Gå til innhold

Hvor mye sover deres babyer på dagen? (2-4mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på 3 1/2 mnd er så nysgjerrig og vil ikke sove på dagen. Maks 2-3 X 30 minutt. Nytter ikke å gå tur heller, men han sovner i bil. Jeg kjører derimot ikke så mye bil, og vil at han skal lære å sove på dagen uten fiks fakseri.

Han sover ca 12 timer om natten (20-8) med et måltid i 2-4 tida.

Han er snill og tålmodig selv om han er våken så lenge, men jeg føler liksom jeg må dulle med han hele dagen når han ikke sover. Kanskje han blir overstimulert. Han får uansett panikk når ha skjønner at jeg legger han til for å sove selv om han gnir seg i øynene.

Håper han skal få til minst 2 timer i strekk midt på dagen etterhvert.

For hans skyld.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen vår er også 3 1/2 måned og sover ikke så mye på dagen. Han sover kun når vi er ute og går tur, og hvor lenge han sover da avhenger av hvor lange turer vi orker å gå. Han sover ikke nødvendigvis hele tida når vi er ute heller. I dag gikk jeg tur i en og en halv time og da sov han hele tida. Han sovnet også på bussen senere på dagen og sov da 20 min. Ofte er jeg ute og går i 3-4 timer for at han skal få sove, og det er litt slitsomt - men jeg blir jo i god form da...

Han sover også ca. 11-13 timer hver natt, men vi har vansker med å legge han. Det ender gjerne med at jeg ammer han i søvn. Hvordan får du sønnen din til å sovne om natta?

Jeg er overlykkelig over at sønnen vår sover så mange timer om natta. Det hender at jeg ammer han i søvn om dagen også. Hvis jeg er veldig sliten og han er trøtt, ammer jeg han i søvn. Da hender det at vi sover 30-60 min.

Skrevet

Jeg har også en gutt på 3,5 mnd. Det er mye rot med dagsovingen her også og det varierer veldig fra dag til dag. I det siste har han sovet 5(!!) x 30-45 min. Det sier seg selv at han burde sovet færre men kortere hviler, men det er plent umulig å få til. Før ville han gjerne sove i vogna og da sov han så lenge vi trillet (max 3timer), men det er det helt slutt på. Nå nekter han å sove i vogn. Så det eneste som funker er å amme i søvn og selv det kan være et slit å få til.

Jeg sliter dessverre om natta også. Leggingen er vanskelig - må ofte amme flere runder (som kan ta opptil to timer av og til...) Han sover også 11-12 timer om natta, men har begynt å kreve mat flere ganger i løpet av de timene i det siste så nå begynner jeg å bli temmelig sliten og lei.

Har hele tida vært i mot gråtekur, men er så sliten etterhvert så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Puppene mine trenger også litt hvile. Føler de er ute stort sett hele døgnet. Det blir aldri ordentlige måltid - bare en slant her og en slant der siden han alltid skal ha puppen i munnen for å sovne. Og så våkner han ofte flere ganger og må ha puppen om og om igjen før han virkelig sovner...

buhu... dette ble mye klaging! men jeg er så trøtt og nå vil selvfølgelig ikke gutten sove:-(

Skrevet

Innlegget til "humle" kjenner jeg meg veldig igjen i. Jeg ammer og ammer, jeg også. Jeg har prøvd å legge gutten vår etter å ha ammet han, men da skriker han som bare det. Og han kan skrike lenge... Nå ammer jeg han, legger han i senga og lar han skrike litt, ammer han igjen, lar han skrike, ammer... Jeg blir så sår hvis jeg skal amme han helt til han sovner, så denne gyldne middelvei (gråtekur light) fungerer relativt bra. Da tar det max en time før han sovner, og puppene blir ikke altfor såre.

Heldigvis sover sønnen vår i vogna på dagtid når vi går tur. Jeg gikk en totimers tur i dag, og han sov to timer i strekk. Problemet er hvis jeg en dag ikke orker å gå så lenge. Da blir det lite soving på han. Det hender som nevnt at jeg ammer han i søvn på dagtid også, men han sover ikke så lenge da.

