Gjest Skrevet 15. september 2006 #1 Skrevet 15. september 2006 Var idag og veide nurket, hun hadde bare gått opp 100 gram på en uke, og helsesøster ga meg nærmest kjeft / advarsel om at dersom dette ikke har gått opp til neste gang må vi gjøre noe osv. Barnet veide 3126 gram da hun var født, så gikk hun ned til 2700.(hadde gulsol og var MEGET slapp og fikk i seg lite + jeg klarte ikke amme før jeg kom hjem omtrent som var sist uke - sliter fortsatt litt med amming, MEN det går adskillig mye bedre nå, får bare puppen). Hun gikk så opp til 2900 før vi dro hjem som var onsdag 6 september ! Fredag 8 september hadde hun gått opp til 3050. Og idag en uke etter forrige veeing veide hun 3150 gram ! Jeg har vært så stolt over at hun gikk opp og tenkte at denne gangen har hun jo gått opp enda mer så ammingen går fremover osv. Var helt sikker på dette skulle få positive reaksjoner av helsesøster da hun VISSTE hvor vi har slitt. Helsesøster sa det er ALT for lite og at vi må vurdere å slutte med amming og muligens gå over på MME ! Eller gi i tillegg på flaske ! (noe jeg synes er skummelt nå som hun akkurat har lært seg å ta brystet) !!! Jeg fikk helt sjokk og er ganske lei meg, da barnet faktisk HAR gått opp hele veien nå, og de sier at det ofte tar 2 uker før barnet er tilbake på normalvekten sin (altså samme vekt som ved fødsel). Og det er hun jo nå, hun er jo over det hun veide ved fødsel ! Jeg har stått så sinnsykt på med amming og endelig får vi ammingen til og hun suger som bare det. Ammeveide meg også idag og i løpet av 10 minutter fikk hun i seg 75ml, noe som jo bør være bra ! Med tanke på at vi for en uke siden ikke fikk henne til å ta puppen en gang... ! Blir seriøst så oppgitt over at helsepersonell er så krasse i sine uttalelser og på en måte stresser mor og far mer enn de hjelper ! Fikk beskjed om å komme tilbake om en uke for ny veiing. GJETT om vi gruer oss...hva gjør de om hun bare har gått opp 100-150 gram til ? Hun sa at hun skal gå opp 250 ml pr uke, men et barn er jo ingen robot heller ! Det er viktig å si at barnet var født 16 dager før termin og hadde STERK gulsot, så alt har gått treigere og hun har fått en litt "tregere start" på livet. Det har jo helt sikkert noe å si ! Huff håper virkelig at barnet har gått opp til neste gang, gjett om jeg er stresset nå ! Er skikkelig redd for at stresset skal gå utover amming og ikke minst melkeproduksjonen min...vet at det psykiske kan ha mye å si på den delen ! Hva synes dere ? Bør jeg være urolig ? Eller bør jeg bare ta dette i vårt tempo og se positivt på det faktum at barnet er tilbake på normalvekt på 2 uker (som det i bøkene står at er normalt), eller er det grunn for panikk som helsesøster styrte...? Huff hilsen en litt fortvilet meg !
Gjest Skrevet 15. september 2006 #2 Skrevet 15. september 2006 Kanskje relevant å si at barnet er 2 uker og 2 dager idag ! Var født 30 august !
Gjest Skrevet 15. september 2006 #3 Skrevet 15. september 2006 Hei! Jeg vil bare si at du kan ta det med ro. Min eldste brukte også litt tid på å gå opp i vekt i begynnelsen. Var på fødselsvekt etter 2 uker. Men derfra skjøt vekta i været. Jeg valgte å ta det helt med ro, men passet på å amme han hyppig(ca hver 2 time på dagen). Nå har hun jo skjønt puppen så da tror jeg det går bra. Men det er klart hvis hun går lite opp i vekt til neste uke, kan det nok være lurt å gi litt tillegg. Men den tid, den sorg. Konsentrer deg om puppen du nå, så går det nok bra. Du vil fort merke det hvis hun er sulten og utilfreds. Lykke til!
