Gå til innhold

Erfaringer med amming + flaske


pippi78 & prinsessa :)

Anbefalte innlegg

Når begynner dere med flaske i tillegg til amming?

Tenker ikke på mm men at man gir pumpet melk på flaske.

 

Min svigerinne gav nemlig flaske trolig for tidlig noe som førte til at barnet nektet å ta brystet og heller ville ha flaske. Jeg er så redd for at dette skal skje og vet ikke helt når jeg skal tørre å prøve med flaske.

 

Hvilken erfaring har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Jeg gir både flaske med mme og ammer i tillegg - har ikke hatt nok melk i puppene, for jeg har styrt masse med betennelse og sopp og all verdens. Lille Emma er flink hun - for hun tar begge deler like greit =) Men merker selvsagt at hun får lettere i seg melka fra flaska, for der trenger hun ikke suge så mye selv. Der renner det inn bare hun lukker munnen rundt tuten nesten =)

 

Jeg tror at om du gir flaske et par ganger i uka, så vil hun nok ikke bli vanen nok til å bare ta flaske. Kan jo i alle fall være greit at du vet hun tar flaske!

 

Håper dette ikke ble for rotete??? Kos deg med prinsessa di da!

 

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi begynte med mme da hun var 14 dager, fordi hun ikke hadde tatt igjen fødselsvekten. Ammer først og får flaske etterpå. Går veldig greit. Virker som puppen er mest stas. Hun er nå litt over 3 uker.

Jeg har mer enn nok melk, men hun koser seg litt for mye med puppen, og går over til å sutte etter 10 min (uten å drikke) og sovner etterhvert. Med flasken har vi litt mer kontroll på hvor mye hun får i seg, og etter noen dager var vekten bra. Så nå får hun flaske kun et par ganger om dagen, i stedet for til hvert måltid.

Var litt skeptisk til å begynne med dette, men synes egentlig det er veldig greit så lenge hun foretrekker puppen. Det er jo greit å vite at hun tar flaske også, så har vi litt mer frihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pumpet meg når han var 3 uker gammel, pappan gav flasken. Det gikk helt fint, og til neste måltid fikk han pupp igjen og suttet som han aldri hadde gjort noe annet. Tror nok at så lenge man ikke gir flaske for ofte sutter de like godt av begge deler...

 

På lørdag skal jeg og pappan på date og skal ha barnevakt for første gang, så denne uken tenkte vi å gi han et par flasker så han ikke får helt hetta når lørdagen kommer, og barnevaktene ikke må stresse for mye med flaska...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde første gang i dag, og tok flaska med en gang:)

 

Prøvde mest for å se om det gikk. Greit med tanke på barnevakt. Var og for at pappan hadde lyst til å prøve å mate.

 

Med førstemann byttet vi frem og tilbake uten problem. Håper det vil gå like lett med denne. Skal bli godt å få en hel natts søvn en gang og:)

 

Jeg har så mye melk og den kommer så fort at gutten må ta pauser for å ikke "drukne" Har da og som regel melk i hele ansiktet..hehe. Så trenger ikke suge så mye/hardt på meg heller.

 

Dersom ammingen går greit kan du jo prøve. Kanskje hun ikke vil ha flaske i det hele tatt og da er jo dette ikke noe å tenke på mer :) Tror ikke de fleste får puppenekt av flaske en sjelden gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gir både pupp og flaske. Begynte da han var 3-4 dager gammel. Det går bare bra, han skiller godt mellom de ulike sugeteknikkene. Smokk bruker han også. Noe av det beste med flaske, er at da kan pappaen også gi mat :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt måtte begynne med mme på flaske da han var 14 dager fordi han ikke hadde tatt igjen fødselsvekten. Begynte med 3 ganger om dagen, men måtte utvide til 6 ganger om dagen før det begynte å skje noe med vekten. Tok igjen fødselsvekten først etter 5 uker, så vi var veldig bekymret. Ammet i tillegg hver gang + masse amming om natten. Pussig nok fikk jeg mer melk etter at vi begynte å gi flaske så ofte. Sikkert fordi måltidene fikk mer struktur og jeg fikk slappet litt mer av.

 

Ifølge helsesøster skal vi nå slutte med flaske og det er jammen ikke lett! Vi har nå trappet ned til 2 ganger om dagen, men opplever dessverre mye puppenekt! Surrer og griner (les : hylskriker) ved brystet samtidig som han periodvis suger. Måltidene tar derfor evigheter og han er sjelden fornøyd. Jeg både ser og hører at han får i seg mat, men det er vanskelig å føle seg trygg på at han får nok mat. Dette gjør det fryktelig vanskelig å ta han med noe sted fordi puppen fungerer ikke som beroligende middel når han gråter...... Vi skal på vårt første barselgruppe møte på tirsdag og gruer oss veldig mye. Skikkelig kjipt å måtte blande flaske med mme når jeg er der....

Får ikke til å pumpe meg ig det er jo upraktisk. Vi gleder oss med andre ord til å komme over kneika :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til shevil. Om du ender opp med mest mme er ikke det noe nederlag. Mange som bare har fått det og alle har klart seg helt fint. Ingen vits i å slite ut mammaen sin i hvert fall hvis begge to foretrekker mme? Viktgste er jo å ha det fint i sammen, men med full puppe-angst hos både baby og mamma er det ikke så lett da ;-)

 

Fikk også amme-angst (hmmm, har jeg kommet på et nytt ord her kanskje? )da det ikke funket med førstemann, og det er ikke noe arti. Hos meg startet det med at babyen fikk gulsot på sykehuset og ikke orket å suge selv, mens 10-20 jordmødre og sykepleiere dro i puppene mine til alle døgnets tider. Så jeg endte opp med å pumpe til gutten var 5 uker. Han fikk flaske med veldig lite åpning (Dr Brown).

Jeg bestemte meg at det å få flaske ikke var noe nederlag, gutten hadde det helt fint for det :-) Slik fikk jeg et mer avslappet forhold til hele ammingen, og da jeg bestemte meg for å prøve igjen på puppen funket det plutselig. Så mitt motto er: bedre med en flaske i munnen enn en mamma som gråter og stresser med ammingen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår snuppe fikk melk på faske første gang da hun var ca 14 dager gammel. nå er hun drøye 6 uker. Hun får ikke så ofte, bare tre-fire ganger i uken når mamma og puppene ikke er hjemme.

Hun tok flaska med en gang, og har ikke noe problem med å ta puppen etter flaskemating. Tvert i mot ser vi at hun blir helt vill i blikket når hun skjønner at hun får pupp i stedet for flaske, hun kaver med armer og ben og lager masse godlyder, så det er ingen tvil om hva hun liker best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...