Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #1 Skrevet 14. september 2006 Har vært borti det mange ganger, og som en avlednings manøvre..."du kan ikke ,få det, men vi kan gå å kjøpe en sjokolade" ... Er det rett?.. Og jeg har også vært på besøk hos andre som har små barn der både potegull sklålen,sjokoladen og brusen har vært "lett" tilgjengelig, og det på hverdager. For det første så er det jo ikke direkte sunt, og for det andre så er det vel ikke så bra for tennerne til de små... Nå vet jeg selvfølgelig ikke om de er flinke med tannpussen.. men lell!! Jeg gir heller min gutt frukt event tørket frukt:-) Men blir litt overgitt, over foreldre som gir barna sine godis midt i uka og som er bevist på at de gjør det... Mia*
Gjest Skrevet 14. september 2006 #2 Skrevet 14. september 2006 For det første er det forskjell på bevisst og bevist. For det andre kan du vel la være å hisse deg opp over hva andre foreldre gjør, eller er det for krevende?
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #3 Skrevet 14. september 2006 Åhh.. dra dæ til krangle sia!!! E det så nøye om det e skrevet feil da, og hisse sæ opp... gjør vel ikke akkurat det da??? Har du ikkje fått noe sex på noen dager??? he he he he!! Du e kanskje en av dem som gir barna dine usunn mat.... hissigproppen!! maria
Dano Skrevet 14. september 2006 #4 Skrevet 14. september 2006 jaja HI. moralpreken lenge leve hehe.. La folk gjøre somde vil, så får du gjøre som du vil
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #5 Skrevet 14. september 2006 Ja, kan vel ikke noe annet. Men synd at det ble som ett krangle innlegg og missforstått. Og ja jeg er glad for at jeg gir min gutt sunn mat, og ikke masse potetgull og sjokolade til kvelds mat. Og midt i uken! hilsen HI
Gjest Skrevet 14. september 2006 #6 Skrevet 14. september 2006 Nei, mine får ikke mat i uken i det hele tatt. I helgen får de kålrot, og er glade for det,
May36 Skrevet 14. september 2006 #7 Skrevet 14. september 2006 Jeg holder en sunn linje når det gjelder mat til sønnen min. Men, det hender at jeg midt i uka kjøper både det ene og det andre til han, noen ganger skeier vi til og med skikkelig ut med noe usunt nesten daglig. Men det er unntakene. Jeg bryr meg ikke med hva andre gir sine barn, det kan godt være at de som sitter på kafebordet ved siden av deg og forer ungen med godterier er blant de som gir mest sunn mat til hverdags.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #8 Skrevet 14. september 2006 Synes det er flott du minner oss på mange usunne vaner. Heldigvis har vi ikke fått slike vaner ennå, med tanke på lillegutt. Her er det ingen godsaker med verken sukker eller fett!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2006 #9 Skrevet 15. september 2006 Hei HI! Du har min fulle støtte i det du sier. Hva er vitsen med å gi ungnene usunner vaner og gjøre dem hyper og sukkeravhengige? De blir de lett 'uansett' etterhvert, la oss foreldre ta litt ansvar. Klem
Espoir Skrevet 15. september 2006 #10 Skrevet 15. september 2006 Det var da voldsomt så krasse reaksjoner du fikk på dette da, HI. Kanskje noen føler seg tråkket på tærne? Jeg undrer meg også litt over folk som girt barna godteri både til hverdags og fest. De kan jo bare gjøre det, for min del, men når man VET hvor alvorlig samfunnsutviklingen er på dette området: barn og unge FÅR for mye sukker, usunn mat og lite mosjon, skjønner ikke jeg at mange er så slepphendte med dette. Selv jeg som er relativt streng på dette området (men langt fra fanatisk),synes det er vanskelig å holde sukker-nivået til barna nede. Og det er selv om vi begrenser godteri til helger, for det er alltid noe å få hos venner, i bursdager, osv.
tikktakk Skrevet 15. september 2006 #11 Skrevet 15. september 2006 er helt enig med hovedinnlegger. Har dere sett det ny barne slankeprogrammet som har begynt med barn. Syns konseptet er forfærdelig - men nok om det. Men der bir foreldrene spurt om de følger skyld i barnas overvekt og de svarer Tja jo kankje - HALLOO de er vi foreldre som legger opp matvanene fra barnet er sped barn dette gjelder også aktivitetsnivå. -men så er jo ikke akuratt de foreldrene noe "spreke" heller da - ikke negativ ment - men når barne ditt er 13 år og veier ca 90kg bør foreldrene ha sett utviklingen ved 55kg ..... dette var kanskje litt stygt av meg å skrive, men tenk da det er vi som legger opp gode matvaner og viser hva som er riktig kost. frukt, grønnsaker og vann må til for at magen og systemet skal fungere. Selv har jeg alltid vært opptatt av kost og trening - men til det ekstreme som heller ikke er bra. Da jeg fikk samboer som var stikk motsatt av meg fant vi en middel vei og har idag et normalt sunt kosthold. NB: det er sprekker hos også - lille gutt har fått is dilla...men jeg lager egen saft is på hjemmelaget solbær og ripssaft uten sukker, men selvfølgelig is hverdag ikke særlig bra....når han har spist opp de siste når er det slutt - det er vinter....sommeren er over. eller får han frukt i ukene som kos og kanskje en gomp eske med pastiller på lørdagen - heldigvis liker han ikke potetgull eller sjokolade.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2006 #12 Skrevet 16. september 2006 Jeg er helt enig med deg. Selv om samfunnet i dag er blitt meget bevisst på skadevirkninger av usunn mat er det overraskende mange foreldre og barnehageansatte som rett og slett driter i det! Sløvt synes jeg! Men vil gjerne påpåeke at tørket frukt til små barn ikke nødvendigvis er så veldig bra det heller. Tørket frukt inneholder en type sopp som er kreftfremkallende i store mengder. Barn under 3 år skal f.eks ikke ha mer en 50 gran rosiner i uka... Og annen tørket frukt er ennå verre. Jeg er stor fan av frisk frukt jeg, og heldivis blir dette ofte valgt fremfor mer usunn mat av jenta mi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå