Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #1 Skrevet 14. september 2006 har hatt prosjektet: "legge seg uten å sovne til pupp" Trodde det gikk ganske bra da jeg begynte, jeg tok da å ga grøt, mm, på badet og vaske og stelle og så NATTA, og så i seng... Det ble jo selvfølgelig skriking av det, jeg gikk ut, ventet noen minutter og gikk inn igjen - og igjen... Jeg tok han opp da, for han gren så mye og fikk liksom ikke han til å roe seg i sin egen seng slik han gren... Men det gikk veldig bra, han sovnet etter 15 min og slik gikk det videre og... Men nå syns jeg de er verre. I kveld la jeg ham jo i senga og han begynte å grine. Tok ham opp, men var da utrøstelig.. Gikk og bysset og nynnet, tilslutt sovnet han da. Han holdt på en stund da... Og så våknet han etter en halvtime.. og da var det på an igjen.... Da klarte jeg ikke mer, og ga ham mat. så sov han igjen... helt til jeg måtte inn på rommet og jeg ved uhell vekket ham.. Da var det også hylgrining.... Ville ikke gi ham mat da, for han kunne jo ikke være sulten nå igjen, men det var jo klart hva han ville... så jeg kapitulerte... Dette blir jo som å sovne til pupp alikevel!!! ååååå er 8,5 mnd. har prøvd dette i to uker. - gikk bra ein ukes tid, verst nå... I begynnelsen merket jeg at han sov bedre om kvelden og - at han bare kunne grine for en rap og så ned igjen... (har ikke nattavent heller - det gruer jeg meg til, siden jeg ikke klarer denne på kvelden!!) får han ikke til å spise så veldig mye grøt om kvelden, men prøver... men hjelp meg... noen som kan gi meg litt trøstende råd!??
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #2 Skrevet 14. september 2006 Konsekvent!!! Ikke gi etter!! Kanskje ikke trøstende ord, men du bør virkelig være strengere. Før eller siden må han lære seg å sovne uten pupp og jo før jo bedre. Håper det ordner seg.... lykke til.
Vertigo Skrevet 14. september 2006 #3 Skrevet 14. september 2006 Har han pleid å sovne ved puppen på fanget ditt? I "The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley (http://www.pantley.com/elizabeth/) var rådet å lirke ut puppen med det samme babyen sovnet, så gi den igjen hvis hn protesterte og gjenta dette til det var greit at puppen var ute. Tar nok noen kvelder, men du unngår gråtingen. En bok som absolutt anbefales om det ikke føles greit at babyen gråter. Står om nattavvenning der også. Og mye annet bra når det gjelder baby og søvn.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #4 Skrevet 14. september 2006 har lest litt - ikke blitt ferdig enda - i Sleepsence Solution (er det ikke det den heter???) men hvis jeg skal gjøre sånn du sier med puppen, så har jeg jo enda samme problem?? Jeg vil jo være fri for akkurat det, slik at andre og kan legge ham etterhvert... Om noen mnd slutter jeg å amme og.... Jeg vil jo ha sjangsen til å gå ut en kveld, vite at han er lagt og ikke trenger puppen på noen timer!!! (til slutt hele natta....) HI
Hanne Elise Skrevet 14. september 2006 #5 Skrevet 14. september 2006 Vi hadde en baby som bare kunne sovne ved hjelp av puppen eller trillin i vogna. VELDIG slitsomt ja. Da hun var 5,5 mnd ca hadde vi "skrikekur" på henne. Leste om søvnvansker på forhånd og der ble det anbafalt å IKKE ta babyen opp, men at den skulle sovne helt av seg selv. Grunnen til at en ikke skulle ta den opp var at den da forventer at noe annet skal skje, og så blir den enda mer fortvilet når den igjen puttes i senga. (babyer på under 3 mnd kunne taes opp ) Det ble selvfølgelig voldsom skriking første kvelden, hun holdt på i 35 min før hun sovnet. Var inne til henne flere ganger og fortalte at det var natt og hun skulle sove. Andre kvelden ble bedre, da tror jeg hun skrek i kanskje et kvarter, tredje kvelden litt mindre enn det igjen. Den 5-6. natta var første gangen hun la seg til å sove uten å skrike og det var DEILIG! Nå legger hun seg som oftest uten å skrike. Noen ganger smiler hun til meg når jeg sier god natt og går fra henne, en ubeskrivelig opplevelse! Hun er nå blitt 7 mnd. Før vi begynte denne skrikekuren lå hun i min seng siden hun ikke kunne sovne ved egen hjelp men måtte ha puppen i munnen, det hendte at hun våknet opp ca 10 ganger i løpet av natta! Da skrikekuren var gjennomført spiste hun 2 ganger om natta. Altså ble tilværelsen for alle mann en helt annen. Nå er jeg nokså lei av nattamming, og jeg hadde tenkt å venne henne av nå men hun er litt sutrete on dagen pga en tann som kommer og jeg utsetter det derfor litt. Får holde ut litt skriking når vi skal avvenne, det går jo fort over tror nå jeg. Lykke til.
Hanne Elise Skrevet 14. september 2006 #6 Skrevet 14. september 2006 Det var forresten sleepsense vi brukte, det anbefales!!!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2006 #7 Skrevet 15. september 2006 ja vet jo at jeg ikke skal ta ham opp liksom, men det er så fælt mye grining.... klarer ikke... ser så vondt ut for ham.. hihihi.. må nok av med silkehanskene.........
Hanne Elise Skrevet 15. september 2006 #8 Skrevet 15. september 2006 ja det er helt forferdelig å se ungene sine hylskrike. Men de vil jo heller egentlig ikke våkne etter en halvtime, og mat er jo de siste de trenger like etter leggetid. Så gjør deg selv og babyen en tjeneste, hold ut en times skriking noen kvelder. Er du skikkelig motivert så klarer du å holde ut skrikinga. Det blir så mye bedre etterpå. Jeg trodde ikke det kom til å gå så smertefritt som det gjorde og etterpå tenkte jeg: Hvorfor har vi ikke gjort det før?? Nå kan jeg gå på kafé med venninner på kvelden, ha barnevakt og slikt, før var det jo utenkelig da jeg måtte sitte klar med puppen......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå