Süsse Skrevet 15. september 2006 #1 Skrevet 15. september 2006 Det er sjelden han i det hele tatt vil ha noe kveldspupp, saa han sovner ikke slik mer. Det vi har gjort til naa er at en av oss legger oss ved siden av han og koser til han sovner. MEN - hvor lenge skal vi gjøre det da? Jeg har liksom ikke hatt hjerte til aa la han skrike om kveldene. Men gjør dere alle det? Burde jeg gjøre det slik at han lærer og sovne selv?
~anette & lukas + ella ~ Skrevet 15. september 2006 #2 Skrevet 15. september 2006 Ja det synes jeg, det er best for han å lære å sovne selv. også er det best for dere også
Sigyn Skrevet 15. september 2006 #3 Skrevet 15. september 2006 Det er en myte at det er så himla viktig at små barn må "lære" å sovne av seg selv. Hvorfor skal så små barn måtte gråte seg i søvn? Blir man selvstendig av å være lei seg og ensom hver kveld? Tøys og tull! Hvis dere har det hyggelig når dere legger ham så har dere jo en super ordning nå! Det er jo også kjempefint at han ikke er avhengig av en kveldspupp, det er mange som er det, og da blir det jo vrient for mammaen å ta seg en tur ut eller å få barnevakt. Dere høres kjempeheldige ut - kos dere med det! Vi har vært sammen med vesla vår til hun har sovnet hver kveld hele livet hennes, og det har vært så mange fine stunder av det! Lesing, synging, kosing... Nå som hun er tre år har hun begynt å ville legge seg aleine, og så leser hun og synger for dokka si i stedet. Gutten deres kommer sikkert til å kaste dere ut før eller seinere han også! Lykke til til dere i hvert fall.
maristo Skrevet 15. september 2006 #4 Skrevet 15. september 2006 Nei. Ikke la han gråte seg i søvn. Det skal da være koselig å sove ikke sant ? Lar du ungen ligge å gråte får jo gutten dårlige vibrasjoner når det er leggetid. Dessuten lærer unger som må gråte seg i søvn at de ikke blir hørt. Det er derfor de gir opp gråtingen.. men er det riktig. Gråt er barns måte å si fra hvis det er noe. Jenta mi er 10 mnd og jeg har ALDRI latt henne gråte seg i søvn. Om jeg må ligge med henne i 30 min+/- hver kveld så er det bare kos. Når hun blir eldre skal vi lese sammen på senga :-)
florica Skrevet 15. september 2006 #5 Skrevet 15. september 2006 Hei, Gutten vår er snart 7 mnd og sover enten i puppen eller i armene våre. Dette tar tid særlig fordi han er veldig urolig, er trøtt men vil ikke sove. Det han gjør er at han beveger hendene veldig, gnir seg ved øynene og så drar smoken ut av munnen og da begynner å skrikke og å være enda mer urolig. Når han er slik, pakker vi han i et teppe slik at hendene kommer ikke lenger i veien. Legger vi han i vår seng og noen av oss legger seg ved siden av han. Det tar max 10 min inntil han sover. Først begynner å snu hodet til sider og så er han allerede halv søvende. I dag var jeg alene med han og hadde ikke tid til å sitte med han (han sover ca 3gangerX3-4 timer ila dagen) og da fikk han samme behandling på dagen også. Jeg synnes det er bare kos å få han til å sove i armene mine men enkelte ganger er jeg slitten så gjør jeg slik. Kunne aldri tenke meg å prøve skrikke metoden. Gud bevare meg!!!dette ville jeg aldri klare å tåle.
~anette & lukas + ella ~ Skrevet 15. september 2006 #6 Skrevet 15. september 2006 Jeg har aldri latt gutten min skrike seg i søvn alene. Har vært hos han, strykt han over hodet og holdt han i hånda helt til han roer seg og sovner. Etter kun to kvelder sovnet han uten problem av seg selv.
florica Skrevet 15. september 2006 #7 Skrevet 15. september 2006 hei ida pida, jeg er så enig med deg
Gjest Skrevet 15. september 2006 #8 Skrevet 15. september 2006 skjønner veldig godt at du ikke klarer det.. vi har hatt samme problemet her,og jeg var helt utslitt og det tæret også veldig på forholdet.. d kunne gå timesvis med skriking.. men til slutt tok mannen min over og gikk å la han i sengen,æ måtte bare gå ut av huset,fordi æ klarte ikke å høre på..fikk så grusomt vondt inni meg.. guttungen var rasende..han skrek og han skrek.. no legger æ også han,det har fått en uke og i kveld sovna han uten å skrike i hele tatt.. helt utroli deili.. la han bli skikkelig trøtt,ha på pysjamas,syng noen sanger..ignorer om han protesterer litt og si at no e d natta og at du e veldig glad i han og legg han i senga si.. gå ut av rommet i 5 min,så tar du han opp og ror han litt ned,så legger du han i sengen igjen(ikke ut av soverommet) gjennta dette til han sovner,d skal gå max en uke før det er bedring.. viss det blir for vondt for deg,så kan jo pappaen legge han og du kan gå en tur.. lykke til:)
Süsse Skrevet 15. september 2006 Forfatter #9 Skrevet 15. september 2006 Jeg ser det er flere som tenker som meg da. Jeg tror rett og slett at jeg ikke greier aa gjennomføre noe skrike-kur. Vi har faste rutiner naa og det fungerer jo. Tenkte bare aa spørre for jeg faar en del tilbakemeldinger av foreldre som har tatt skrikekurer og familie som "ser at jeg har skjemt han bort allerede"...
WWJD Skrevet 15. september 2006 #10 Skrevet 15. september 2006 jeg er så enig med ida pida på dette området. Det skal være en god og trygg stund når barnet legges for kvelden og skal sove. Selv sitter jeg gjerne hos min snart 9 mnd gamle gutt til han sovner. Han er ikke avhengig av kos, men tryggheten ved at det er noen der. Dersom jeg går før han sover, reiser han sg bare og blir stående og sutre. Jeg lurer mange ganger på hvor naturlig det egentlig er at vi på død og liv skal lære babyene våre å være selvstendige på denne måten! De er da ikke selvstendige, men tvert imot totalt avhengige av mammaene og pappaene sine for å overleve. Jeg vil heller ha et trygt barn som føler seg sett, hørt og elska enn et barn som sovner av seg selv, sover hele natta og som ikke viser behov for å bli bært og kost på.
florica Skrevet 15. september 2006 #11 Skrevet 15. september 2006 Hei mamma 20, du får ha gratulasjoner fra meg at du klarte å gå tur og latt pappa prøve metoden....men skal fortelle noe ....kansje morsomt(?) Nå er barnet snart 7 mnd og jeg har begynt å tåle litt mer, men for noen måneder siden hvis pappa satt med gutten og han skrek og skrek mens jeg var på et annet rom, kom jeg rasende og ville vite hvorfor må barnet skrike når jeg er ute av sine.....hehe...ikke alle menn har det så lett i verden... Det jeg mener er at jeg tåler ikke at han skal gråte, ha det vondt, osv, altså det gjelder ikke hva mine ører tåler. Jeg vil vite at så lenge gutten er avhengig av oss (eller meg), våkner han og sover med et smill, og det gjor han. Og ikke minst tid tror jeg er det viktigste ting som man kan gi til et barn, eller til alle som man elsker. Pappa her er veldig gavmild og jeg blir selvfølgelig glad når jeg får kostbare smykker, men ingentig gleder meg mer enn tiden han brukker for å være og høre på meg. Dette ble litt for langt...og det var ikke mitt innlegg...ups:-)
snuppilurine Skrevet 15. september 2006 #13 Skrevet 15. september 2006 Hei:) Gutten vår er snart 8 måneder og her fungerer det også slik som hos HI. Vi ligger å koser til han sovner. Tar alt fra 5-10 min. Det hender han våkner og gråter litt etter noen timer i senga si. Da går vi bare inn og løfter han opp, raper som regel og sovner tvert igjen. Så ned i senga si igjen og sove videre:) Har og tenkt på skrikemetoden, men vil ikke gjennomføre det. Vet jeg ikke klarer det.. Og ikke sambo heller:) Tenker at egentlig er det jo bare kos med kveldene og sovning, så vi fortsetter slik vi:)
Gjest Skrevet 15. september 2006 #14 Skrevet 15. september 2006 hei florica:) det var ikke at du og stort sett andre mødre ikke klarer å høre på skrikinga.. men jeg fikk veldig vondt inni meg når gutten min skrek,fordi jeg trodde at han hadde det vondt.. Viss en unge skriker i flere timer hver kveld,så sliter det på oss foreldre noe voldsomt i lengden.. de to første dagene satt vi vedsiden av han,men da så han oss og ville opp.. det var først når vi begynte å gå ut av rommet at det gikk bedre.. klarer ikke å la han skrike helt alene vi heller,og vi går inn og tar han opp etter 5 min og tar han tett inntil oss og roer han ned. men da legger vi han ned når han har roa seg.. første kvelden skrek han sånn i en time,neste dag i 30 min og så va d mellom 5-15 min.. i dag har han bare ligget å pluttret oppi sengen og flirte,og så sovnet han.. d e utroli deilig,og det tror æ det e for han oxo.. ps,vi koser masse med han og synger sanger før han skal legge seg,og han e stuptrøtt når vi legger han.. legger han ikke med en gang han begynner å suttre allså..
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 15. september 2006 #15 Skrevet 15. september 2006 herregud, litt kan de jo skrike, de dauer ikke av den grunn. Lille jenta vår på 7 mnd har vi latt gråte litt. man hører når gråten eblir slik at man bør gå inn og trøste. hun kan like gjerne ligge i sengen å prate og kose dseg før hun sovner som å gråte. det samme gjelder når hun våkner. føl deg frem selv, alle babyer er forskjellige og det er foreldre også. sett grensen selv for hvor mye gråt du synes er ubehagelig
Gjest Skrevet 15. september 2006 #16 Skrevet 15. september 2006 hei snuppilurine.. det er kjempe flott at han sovner så lett..da trenger dere heller ikke skrikemetoden.. det er noen annet når han skriker mellom 1-3 timer... og da har han ikke vondt i magen,rein bleie,mett og fått masse kos.. helsesøster sa at noen unger trenger rett og slett å lade seg ut..
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 15. september 2006 #17 Skrevet 15. september 2006 med litt gråt mener jeg i 15 min med lett gråt ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå