Gå til innhold

Toåring som våkner og er hysterisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poden har aldri vært søvnens mester, men det har i alle fall stabilisert seg noe. Han er 2 år og 2 mnd, og de tre siste nettene har han jevnlig våknet helt hysterisk. Det går ikke ann å få kontakt med han, og tar lang tid å roe han ned. I tillegg jamrer han seg i søvne. Jeg har tenkt på om det kan være mareritt, så i natt slo vi på lyset og sørget for at han våknet skikkelig før vi sovnet igjen. Uten at det hjalp nevneverdig.

Poden er relativt verbal for alderen og kan på dagtid gjør greie for om han er redd og delvis hvorfor, og om han har vondt. Det klarte han ikke i natt. Men det er kanskje for mye forlangt av en gutt på hans alder.

Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre, dette tærer på oss foreldre. Mens poden er tilsynelatende godt opplagt når han er i barnehagen. Jeg tror ikke han er syk, han har ikke feber men er litt snørrete og hoster litt (men det er vel alle barnehagebarn nå?), det virker heller ikke som om det er tennene som plager ham.

Noen som har noen gode tips eller råd å komme med? Hvordan takler dere mareritt for toåringene deres? Hva med det språklige, når kan jeg forvente at barnet kan gjøre rede for hvorfor de våkner og er hysteriske?

Trøtt mor takker for alle tips,

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vet mye om hysterisk gråt om nettene - min sønn nå 2år1mnd har holdt på sånn 1års tid.

Jeg har ikke så mange gode råd å komme med på hva som er galt eller hva du skal gjøre, men kan fortelle hva vi har vært igjennom.

Det må si nå at det 99,8% bedre.

Lille gutt våknet om natten over lenge perioder og var helt hysterisk - han gråt - sto i sengen - sparket og slo. Vi fikk overhode ikke kontakt med han. Men etter hvert roeat han seg ned og sovnet for så å våkne igjen noen timer senere og lage en ny sene. Vi prøvde aldri vekke han og heller ikke skru på lyset - da det var helt opplagt at han sov !!

Jeg snakket masse med lege og andre om dette. Vi var utslitte da dette har pågått nesten 1år hjemme hos oss -

De kunne ikke gi noe godt svar - barn er barn - vi fikk phenamin alergimedesiner til barn slik at han kanskje få en dypere søvn - det hjalp en liten stund, men ikke masse.

Natteskrekk ble min konkulusjon - barnet får et adrenalinkikk på natten. Ikke mye kan gjøre med.

JEg har litt dårlig tid nå - vil du snakke mer med meg ang dette og hva annet vi gjorde for å få dette til å gå over.

[email protected]

Skrevet

Min gutt gjør også det. Hyler som besatt, og når vi tar han opp av sengen slår han rundt seg og roper og vil ingening. Akkurat som om han ikke er helt med, vi får ikke kontakt med han.

Dette går litt i perioder, det kan gå noen uker mellom hver gang men også være flere ganger pr natt flere netter på rad.

Det er plagsomt ja. Vi vet heller ikke hva vi skal gjøre. Synes det er ekkelt når jeg ikke får kontakt med han. Han kan være hysterisk ganske lenge også, over 30 minutter.

Skrevet

Takk for svar begge to.

Det er nok nattskrekk, ja. Både pappan og jeg kom hjem fra jobb og hadde fra hver vår kant konkludert med det. Har googlet det litt, men vil svært gjerne høre innspill på hvordan der takler det. Godt mulig jeg sender en mail i morgen, nå må jeg få litt søvn. Heldigvis har han ikke hatt noen annfall i kveld, så jeg krysser liv og lemmer for at vi skal få oss en god natts søvn alle sammen:-)

Skrevet

Vår toåring (to i august) har også oppført seg slik på natten to, tre ganger. Første gangen var jeg helt rådløs og visste ikke hvordan jeg skulle takle det, prøvde å få kontakt, men ingen ting hjalp. Til slutt løftet jeg ham opp og gikk med ham litt på armen, etter bare et minutt eller to sluknet han helt i armene mine, og jeg la ham ned uten problemer. De neste gangene har jeg gjort nettopp dette, løftet ham opp, ikke sagt noe, bare gått rundt med ham litt, og han har roet seg raskt.

Nå er jo ikke vi spesielt plaget da, siden det har skjedd bare noen få ganger. Det som ikke hjalp var i alle fall å prøve å snakke med ham, da ble det bare verre synes jeg. Høres litt ut som om dere har det som oss, da vår Sønn sjelden sover natta gjennom uten å våkne, og maks ni, ti timer hver natt.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...