Tibra Skrevet 15. september 2006 #4 Skrevet 15. september 2006 Hei Synes nå det virket veldig bryskt av helsesøstera di! Min veide 2990 g da han ble født, og gikk ned til 2780 før vi reiste heim. 5 dager etter fødselen veide han 2900 og uka etter der 3020 (altså 120 g etter ei uke, ikke så ulikt som hos deg). Da fikk vi beskjed fra helsestasjonen at dette så fint ut og at vi ikke trengte veie mere (men var innom 14 dager senere for sikkerhetsskyld og da var lillegutt 3450g, så da var jeg beroliget). Et par uker da han var rundt 2 mnd la han feks på seg 450 g i uka, så det går jo helt klart litt i rykk og napp!!! Hvis neste veiing viser fortsatt vektoppgang så går nok sikkert dette kjempebra
Vestlandske meierier A/S Skrevet 15. september 2006 #5 Skrevet 15. september 2006 Først av alt slapp av!!!! Du er kjempeflink!!!!!! Min helsesøster sa til meg at det er bra om baby tar igjen fødselsvekta innen 3 uker, og det har jo din allerede gjort:) Så lenge hun har rundt 5 våte bleier, sover, er fornøyd innimellom mat, soving og bleieskift er absolutt alt som det skal være:) Stå på og ikke la deg knekke Hs. Vekta går i rykk og napp på små babyer, noen uker mer og andre uker mindre!! Dette vet jo Hs, skjønner ikke helt tankegangen hennes jeg alså....
Kamilla, Daniel&Sanne Skrevet 15. september 2006 #6 Skrevet 15. september 2006 Synes det var en veldig rar kommentar å gi deg. Det går jo oppover med vekten som du sier, og det er flott! Du skal se det bare går fortere og fortere etter hvert som hun tar til seg mer. Så lenge du har melk og du har lyst til å amme er jo det det beste for barnet. Jeg ville ha fortsatt med det. Utrolig dumt av henne å stresse deg på den måten. For all del, prøv å legge det vekk så det ikke går utover ammingen. Du gjør det du synes er best for ditt barn, så får hun godta det så lenge vekten øker. Lykke til!
Gjest Skrevet 15. september 2006 #7 Skrevet 15. september 2006 Hei! Jeg synes det høres ut som du er veldig flink jeg! Vi har hatt ca samme problem som deg, og ble rådet til å gi henne litt mme etter at hun ikke hadde tatt igjen fødselsvekten etter 2 uker. Ammer først og gir henne mme etterpå. Problemet mitt er ikke at jeg har for lite melk, men hun koser seg så fælt med puppen at hun gjerne sovner eller bare "kose-sutter" etter en stund. Med tillegget har vi litt mer kontroll på at hun får i seg nok. Nå har hun tatt igjen vekten og legger stadig på seg, og vi har trappet ned på mme. Merker at hun har fått større appetitt og nå suger lenger av puppen. Jeg var også skeptisk til å gi henne mme. Men puppen er fremdeles mest stas, samtidig som det er greit å vite at hun tar flaske dersom jeg er borte noen timer en dag eller lignende. Tenkte jeg bare skulle fortelle deg det, i tilfelle det viser seg å bli aktuelt for deg. Lykke til i alle fall!
Gjest_1001 Skrevet 15. september 2006 #8 Skrevet 15. september 2006 Gutten min la på seg 300 gram på tre uker, og så satte ammingen i gang for fullt og da la han på seg 1,3 kilo på tre uker, og siden 450 g i uken, men nå er det begynt å dabbe av igjen pga at han er blitt så rund og god
Gjest Skrevet 15. september 2006 #9 Skrevet 15. september 2006 Takk for råd og trøstende ord dere ! Vi har noen ganger gitt henne min mm etter amming, da har jeg bare pumpet meg og gitt via sprøyte i munnen, da holder vi lillefingeren inn og hun sutter. Når hun sutter får hun også mm via søryten, når hun stopper stopper også maten. Så hun må "jobbe" for det. Fikk tips om dette på sykehuset, og det har funket fint for oss ! Jeg har mer enn nok melk, så kan på 10 minutter pumpe ut 100 ml faktisk om nødvendig. Så melk har jeg, har bare vært lillenurket som har slitt litt med å forstå puppen hehe, men det kommer seg for hver dag føler jeg !!! Håper inderlig hun nå går mer og mer opp, da hun skjønner puppen mer og mer !! Igjen takk dere, skal si ifra neste uke jeg, hva hun veier ! Spent selv ! Klem og kos !
Dekita*2 prinsesser* Skrevet 15. september 2006 #10 Skrevet 15. september 2006 for all del,ikke gi opp amminga,du har jo masse melk...stå på,noen legger på seg fort,andre ikke...følg dine instinker,og gjør hva du selv mener er rett.. lykke til
Expat Skrevet 15. september 2006 #11 Skrevet 15. september 2006 Man har faktisk TRE uker på å nå fødselsvekten igjen. Barnet skal gå opp 125-250g per uke etter at fødselsvekten er nådd... Søk på google på WHO og growth curves, så finner du morsmelkskurvene. Plott gjerne selv. Gi barnet pupp hver andre time på dagtid (husk å kle av, hudkontakt, kile i hånda og under føttene, oppetter ryggen for å holde henne våken i måltidet). Så er det sikkert megabra på neste måling. Maten gjør faktisk at barnet blir kvitt evt rester av gulsotten, siden stoffet skilles ut i tarmen.
Nye sprell Skrevet 15. september 2006 #12 Skrevet 15. september 2006 Jeg har vært der du er nå! Kjenner meg helt igjen!! Vi fikk etter 1 uke beskjed om å pumpe etter hvert måltid og ham dette på flaske, helt til han var så mett at han ikke klarte mer - eller flasken var tom. Selv om han ble litt sugeforvirret av det (men gikk seg til etter litt tid), unngikk vi å gi tillegg - og gutten la godt på seg. Etter noen dager gikk vi over til å gjøre dette etter 1-2 måltider i døgnet, bl.a kveldsmåltidet (da sov han minst 3-4 timer, og det var godt). Noen uker senere spiste han nok på egen hånd. Hvis du er redd for at hun ikke skal ha lagt på seg til neste uke, gjør du dette nå denne uken! Etterhvert blir babyen flinkere til å spise skikkelig selv også - gutten min har lagt på seg opptil 500 g i uken uten pumping da han først kom i gang. Det er mye bedre for både babyen og produksjonen med pumpet mm enn tillegg, spesielt når babyen er så ung og litt liten! Dertil kan ikke ungen bli overforet med mm. Pumper du og gir etter endel måltider nå denne uken, har hun HELT sikkert lagt på seg MYE til neste veiing, og du trenger ikke å være engstelig for veiingen. Dessuten, hvis hun da ikke har lagt på seg så mye som hs gjerne vil, kan du i alle fall vise til at du gjør en innsats for at babyen skal legge på seg. Ikke stress, eller vær bekymret- kos deg med denne tiden som aldri kommer igjen!
Nye sprell Skrevet 15. september 2006 #13 Skrevet 15. september 2006 Vekstkurvene Expat viser til finner du forresten her: http://www.ammetaka.no/Baby/percentil.php :-)
Lilleh Skrevet 15. september 2006 #14 Skrevet 15. september 2006 Først av alt, stress ned og slapp av! Du har mer enn nok av melk så da er det tull å skulle gi tillegg til den morsmelken du har. Amm ofte (annenhver time) og pump deg gjerne etterpå for å samle opp og gi henne resten, hvis hun ikke klarte å tømme brystet selv.. Jeg har megadårlig erfaring med hs og hun kan ikke tvinge deg til å gi mme. Du må selv være sikker på at det du gjør er rett, og ta evt kontakt med en ammehjelper i forkant av neste veiing, så har du noe å "slå i bordet" med om hs kjefter på deg igjen.. Det er ikke alle hs som er opptatt av amming.. tro meg! Et tips er å gi utpumpet melk (om det går greit å gi det som tillegg) på kopp. Sånt lite medisinglass, eller et eller annet lite, i stedet for flaske, så unngår du at hun blir sugeforvirra. Vi gav det til lilleh til hun var i alle fall tre uker, fordi hun var så dårlig på å suge på pupp, svak, gadd ikke, sovna osv.. Vi holdt også på med sprøyte, men det tar sååå laaaang tiiid...
Nye sprell Skrevet 15. september 2006 #15 Skrevet 15. september 2006 Og amme ofte!! Ble mange innlegg dette, men jeg blir litt engasjert siden jeg kjenner meg så igjen, og husker hvor fortvilet og bekymret jeg selv var en stund - fordi hs maste på den måten. :-)
Anonym bruker Skrevet 15. september 2006 #16 Skrevet 15. september 2006 ta det med ro, så lenge barnet virker tilfreds og spiser. vær nøye med å drikke mye vann hele dagen så du har rikelige med melk
Nye sprell Skrevet 15. september 2006 #17 Skrevet 15. september 2006 Blir så trist av å høre at mange har oppleve det samme som oss fra hs - både HI og Lilleh. Er bare glad det er et tilbakelagt stadium nå.
Gjest Skrevet 15. september 2006 #18 Skrevet 15. september 2006 viss ho noen gang er så brysk mot deg en gang til,ber du henne om å slutte med det tvert!! du har nettopp fått barn,og alle helsesøstre burde vite at da er man veldig sårbar.. viss dette skjer igjen,bør du be om en ny helsesøster..det der holder ikke mål!! Du er kjempe flink..og tro aldri noen annet.. du har ingenting å bekymre deg over:)
Gjest Skrevet 15. september 2006 #19 Skrevet 15. september 2006 Tuuuusen takk dere ! Herregud så mye det betyr for meg å høre at det er andre som har opplevd lignende, og ikke minst det å få støtte ! Jeg er så utrolig sliten av ammemas og 0 forståelse fra jordmødre og helsesøstre eller helsepersjonell ! Føler at de sier alt for mye, istedet for å stresse folk bør de bare si: jaja dette går seg til, iallefall frem til det er krise eller barnet virkelig ikke har det bra osv. Mitt barn sover, bærsjer og tisser som bare det. Er et fornøyd barn som aldri klager omtrent ! Skal gi henne ekstra mm etter måltidene, via sprøyte (dette har funket fint for oss + pappaen liker å gjøre det hehe). Så får vi se hva som skjer ved neste veiing ja ! Gruer meg for det, men uansett betryggende å ha en slags "plan" ! Takker igjen så mye for svar og trøstende ord fra dere ! Stor klem til dere alle !!!