Kjenner andre som bare legger ungen i senga og ungen sovner på 1-2-3. Nå tar ikke gutten vår smokk. Jeg innbiller meg at det ville vært enklere om han hadde tatt smokk. Nå bruker han jo meg som smokk og kan ligge og halvsove med puppen i munnen lenge, og våkner med en gang jeg tar puppen ut av munnen hans...

Lykke til, humle! Jeg regner med at det går bedre etterhvert. Tidligere måtte jeg legge meg sammen med sønnen min. Han skrek med en gang jeg gikk fra han, så jeg ser det som et positivt framskritt at han nå sovner noen timer før meg, selv om det er mye pes.

Skrevet

Ikke noe problem å legge han. Jeg gir pumpet mm som jeg pumpet før jeg la meg kvelden før (siden han sover 20-03 og 04-07). Dermed blir han mett og førnøyd og jeg slipper å slite meg ut

Skrevet

unnskyld meg, men jeg blir virkelig glad for å se att det er flere som har det som meg... og smokk hjelper dessverre ikke så mye, om den faller ut akkurat i den snuppa sovner, er det på'n igjen med skriking..

men ett tips jeg fikk av ei svensk dame, var å rugge vogna over en dørstokk, det gjør visst "alle"i sverige. barn liker rytmiske bevegelser, og det funker faktisk her:)godt om jeg ikke orker å gå tur en dag..

Skrevet

Det skulle jo selvfølgelig stå "..færre og LENGRE hviler" ;-)

Og gutten min bruker heller ikke smokk... han bare brekker seg og spytter den ut når jeg forsøker.

Lurer på om unger som ikke bruker smokk har litt vanskeligere for å finne roen selv... men det er jo bare en av mange teorier som dukker opp i hodet mitt i løpet av en dag;-)

Jeg har forresten funnet en måte å få han til å sovne på dagtid som fungerer ganske godt. Nemlig bæreslynga! Han sovner relativt lett oppi den (noen ganger må han få pupp oppi den) og så kan jeg legge han over i senga når han sover.Han roer seg lettere i bæreslynga enn "bare" amming.

Gleder meg til den dagen jeg kan si "sov godt" og så legger han seg ned og sover...

Skrevet

Kjenner meg også veldig igjen! Min gutt er litt over 2 måneder og det er ikke noe styr på sovingen, bortsett fra om natta, da sover han ok sammen med oss. Dvs. han blir veldig masete mot slutten av natta, da våkner han omtrent hver time, tar en sup og sovner igjen. Siden jeg er så sliten sovner ofte jeg også...Han sovner ofte omtrent samtidig som oss ved at jeg som oftest ammer han i søvn, men det har hendt en sjelden gang at vi har klart å vugge han i søvn etter å ha gitt litt mme. Lurer på om det rett og slett er at han ikke er ordentlig mett, men har ikke lyst at det skal bli noen vane med mme.

På dagen sovner han som oftest ved puppen, jeg forsøker å legge han over i egen seng/bag, men han våkner raskt til igjen. Av og til lar jeg han ligge litt i armene mine for at han skal få litt søvn...Nå i det siste har han endelig begynt å trives litt i vogn, så han sovner ofte når jeg går tur. Det blir altså en mange små "power-naps" i løpet av dagen.

Også sliten og lei av dette, får ikke gjort mye annet enn å amme og bysse/sitte med han.

Om noen kjenner seg igjen og kan berolige oss om at det går seg til etterhvert ville det vært herlig!

Skrevet

Til Marius' mamma

Som du ser av det jeg har skrevet over så sliter vi jo også mye med søvnen... så jeg kan ikke akkurat berolige deg med at det går seg til med det første (i hvert fall ikke hos oss) - men det har tross alt blitt litt bedre i løpet av de siste ukene...

Men det jeg ville si var at jeg selv var like håpløs med søvn som baby og jeg klarer fint å sovne av meg selv den dag i dag... hehehehe

(det forsøker i hvert fall jeg å tenke på de gangene jeg blir veldig oppgitt over sovinga til sønnen min;-) Man får forsøke å se på dette som en periode i livet og det vil garantert bli bedre etterhvert. Har aldri hørt om eldre barn som ammes i søvn eller ungdommer som bysses i søvn av mora si... hihi (men jeg må si jeg gleder meg veldig til den dagen sønnen min sovner på egen hånd - litt vanskelig å forestille seg at det noen gang skal være mulig)

Skrevet

Ja, det virker som vi sliter med mye av det samme. Men det hadde vært fint om noen kan fortelle meg at det for eksempel begynner å bli bedre etter f.eks. tre-fire måneder. Forhåpentligvis trenger jeg ikke å amme i søvn til han er et år...bare en smule søkende etter noen betryggende ord :-)

Skrevet

Her går det faktisk bedre nå. 3 netter på rad har jeg nå faktisk ikke ammet sønnen vår i søvn. Han har endelig tatt smokk (dvs. tar og tar, jeg sitter og holder den i munnen hans). Så de siste nettene har jeg holdt smokken i munnen hans, satt på spilledåsa og strøket han over hodet. Ikke noe skriking og ikke ømme bryst... Nå vet jeg jo ikke om dette vil vare, men det er fantastisk å oppleve at gutten vår sovner uten at jeg ammer han i søvn... Dette er noe jeg har prøvd før også, uten resultat, men nå fungerte det plutselig. Sønnen min er snart 4 måneder.

Dette med å få sønnen vår til å sovne har vært forferdelig slitsomt. Jeg håper den nye metoden vår vil fungere også framover. Jeg sitter ved siden av han til han sovner. Det tar ca. 30-45 min. Langt bedre enn å amme han i søvn synes jeg.

Skrevet

Det merkelige nå som han har sovnet "av seg selv" de siste dagene, er at han våkner så mange ganger i løpet av natta for å få mat. Før sov han gjerne 6-9 timer i strekk. Nå skal han ha mat hele natta.... Trodde først det var økedøgn, men nå har det skjedd flere netter på rad. Er det tegn på at jeg bør begynne å gi han noe annet enn morsmelk? Noen som vet?

Skrevet

Hei *Mor til verdens fineste gutt*

Så bra at gutten din sovner med smokk:-D Jeg ble så inspirert at jeg fikk lyst til å prøve... - og det gikk!!! HURRA! Men det var nå nettopp - altså ikke kveldslegginga... Og jeg måtte bysse litt samtidig - og holde i smokken... hehe. Og så skal det tilføyes at han var veldig trøtt også. Men deilig å slippe å bruke puppen i hvert fall! Man må jo se lyspunktene, ikke sant?

Tenkte bare høre om du har brukt mye tid i løpet av dagen på å øve med smokk? Fram til nå så har sønnen min bare brekt seg hver gang jeg putter smokken i munnen. De få gangene han har tatt den før har han vært veldig veldig trøtt, men etter hvert hisser han seg opp over smokken da også.

Ang. det med å våkne hyppig om natta så har det også begynt å skje her. Vi har hatt noen netter nå der han max sover 3-4 timer i strekk for så å våkner minimum hver 2. time - gjerne en gang i timen!! Slitsomt! Har hørt at det kan være vanlig i alderen barna våre er i. Det kan jo være at det er på tide med litt fast føde. Jeg har i hvert fall tenkt å starte med det for å se om det hjelper.

En annen ting jeg tenkte på var om kanskje han får i seg litt mindre mat før han sovner nå som han sovner uten puppen. Jeg tenker i hvert fall at fordelen med å sovne med pupp er jo at de i hvert fall får i seg masse av den tykke melken. Men som sagt så har sønnen min også begynt å våkne hyppigere om natta til tross for at han får like mye pupp om kvelden og sovner med puppen som før.

Jeg har også hørt en teori om at de som er vant til å sovne med puppen ofte kan våkne hyppig for de tror de må ha en pupp i munnen for å sove (+ at det er veldig koselig å ligge tett inntil mor). I de lette søvnfasene kan de derfor våkne og merke at puppen er borte og dermed våkne helt og rope etter pupp... Så du kunne jo evt forsøke smokk-trikset på natta når han våkner - og det ikke er spesielt lenge siden du sist ga mat... ?

Jeg sliter jo litt med akkurat det - litt vanskelig å avvenne alle nattammingene når den eneste måten jeg får han til å sovne på er ved å amme. Og når man er stuptrøtt så er det ganske lettvint å ta fram puppen og få han til å sove på 5-10 min framfor å stå opp og begynne å bysse/synge osv (noe som sjeldent virker om kvelden uansett).

At søvn skulle være så vanskelig hadde jeg virkelig ikke forestilt meg!!

Jeg gleder meg til vi alle får en full natts søvn og ungene våre sovner søtt av seg selv - da spretter jeg champagnen;-)

Skrevet

Aj, aj, kjenner meg igjen altså! Min sønn sover akkurat sånn du sier på natta. Slitsomt ja. Og han er helt klart avhengig av puppen for å sove.

I går prøvde jeg å bysse i søvn i nesten en time, til slutt var både han og jeg så utålmodige så jeg ga opp og gav han pupp, da sovnet han så og si med en gang...men jeg har ikke tenkt å gi meg, skal prøve å fortsette med byssing/vugging så mye jeg orker. Det må da gå til slutt. Da blir det champagne på oss også :-)

Vi har opplevd at de få gangene vi har gitt litt tillegg på kvelden er det mulig å vugge han i søvn lettere. Og han sover lengre. Men skulle ønske dette kunne la seg gjøre kun med mm også, vil ikke bli avhengig av mme. Det virker nesten som om jeg må leve med lite søvn og hyppig amming hvis han kun skal ha mm.

Tror forresten helt klart at den lille sover kortere hvis den ikke har fått suge i seg nok fet melk på kvelden (les artikkelen om "kveldsmas", den beskriver dette). Dermed er det kanskje en fordel å amme i søvn sånn sett...

Skrevet

Til humle og dere andre

Jeg har ikke trent på å få sønnen min til å ta smokk på dagtid. Det fungerer også kun når han er kjempetrøtt, altså rett før han sovner. Jeg sitter og holder smokken inne før den tid. Det er et alternativ til å amme han i søvn. Jeg stryker han samtidig over panna. Men nå skal det sies at det ikke fungerer hver kveld dette her... De siste nettene har det heller ikke fungert å legge han over i hans egen seng etter at han har fått mat, så det har blitt en del samsoving i det siste. Ulempen med samsoving er at jeg ikke sover så godt som ellers. Er litt redd for å legge meg over han, så jeg sover mye lettere. Men vi får i alle fall litt søvn på denne måten...

Det er ikke enkelt dette med søvn... Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig for en liten baby å sove... Føler alle andre har unger som sovner med en gang de legger ungen i senga, men det gjelder altså ikke sønnen vår :-) Her må vi jobbe og slite for at han skal få til å sove.

Skrevet

Jenta vår på 4 mnd legger seg mellom 19-1930. Hun bruker ikke smokk men har siste mnd tatt totten!

Hun sover ca 4-5 timer på dagtid, en to-tre timers lur på formiddagen og deretter et par lurer på ca en time. Sover som regel ikke etter fem.

Dagen starter tidlig da - ofte 0600! Som regel ml 0600 og 0700.

Total søvn på natten va 11 timer og 5 på dagen- altså ca 16 timer i døgnet. Av og til mindre, sjelden mere.

Ang legging så går det nå som en drøm. Hun kan legges våken i sengen etter pupp, og sovner av seg selv. Dette gjorde hun også før hun tok totten. Men- det er noe vi har jobbet lenge med. Helt siden hun begynte å sove i egen seng etter noe uker, så begynte jeg å prøve å legge henne våken i sengen etter puppen. Jeg er på ingen måte tilhemger av skrikekur- hvis hun gråt ble hun tatt opp og fikk som regel en "åtpåsup". Jeg kan love dere at det ble mange slike super de to første mnd..Men- så begynte det å bli bedre og nå koser hun seg isenga si. Har ei jente fra før og har veldig god erfaring med det å lære dem å sovne av seg selv. Jeg føler vi er der nå, men vi har som sagt "trent" lenge da. Tror ikke det er gjort på to kvelder.

Vi slet m søvnen på dagtid i sommer m varmen, da sov hun lite og ofte, og våknet ofte opp etter ti min. Utviklingen siste md har gått mot færre og lengre lurer på dagtid, og hun kan også sovne av seg selv i vogn uten rugging etc (m totten). Deilig!

Vi opplever det samme som MANGE andre mht nettene, at ved ca tre mnd alder så begynte hun å våkne mer på natten og var mer sulten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...