2 + 1 Skrevet 16. september 2006 #1 Skrevet 16. september 2006 Noen som vet om det er sånne giftstoffer (falater..eller hva det nå heter) i den gym matta fra merida (kjøpt på xxl) kjøpte en slik i går, men fikk ikke sjekket om den er trygg for bebisen. Noen som har litt peiling ?
Line_85 Skrevet 16. september 2006 #2 Skrevet 16. september 2006 Vet dessverre ikke, men så fint navn gutten din har...hihi:)
Gjest Skrevet 16. september 2006 #3 Skrevet 16. september 2006 Giftstoffene heter Ftalater. Det står mer om dem her: http://www.sft.no/nyheter/dbafile14532.html Når det gjelder gymmatter er det bare Airex som er nevnt ved navn. Det står videre at matter som inneholder ftalater kan selges til andre målgrupper, men at butikkene da skal informere om at mattene inneholder ftalater og at de derfor ikke skal brukes som leke-og krabbematter for babyer og småbarn. Tror det syndes mye her så hvis jeg var deg ville jeg ringt butikken for å høre.
Luca Skrevet 16. september 2006 #4 Skrevet 16. september 2006 Jeg aner ikke om det er det i denne matta, så det må du sjekke ut selv. Men vil bare fortelle at falater bare e forbudt i produkter beregnet på barn, så i treningsmatter er de tillatt. Det gjelder jo også Airex-matter, de er ikke beregnet på barn(men unntak av de som helsestasjonene har, så de skal jo da være uten falater.)
Gjest Skrevet 16. september 2006 #5 Skrevet 16. september 2006 Heisann Hvis man leser på Airex-produsentes sider står det at matten ikke må brukes av barn under tre år. (Infoen er ikke det mest synlige på sidene - var i alle fall ikke det da jeg tittet innom). Likevel var den ofte markedsført som krype- og lekematte. Helsestasjonene har alltid brukt Airex-matter og visste ikke at de var giftige. Det er nok for dyrt for alle helsestasjoner å bytte dem ut så de bruker dem fremdeles, men nå med teppe over.
Sessa ruger igjen... Skrevet 16. september 2006 #6 Skrevet 16. september 2006 Jeg jobber i leketøysbransjen og der har det vært mye om og men pga av ftalater. Slik jeg forstår det skal man spise en del leker før man får noen skadevirkninger av dette og da har man nok i forkant blitt ganske dårlig av all plasten man har spist. Det fantes sikkert ftalater i lekene våre da vi var små uten at vi har tatt noe skade av det. Legg et teppe under basbyen din så du er sikker på at h*n ikke spiser på den, så er du på den trygge siden. Det at det står ikke for barn under tre år, er nok ikke så nøye. Produsentene må alltid være på den sikre siden og setter derfor setter de en høyere aldersgrense en det som strengt tatt trengs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå