Gå til innhold

Teit spørsmål sikkert, men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva ER prim?

Har aldri spist det jeg og har aldri hatt det hjemme!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt spurt!

Jeg her heller aldri spist det! Men det er sånn en typisk ting man serverer til små barn... Så når minsten begynner å spise fast føde må jeg vel til pers! :o)

Skrevet

Det er på en måte "smøre brun ost" sikkert mer greier i det også tenker jeg.

Hmmm nå fikk jeg lyst på prim, mange år siden sist!

Skrevet

Staar noe om det paa Tine sine sider. Karamellsmak osv e.l Har aldri smakt det jeg heller. I den Litago versjonen er det tilsatt jern for de smaa. Men er det ikke sunt altsaa?

Skrevet

Det er jo sukker i det, så jeg ville valgt annet pålegg til barn...

Skrevet

Som noen svarer over her, er det så og si flytende brunost - og derfor svært søtt.

Veldig godt, men neppe særlig sunt. :-)

(Selv koker jeg prim av å smelte brunostrester i varm melk, og deretter tilsette sukker - bedre enn den kjøpte!)

Skrevet

Prim er laget av de samme ingrediensene som brunost, dvs. IKKE usunt, men med masse jern som våre babyer trenger. Så det er et veldig godt pålegg for de små. Spessielt litago sin er full av jern.

Så sjekk fakta før dere sier at det er usunt og fullt av sukker.

Skrevet

Jeg sier at det er sukker i det, så jeg ville ikke valgt å gi det som pålegg til barn. Det er fordi vi ikke gir barna pålegg med sukker som innhold.

Det er mange som ikke vet det om prim, derfor sier jeg det. 'gi heller vanlig brunost, og hvis det er jernet du er ute etter så er det en drøss andre måten å få i oss det på.

Skrevet

Det er dessverre sånn at det ikke er jern i verken brunost eller prim lenger (kanskje med unntak av den til Litago). Det var naturlig jern i det før fordi det ble ystet i jerngryter, men det blir det ikke lenger. Da de sluttet med det begynte de å tilsette jern, men det kom det forbud mot, eller i alle fall sånn at det måtte stå på pakken. Så det er nok bare jern i de som det står på at det er tilsatt. Men sunt er det likevel! Leverpostei ville jeg hatt på brødskiva til ungen. Der er det masse jern!

Skrevet

Prim er bare nam nam. Den gang jeg var liten, kjøpte vi den i løsvekt i butikken men bare en sjelden gang.

Nå befinner det seg prim bestandig i mitt kjøleskap, men Synnøves sin

Skrevet

Brunost og prim er innkokt mjølkesukker, og ikkje er der jarn i sakene heller, lenger, bortsett frå i Litago sin. Godt? Heilt klart. Sunt? Det kan diskuterast, det finst iallfall sunnare jarnkjelder. t.d. leverpostei. Fullt av sukker? Det ER sukker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...