Gjest Skrevet 15. september 2006 #20 Skrevet 15. september 2006 Det finnes utrolig mange forskjellige helsesøstre, bare så det er sagt. De er bare mennesker, og mange av de er ganske spesielle mennesker... De er sikkert flinke på mye, men jeg tror at vi innerst inne er eksperter på våre barn. Stol på deg selv, virker lille jenta fornøyd og hvis DU ikke sliter deg ut -Så fortsett slik du gjør, stol på deg selv -Som sagt! Du høres ut som en reflektert og flink mamma, som bare er usikker på om du skal stole på deg selv eller en som har jobbet med barn i 100år. Men, det er kun du som har hatt barnet i magen og er sammen med det hele døgnet... Og finner ut hva som er best:o) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2006 #21 Skrevet 15. september 2006 Dattera mi veide 5310g når hun ble født pga at jeg fikk svangerskapsdiabetes. Hun gikk så ned til 4700 ca uka etter, og de stresset VERRE med det. Jeg synes det var kjempe frustrerende. Ikke fikk jeg dra fra sykehuset før hun gikk opp igjen, selv om jeg gråt som verst en kveld for å få sove hjemme.Da hadde hun til og med gått en del opp igjen og. Jeg tenker som så at for det første kan hun bli veid på forskjellige vekter, som da gir bittelitt ulikt svar.. De stresset jo for 10gram omtrent vett! Og for det andre så trenger det ikke stresses med så lenge barnet suger bra og det får mat når det måtte ønske det. Jeg fikk et skikkelig dårlig inntrykk av de på sykehuset etter dette, fordi det var så mange som sa forskjellige ting. Jeg angrer på at jeg ikke fikk en samtale med EN person, og fortalte mine synspunkter om saken, og de forklarte ordentlig. Man er jo ekstra sårbar så kort tid etter fødsel, og ting kan fort misforstås og man blir såret.. Stol på deg selv, du vil jo det beste for barnet ditt!
Thea Matilde 19.04.06 Skrevet 15. september 2006 #22 Skrevet 15. september 2006 Jeg gav dattera mi morsmelk fra "sausenebb", en sånn kopp eldre sengeliggende får drikke fra. Fåes kjøpt på apoteket. Vi brukte det på sykehuset da jeg var for sår til å amme.. Anbefaler det, hun var kjempeflink.. De bruker tunga som de gjør ved puppen, funket fint asså Stå på
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 16. september 2006 #23 Skrevet 16. september 2006 Høres helt horibelt ut at du skulle slutte med amminga!!! Jenta mi veide en del mer ved fødselen, 3760g og gikk ned til 3380 på sykehuset. De første to ukene la hun godt på seg men så stagnerte det. Jeg ble litt stressa selv men helsesøster sa at det er helt normalt at vektøkningen går litt opp og ned. Fortsett og gjøre det du gjør og konsentrere deg om å få opp melkeproduksjonen. Gi hun mat når hun gir vil og følg din egen magefølelse!!
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 16. september 2006 #24 Skrevet 16. september 2006 Bare slapp av, en jordmor skremte livet av meg også. Tulla veide 3000da hun ble født gikk ned til 2800.Fikk varmetap måtte ligge i varme 1 natt. Hun mente att nå var det veldig viktig å få henne opp til 4 kilo. En sårbar nybakt mor suger til seg alt og det gjorde jeg også. Selv om jeg visste att det var bare tull gikk det inn på meg og ble overlykkelig den dagen hun ble 4kilo. Men det skulle jeg ikke bekymret meg for. Hun la på seg 1kilo på 2uker det var sikkert for å hente seg inn. Er nå 3 og en halv måned og god og rundt jente som har det bra. Ikke se på tallene men se på ungen. Har den det bra så er det ikke noe galt.
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 16. september 2006 #25 Skrevet 16. september 2006 ps jeg bruker også litt flaske til tulla går veldig bra. Gjorde det mest i begynnelsen for å få igang vektoppgangen nå er det bare bittelitt på kvelden blandet med tran.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå