plutseligbolle Skrevet 14. september 2006 #1 Skrevet 14. september 2006 Jeg har lyst til å bruke tøybleier på barnet mitt når det kommer, men blir litt forvirret av all informasjonen. Tøybleieentusiastene virker overbeviste og overbevisende, og miljøgevinsten er jo helt klart noe å ta hensyn til. Men noe jeg ikke forstår er: Ullbuksa er jo helt ytterst, utenpå bleien. Den trekker jo ikke til seg all fuktigheten. Det vil si, innerst vil barnet være vått og kaldt, såvidt jeg kan forstå. Hvis jeg svetter i ullgenser med bomull under så blir jo bomullen våt og kald! Ikke at det er så farlig å bli litt våt og jeg grøsser med tanke på søppelberget de papirbleiene produserer, og alle kjemikaliene som er inni dem. Og dessuten synes jeg det er litt ekkelt med all Liberopropagandaen jeg allerede har fått ufrivillig dyttet i fjeset også. Men går det an å få litt saklig, nyansert info? Og hvorfor brukes ikke ull inni bleiene når det er så bra?
Ranveig R Skrevet 14. september 2006 #2 Skrevet 14. september 2006 Guten vår har blitt kald om han har gått med våt bleie for lenge (over 5 timar?) og når han har hatt tøybleie på om natta. Men no skal vi prøve bleieinnleggene frå www.mammaogmeg.no, dei skal halde stumpen tørr (http://mammaogmeg.no/product_info.php?cPath=31&products_id=230). Så kanskje vi kan gå tilbake til tøybleier om natta. Grunnen til at ein ikkje brukar ull inni bleia er vel fordi den ville blitt veldig tilgrisa og hatt behov for å bli vaska kvar gong. Ulla har det vel best så lenge den ikkje blir vaska for ofte. Innlegga hos "mammaogmeg" er i polyester så dei tåler å bli vaska ofte. Så lenge vi skiftar bleiene innan rimeleg tid har vi aldri hatt problem med at han blir kald. Berre litt kjølig om om han er veldig våt. Vi kjem ikkje til å bruke innlegga på dagtid, då er ikkje behovet der.
er det muuulig Skrevet 17. september 2006 #3 Skrevet 17. september 2006 papirbleier blir også kalde dersom de er på lenge... tror nok tøybleier holder mer lunt uansett.... kan jo prøve med flece-innlegg også da....
Anonym bruker Skrevet 17. september 2006 #4 Skrevet 17. september 2006 Rispapir innerst kan gjøre at bleia kjennes tørrere mot huden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå