venus Skrevet 16. september 2006 #1 Skrevet 16. september 2006 Har ei jente som straks blir to og har så smått begynt å tenke på dette med renslighet. Hun har en potte som hun hverdag sier hun vil tisse på. Hun setter seg ned på den i ett sekund, reiser seg bare fort opp. Har ikke gjort noen forsøk på å få henne renslig ennå, og tror hun vil gi mer uttrykk for at hun er klar for å bli renslig. Lurer på hvordan dere som har renslige barn har gjort det. Noen som vil dele erfaringer og kanskje komme med tips? På forhånd takk.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2006 #2 Skrevet 16. september 2006 Gi henne tid og ikke press henne. Høres ut som du gjør det riktig Men... er det ikke katter og hunder som blir "renslige", unger blir "tørr" eller slutter med bleier. Høres helt fælt ut å si at et barn som bruker bleier ikke er renslig! Det er sånn som bestemoren min sier, og hele familien synes det høres helt forferdelig ut. Fikk litt bakoversveis av at noen i min generasjon sier sånt.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2006 #3 Skrevet 17. september 2006 Du har enda god tid, vent og se når hun begynner å få interessen selv. Jeg forstod ikke hva du mente med overskriften før jeg leset innlegget. Har aldri hørt det utrykket før jeg, her bruker vi tørr eller bleiefri. Føler det blir litt feil å si det på den måten, er barnet skittent/urenslig når det bruker bleie?
venus Skrevet 17. september 2006 Forfatter #4 Skrevet 17. september 2006 Har ikke tenkt på at ordet renslig er gammeldags eller nedverdigende. For meg er dette ordet helt normalt å bruke. Når jeg spør om noe på denne siden så må det da aksepteres at jeg bruker ordet renslig. Et barn har ingen forutsetninger for å være renslige selv. Dette er noe vi som foreldre lærer barna. Så fint at deres barn er renslige. Dette er det som står i ordboken om renslig: renslig - 1 som ikke avgir smuss el. tilsmusser: skokrem i tube er praktisk og renslig / et renslig arbeid; venne et barn til å være renslig ɔ:holde seg tørr i buksen / renslige kattunger // skikkelig; uten feil, uklarheter, ulovligheter e.l.: renslig pianospill, fotballspill o.l. 2 hederlig; moralsk uklanderlig: være renslig i sine handlinger / en renslig tankegang, agitasjon / renslige forhold
EvaL Skrevet 18. september 2006 #5 Skrevet 18. september 2006 Glem avsporingen rundt ordet renslig eller ikke, det har ingen betydning i denne sammenhengen. Personlig er jeg av den oppfattningen at barn fint klarer å styre dette med bleieavvenningen selv, det gjør de når de er både fysisk og psykisk modne for å klare seg uten bleie. Det vi som foreldre skal gjøre er å fortelle dem om potten eller doen, og oppmuntre de til å tisse å bæsje der. Men, jeg mener det har liten hensikt å "trene" ved å sette barnet på potta i lang tid. Barn ser at andre barn og voksne går på do, de vet dermed utmerket godt hva man skal gjøre der så de vil automatisk gå på do selv når de føler at de er klare for det.
Gjest Skrevet 18. september 2006 #6 Skrevet 18. september 2006 For de fleste ungene er det omtrent som å lære å krype eller gå. Plutselig knekker de koden og får det til av seg selv Fortsett å oppmuntre henne og gjør det koselig å sitte på potta så finner hun ut av det selv.
Gjest Alulalulalu Skrevet 18. september 2006 #7 Skrevet 18. september 2006 Klistremerker og glansbilder - bare litt motivasjon som skal til - er jo så alt for komfortabelt for dem å gjøre det i bleia.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå