange i dette landet som er avhengige av og nyter alkohol, selv med så høye priser og alle restriksjoner osv...Hvordan ville det vært hvis alkoholpolitikken var like liberal som i Spania og sørligere strøk hvor du får tak i brennevin i nærbutikken og kiosken... Og ingen aldresgrense på å kjøpe alkohol heller! Tenk deg at det gikk an å sende et barn til Rema for å kjøpe en flaske whisky. Ville det ført til ville tilstander her i Norge og fest og fyll bak enhver hjørne?? Det som bekymrer meg mest er ungdomsfylla, noe jeg synes er helt horribelt! Det er så utrolig drikkepress og jo mer du orker å få i deg, jo kulere du er. I tillegg ser det ut til at folk ikke klarer å slappe av og ha det gøy i sosiale sammenhenger uten å få i seg promiller. Jeg er allerede nå bekymret for dattera mi når hun kommer i den alderen. Skal gjøre mitt beste for at hun skal få et sunt forhold til alkohol, og at hun blir sterk nok til å stå imot det enorme akoholpresset. En god start er vel å holde seg unna flaska både under svangerskap og mens jeg ammer, vil ikke at min lille baby skal ha promiller i kroppen! Og jeg husker selv hvor ekkelt og rart det var for meg å se fulle voksne ( i nærmeste familie), aldri i verden om jeg vil at dattera mi synes at mamma er rar og ekkel. Dette ble kanskje litt langt, men jeg blir så provosert av disse ammende mødre som ikke klarer å holde seg unna flaska og spør andre om støtte for å bøte på den dårlige samvittigheten.
Gjest Skrevet 17. september 2006 #2 Skrevet 17. september 2006 Jeg er til en viss grad enig med deg, men synes du overdriver litt. Jeg tror ikke det er skadelig om en ammende mor tar seg et glass rødvin eller to om kvelden dersom hun ikke nattammer. Jeg har som barn ofte opplevd å se den nærmeste familie beruset, og dette er vonde minner som sitter i. Jeg er derfor - som deg - veldig bevisst på at mine barn ikke skal oppleve det samme. Det er totalt unødvendig! Men barna tar ikke skade av å se mamma og pappa drikke litt vin eller øl til maten. Det blir nok en utfordring å skape et sunt og naturlig forhold til alkohol. Og ikke minst, sørge for at de tar avstand fra dop!! Ang. din kommentar om aldersgrenser og tilgang på alkohol: Så vidt jeg vet, er det aldersgrense på kjøp og bruk av alkohol i alle land (i allefall i den vestlige verden).
druett-gutten kom 030106:) Skrevet 17. september 2006 #3 Skrevet 17. september 2006 Dette er ett veldig vanskeiligt tema. Jeg synes det er bedre at barn ser og lærer at det å ta ett glass vin eller en øl til maten, en og annen lørdag er ikke skummelt. En trenger ikke å bli beruset. Jeg opplevde og så mange forskjellige varianter av alkoholisme i min oppvekst. Det viktigte er vel å bruke sunn fornuft og gjøre det en føler seg komfertabel med.
~Endorfina~ Skrevet 17. september 2006 #4 Skrevet 17. september 2006 Jeg nyter en øl opptil flere ganger i uka med GOD samvittighet. Så lenge det går 3 timer etter inntak av en enhet før jeg ammer, er det null promille i blodet og forlengst ute av melka!
Mamma mia! Skrevet 17. september 2006 #5 Skrevet 17. september 2006 Jeg synes nordmenn burde reise mer og lære av drikkekulturen i Europa! Mye koseligere når man kan kose seg med ett par glass vin over ett par timer enn to flasker vin på samme tid! Tror egentlig at trenden har blitt mer sånn her i Norge også, men kanskje mer i byen enn på bygda. Slik kan barna lære å omgå alkohol på en normal måte når de blir voksne. Derimot synes jeg det ville vært bedre med lettere tilgang til alkohol for da hadde ikke så mange kjøpt og drukket hjemmebrent som er livsfarlig!!!
Ranveig R Skrevet 17. september 2006 #6 Skrevet 17. september 2006 Nordmenn generelt burde gjerne lære frå søreurpoerarane at dei kan kose seg med eit glas vin eller to i festleg lag i staden for å drikke seg sørpe dritings kvar helg... Men eg er definitivt ikkje positivt innstilt til brennevin på Rema! Og som deg anonym, så meiner eg at barn og alkohol ikkje hører saman, men det er neimenn ikkje mange her inne som er av same oppfatning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå