Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er nå 3,5 mnd. Har aldri klart å finne søvnen selv. Har hele tiden måtte gå med han i bilsetet eller vugget han krsftig i vognen. På natten må han få en liten sup pupp for å sovne. Det vil si at han får pupp innmari menge ganger på natta. Flere enn på dagen :-( Og på dagen får han hver 3 time. Om han heller ikke sovner ved puppen på natta så må jeg ta han ned i vogna og kjøre han i den til han sovner. Noen som er noen tips om hvordan han kan finne søvnen selv? Har akkurat lært seg å ta sutt. Jippi!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når min gutt våkner pleier jeg å stryke han i panna og mellom øynene. Da sovner han alltid :)

Skrevet

Vi hadde samme problem, men det ordna seg på en måte selv. Vi pleide å måtte bysse og holde hendene hans og holde smokken inne og sitte med ham til han sovna, og så våkna han igjen etc. Det er fremdeles sånn på dagen, men ikke lenger på kvelden. Vi oppdaget at det var best å bare la ham ligge der og rope litt og være litrt urolig alene. Han hylte ikke, var bare urolig og kjefta litt, liksom. Etter lange tide sovna han til slutt, vi var inne og putta inn smokken og gikk ut igjen, minst mulig kontakt, ikke si noe. Nå synger vi en sang, gir smokk og natta kl. 19.00. Lykke til. Tror det er noe de vokser på seg også...

Skrevet

Dette funker her: Jeg legger henne i sengen (det er en forutsetning at hhun ser trøtt ut), gir henne smokk og stryker henne på hodet mens jeg nynner den samme sangen om og om igjen. I starten hender det hun kaver noe helt sinnsykt (klorer seg masse i bakhodet av en eller annen grunn), men etterhvert faller hun til ro og begynner å glippe med øynene. Noen ganger går jeg vekk allerede da. Dersom det ikke går fortsetter jeg, og etterhvert som hun blir søvningere og søvningere så stryker jeg saktere og saktere. Tilslutt slutter jeg å stryke og nynner bare litt mens jeg år ut av rommet. Om natten sovner hun når hun får mat, men det hender at hun våkner i det hun blir lagt over i egen seng. Derfor pleier jeg ofte å la den ene hånden hvile ved siden av henne en stund så hun kjenner varmen min mens jeg pakker henne inn i dyna med den andre hånda. Jeg legger munnen min mot hodet henne så hun kjenner pusten min og står sånn til hun er helt rolig.

Nå er det jo ikke sikkert dette funker hos deg, da... Min er jo 6 uker. I hvertfall har jeg funnet ut at selv om det tilsynelatende virker som om hun ikke skal falle til ro, så er det bare å fortsette å stryke på henne og holde seg helt rolig så finner hun roen selv til slutt.

Lykke til!!

Skrevet

Gutten min slet med å finne søvnen selv til han var 5 mnd. Da tok han endelig smokk. Han sovnet kun til puppen, eller av og til hvis vi gikk tur i vognen. Det som gjorde at han lærte seg å sovne selv var nok en blanding av at han endelig tok smokk, og at vi stadig la han når vi så han var trøtt. dersom han begynte å skrike, tok vi han opp og trøstet han. For så å prøve igjen etter 5 min. Til slutt sovnet han, og forsto nok at det var ok å sove av seg selv, for mamma var her hele tiden likevell.

Noe som også har hjulpet oss veldig, var å skaffe oss ergo-bæreseler. Det gjorde vi da han var rundt 5 1/2 mnd. Det har vært det smarteste kjøpet vi noensinne har gjort. Han trives så godt i den. Dersom vi er på kjøpesenter eller ute, og han ikke vil ligge/sitte i vogna mer, tar jeg han opp i sæla. Der kan han sitte en stund, til jeg setter han i vogna igjen. Dersom han er trøtt (når vi er ute), men ikke finner roen, tar jeg han opp i sæla, å han sovner etter kort tid i den. Da legger jeg han i vognen, og han sover videre.

Lykke til:)

Jeg har gjort meg erfaringer (som førstegangsmor har jeg måttet prøve og feile en del) som viser at å skape trygghet for gutten min har vært det aller viktigste. Å lære han å sovne selv har kommet gjennom å lære han at jeg er her hele tiden for han. For oss har dette fungert veldig bra. Babyer er selvsagt veldig forskjellige, og trenger derfor ulik hjelp for å klare å finne søvnen:)

Skrevet

Ops...:) hehe... den "lykke til" havnet vist litt feil plassert:)

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan seng han har, men mange babyer synes sprinkelsenger er store og skremmende.

For meg hjalp det å legge han oppå en dyne i senga og legge pledd rundt hodet hans. Da følte han det mye tryggere. Det hjelper også å stryke han i panna og nynne litt på en sang.

Som en annen skrev her er det viktig å gjøre babyen trygg. Litt må han få skrike, men ikke la han ligge og være redd.

Skrevet

Kjenner noen til The No-Cry Sleep Solution? Denne hjemmesiden omtaler bare boken om metoden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...