Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tuppa mi blir så innmari sår rundt halsen. Hun har dobbelthaker, gulper mye, sikler litt og søler melk og blir dermed så rød og sår. Noen gode råd? Har prøvd pudder, men synes det klumper seg når hun blir våt og dermed blir det enda verre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viktig at pudder brukes veldig tynt, eller blir det klumpete og gir gnagsår! Pudre heller ofte og pass på å gni det nesten helt vekk. Ellers er sebamed sin spesialkrem (også til såre barnerumper...) veldig bra hvis det er blitt sårt. Smør et tynt lag og det beskytter huden. Det går jo an å bruke små smekker også. Kjøpte akkurat flere små, runde smekker i bommull/frotte til poden vår til 20 kr. stk på Obs. De kan skiftes ofte og hindrer at babyen har våte klær mot haka. Litt søtt også, eller :-D. Finnes i rosa også.

Skrevet

Etter bad legger du henne på magen og tørker godt og har på litt potetmel eller a-derma krem fra apoteket, men veldig tynt som nevnt over. Gutten min hadde det en stund men det er borte nå. Viktig at det blir tørket tørt flere ganger om dagen.

Skrevet

Vi har jevnlig det samme problemet, men vi harfukter en bomullsdott med Klorhexidin og vasker godt, tørker og til slutt gnur vi på potetmel. Da er det helt fint i løpet av få timer. Gjør det hver kveld så holder det seg helt fint.

Skrevet

potetmel har funket som en GUD her hos oss ! Det er jo helt uparfymert og hjalp med en gang !

Skrevet

Pudre med potetmel og børst/tørk bort med en tørr klut. Potetmelet skal gjøre huden tørr, IKKE ligge i valkene og klumpe seg og irriterer huden.

Skrevet

Vi har slitt med det samme. Prøvde potetmel og Inotyl, men det som fungerte her var en salve som heter Daktacort. Fikk den anbefalt av lege.

Skrevet

Jeg bruker en salve som heter Barrieresalve. Fikk den anbefalt av søsteren min som er sykepleier, smører den under haken og i valkene på lårene hver morgen og kveld, og da holder det seg fint. Er som sagt over veldig viktig og holde det tørt.

Når vi bader jenta vår, pleier vi å tørke henne med en hårføner i alle valkene, så vi slipper å gnikke sånn. Har selvfølgelig føneren på det minste stillet, hun liker det veldig godt :)

Skrevet

Vi hadde det samme problemet rett etter fødsel. Jeg vasket og sørget for å tørke godt. Så smurte jeg med zink salve, og etter et par dager var rødheten/sårheten vekk.

Skrevet

Smekke var den store redningen for oss, + at vi smurte henne med a-derma exomega.. Gikk nesten bort med en gang, og ikke kommet igjen..:)

Lykke til!

Skrevet

Daktacort er vel mot sopp? ja ja, kan hende den funker mot annet og :)

Skrevet

Her bruker vi smekke forebyggende. Og skulle det bli sårhet rundt halsen, så vasker vi godt og smører på litt zinksalve (så tynt lag som jeg får til). På noen ganske få timer så er han like fin igjen. Zinksalve funker fint på flere steder på kroppen ved evt sårhet enn i/på stumpen, har jeg funnet ut...

Skrevet

Dattera mi har akkurat det samme problemet.

(Ps: jeg har ikke lest noen av svarene du har fått).

Det er viktig å tørke godt etter et bad, og jeg bruker en myk gulpe-klut gjennom dagen og tørker bort klumper/"støv" etc.

Og er det skikkelig rødt og sårt bruker jeg litt zink fra natusan, da er det omtrent borte dagen etter, funker kjempefint asså. :)

Skrevet

Vi hadde også problemer med med "sår" på halsen, og på hs sa legen at det er er sopp pga fuktighet derfor Daktacort. Kunne og bruke canestenkrem.

Men vi valgte å bare vaske og tørke godt. Husker ikke,men jeg tror det var fordi det var kortison i Daktacortkremen... Men det er jeg ikke helt sikker på altså ;-)

Skrevet

Lillegutt (2,5 uker) har veldig sår og tørr hud, så vi har fått beskjed om å vaske med rapsolje og kompresser (fåes på apotek) i alle hudfolder. Funker kjempebra!

Da han var sår i rompa brukte vi Lacobase repair krem, og det var borte neste dag.

Bader kun 1 gang i uka, og smører med Lacobase fettkrem på de tørre områdene ellers på kroppen. Har også rapsolje i badevannet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...