@ngel Skrevet 16. september 2006 #1 Skrevet 16. september 2006 Hei. Gutten min sluttet med bleier på dagtid i sommer. (ble 2 år i mai). Han løp mye uten bleie i sommer og plutselig begynte han å si fra når han måtte på do og vi sluttet selvfølgelig med bleie. Det har gått helt supert i 2 mnd nå. Det har vært uhell, men de fleste dagene har det gått helt bra hele dagen. Nå har han plutselig begynt å tisse seg ut ganske ofte, først i barnehagen og nå hjemme også. Jeg har snakket med personalet i barnehagen og jeg tror de gjør så godt de kan, men det er 2-3 uhell pr dag. Jeg har ikke lyst til å ta steget tilbake til bleie igjen, men det er så frustrerende at han var så flink og så plutselig går det ikke så bra lenger. Er det vanlig med tilbakefall og hva kan jeg gjøre for å rette opp igjen? Jeg har forsøkt klistermerker i premie, men jeg tror ikke han forstår helt at premien er konsekvens av at han ikke tisser i trusa. Hjelp meg!
tuninna ♥ 2pp Skrevet 16. september 2006 #2 Skrevet 16. september 2006 jenta mi gikk på do, både bæsjet og tisset, var tørr på natta også. men plutselig ville hun ikke på do lenger, nektet helt, og tisset og bæsjet seg ut. etter to uker visste jeg ikke hva jeg skulle gjøre, men kjøpte en potte. da ble det plutselig veldig spennende å tisse i potta og det gikk over igjen. men begynte med nattbleie, for det var en ekkel opplevelse for henne de gangene hun tisset i senga. venter heller med det. vet ikke om det hjelper dere, men potta hjalp ihvertfall oss
Anonym bruker Skrevet 17. september 2006 #3 Skrevet 17. september 2006 Jeg vet ihvertfall at det er vanlig med tilbakefall for de barna som har vært tdlig ute med å slutte med bleie. Og hvis din gutt er to år, så er jo han tidlig ute. Jeg tror jeg ville tatt på ham bleien igjen i en periode. Bedre det vel, enn at han skal måtte tisse seg ut i barnehagen... Ta heller tiden til hjelp og prøv igjen senere, ikke ta det som et personlig nederlag at han tisser på seg. Kanskje avvenningen kom for tidlig?
EvaL Skrevet 18. september 2006 #4 Skrevet 18. september 2006 Slutt å tull og ta på han bleie igjen om han trenger det. Det er uansett kun snakk om for en kortere periode, så legg stoltheten til side og innse at gutten din nå trenger bleier en stund. Man kan gruble seg ihjel på hva som er årsaken til at de små begynner å tisse på seg igjen etter å ha vært tørre en stund, men så lenge man vet at dette er en vanlig og kjent problemstilling, bør man ta konsekvensen av dette og gjøre så lite ut av det som mulig. Sett han i bleier igjen og si at han skal si fra til deg når han er har lyst til å slutte med bleier igjen og gå på do, så ordner dere det da. Og du vet at han egentlig kan holde seg tørr, så det vil ikke være snakk om ukesvis med trening og mange uhell før han blir tørr, for han mestrer det jo egentlig.
Gjest Skrevet 18. september 2006 #5 Skrevet 18. september 2006 Det er veldig vanlig med tilbakefall, så ikke stress over det Sønnen min har hatt en mnd med mye uhell nå, men nå ser det ut til at det begynner å gå tilbake til normalen. Vi tok på han bleie igjen på natta sånn at han slapp den ubehagelige opplevelsen med å våkne opp våt, og i barnehagen når de var ute og lekte. Vi stresset ikke noe med det, fortsatte å oppfordre til å gå på do og rose når han tisset i do, men tisset han i bleie så var det helt greit det og.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå