Gå til innhold

Blomman (eller andre) ang tran m sitronsmak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i en annen tråd hvor du skriver at man ikke skal gi tran med sitronsmak til barn under 1 år pga fare for allergiutvikling. Jeg har gitt tran med sitronsmak til min gutt på 3 mnd. Har tenkt at når han ikke reagerer på det, så er det vel greit. Men da er det kanskje ikke det. Hadde du noe dokumentasjon om dette? Får kanskje dra i butikken og kjøpe vanlig tran for sikkerhets skyld... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres rart ut...det er den de deler ut på helsestasjonen på 1 ukers kontrollen

Skrevet

Hmm, ja det hørtes rart ut... men nå har jeg jo opplevd at ikke alle helsesøstre/jordmødre vet like mye om ting og tang, f.eks amming. Hadde vært interessant å se noe dokumentasjon på det hvertfall.

Skrevet

Det står jo på tranflasken med sitron smak hvor mye tran man skal gi til spedbarn..... Regner da med at det hadde stått at man ikke skal gi det, om det hadde vært noe "fare"????

Skrevet

Er nok helst ved allergier i familen at man skal være obs på sitrus til spedbarn - så er dere friske - så går det nok bra. Men husk på at har man en allergi er det far for kryssallergi - for interssert gå på allergiviten.no

Skrevet

Hei! =0)

Jeg fikk også høre at man ikke skal gi tran mred sitronsmak til barn under ett år, og har tidligere også skrevet om dette her. Det står (sto i allefall tidligere) på tranflaskene at man ikke skulle gi tran med sitron til barn under ett år. Dette var jo da grunnet sitronen som er sitrusfrukt og som man skal unngå å gi spebarn grunnet det kan gi allergireaksjon. Men nå har jeg hatt den diskusjonen med min nye helsesøster, og sitronsmaken i tranen er syntetisk, altså ikke ekte sitron, og det er derfor ufarlig å gi, i forhold til å ikke gi citrus. Så kan man da diskutere om det er bra å gi babyen syntetiske stoffer da, men det er jo en helt annen diskusjon=0)

Dersom man likevel ønsker å holde seg unna tranen med sitronsmak, for sikkerhetsskyld, og babyen ikke vil ta vanlig tran, så har Møllers noe som heter Møllers barnetran, spesielt for barn og med fruktsmak. Denne har vi gitt helt siden vi begynte med tran da babyen var 4 uker, og babyen elsker denne! Smaker grønn extra (den tyggegummien). Dersom dere ikke finner den i butikkene så be personalet om å ta den inn. Mange etterspør denne tranen da den er for barn og med "god" smak =0)

Skrevet

limer inn fra petermoller.no

Kan spedbarn få Möller's Tran med sitronsmak?

I prinsippet kan de det. Det aromastoffet som gir sitronsmak har ikke gitt allergiske reaksjoner, så vidt vi vet. Voksentoppen Astma og Allergisenter i Oslo bruker denne tranen for å se om de kan fremprovosere reaksjoner, men har hittil ikke sett noen. Det er imidlertid ikke spedbarna, men kanskje foreldrene som vil ha smak på tranen. Det kan være smart å starte med naturell tran for å kunne tilby tran med smak når barna blir større og selv krever det…

Skrevet

Hei hei :-)

Var innom Møller sine nettsider tidligere idag (www.petermoller.no), og der stod det at målgruppen til barnetranen var fra barn som var 3 år og oppover...

Har selv brukt denne på lilleschnupp helt til jeg leste dette, men nå går vi over til d-vit dråper isteden...

Men regner jo ikke med at det er krise om man gir de små det heller...(barnetranen altså)

Skrevet

Her er det som stod forresten :-) (saxet rett inn)

Kan barnet reagere allergisk på Möller's Barnetran?

Den smaksaromaen som benyttes i barnetranen består av naturidentiske stoffer og er godkjent for bruk i matvarer. Aromaen er mye brukt og gir en fruktsmak som likes godt av mange barn. Det er lite trolig at barn kan reagere på aromaen. Målgruppen til Möller’s Barnetran er barn fra 3 års alder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...