Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #1 Skrevet 14. september 2006 Den eldste datra vår skal i bursdag i dag, og 9 barn er invitert. Har fått høre at det er bare to i klassen som ikke får komme. Hvordan går det an å være så jævlig mot unger? Foreldre som går med på slikt er helt forferdelige synes jeg. Foreldre som godtar at barna bestemmer at noen de ikke liker ikke får komme, er med på å mobbe og stenge ute. Hva syns dere?
84 mamma Skrevet 14. september 2006 #3 Skrevet 14. september 2006 Heilt enig med deg. For ei stund sidan var faktisk dette oppe i tv. Nokre skular har inført det at når ein ber i bursdag skal ein be alle i klassen. Jaffal alle jentene eller alle gutane.. Som foreldre må me jo tenkja litt over slike ting. Tenk omdet hadde vore vår unge som var den einaste som ikkje fekk komma i bursdag til ein i klassen. Stakkar dei to som ikkje får komma...
bejb25 Skrevet 14. september 2006 #4 Skrevet 14. september 2006 på skolen til sønnen min må guttene be alle guttene og jentene be alle jentene. altså man kan jo be hele klassen,men ingen skal bli holdt utenfor. jeg skjønner ikke at foreldre godtar at barna ikke ber alle. hadde nektet sønnen min å ha bursdag hvis han ikke ba alle guttene jeg. men folk har jo forskjellig mening om det da..
*heldigmamma* Skrevet 14. september 2006 #5 Skrevet 14. september 2006 Jeg er helt enig med deg! Sånt provoserer. En ting er at barn kan gjøre det, men at foreldrene er med på det- det sjokkerer!
Luca Skrevet 14. september 2006 #6 Skrevet 14. september 2006 Det hadde jeg tatt med læreren med en gang, hadde ikke akseptert at noen i mine barns klasse praktiserte slik. Det er som noe sier over, alle jentene eller hele klassen(og skal man bare ha noen får som feks hvis man tar de med på paintball osv, så må det være langt under halvparten. Feks 3-4 av 15 gutter osv, da syns jeg også at det går ann. Men 8 av 10 er helt på jordet.
Gjest Skrevet 14. september 2006 #7 Skrevet 14. september 2006 Ja, dette er skikkelig provoserende og svært umodent og dårlig gjort av foreldrene. Fysj altså!! Hadde tatt dette opp med læreren jeg.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #8 Skrevet 14. september 2006 helt enig med deg, dette er uakseptabelt. dette ville jeg tatt opp på et foreldremøte slik at dere kan bli enige om en ordning som er rettferdig for alle, og som alle må følge. vet om mange andre som har hatt dette oppe i klassen/på foreldremøte. når man har en fast avtale om hvordan man vil ha det, pleier de "tankeløse" som regel å føye seg...
Ella i farta Skrevet 14. september 2006 #9 Skrevet 14. september 2006 Er absolut ikke enig...man ber jo dem man liker best og selv om denne "høfligheten" varer en stund, så blir det jo sånn etterhvert at noen ikke blir invitert. Sånn er det i det voksne liv også og jeg synes det er like greit at de opplever det fra starten av, i stedet for å få et sjokk midt oppi tenåringskrisa. Jeg kommer vel aldri til å invitere noen i min sønns bursdagsselskap som han ikke er venn med eller henger sammen med bare for å være høflig...nei det får være måte på til å være falsk!
Lilla`83 *snuppa & snuppen* Skrevet 14. september 2006 #10 Skrevet 14. september 2006 ingen eller alle....
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #11 Skrevet 14. september 2006 så du vil ikke lære barnet ditt å være høflig og omsorgsfull overfor dem som står utenfor??? ikke rart verden går til helv... sier jeg!!!
Süsse Skrevet 14. september 2006 #12 Skrevet 14. september 2006 Ta en telefon til læreren med engang. Jeg er selv lærer og noen ganger blir man svært overrasket over foreldre, for aa si det saann!
Luca Skrevet 14. september 2006 #13 Skrevet 14. september 2006 Mener du dette seriøst Ella? Syns du dette er påtatt høflighet og falskhet når man inkluderer alle barn eller gutter/jenter i en klasse?? Syns det du foreslår er på grensen til mobbing jeg, det å fryse ut ved å utelate et lite mindretall(som jo 8 av 10 er) Syns det er utrolig at voksne oppegående mennesker tenker slik som du gjør her. Det handler ikke om å lære barna om virkeligheten her, det handler om at vi som foreldre skal lære de empati for å klare seg i livet. Syns dette var en lite inkluderende tankegang..
Pøbelfrøet Skrevet 14. september 2006 #14 Skrevet 14. september 2006 Jeg synes det er sikkelig vondt å høre at det er bare 2 som blir stående utenom de andre. Jeg skjønner bare ikke foreldrene som gjør dette, de må jo ikke tenke helt klart!! Jeg føyer meg til de andre her og skriver; tenk om det var ditt barn som var en av de som ikke ble bedt, ALLE andre er bedt. Dette er utrolig sårende for de som står der. Først ser de at alle blir med til selskapet, og dagen etter selskapet prater alle om hvor gøy de hadde det og hvor mye de hadde gjort, hva slags godteri de hadde spist. Tenk på de to stakkars ungene som hører og ser dette da. Det skjærer i hjertet mitt når jeg tenker på det!!
NEI-TIL-LAKEN Skrevet 14. september 2006 #15 Skrevet 14. september 2006 nesten så jeg håper det er deres barn som neste gang er blant de som blir stengt ute for da hadde de fått føle hvordan de andre barna hadde det...og hvor vondt det da som foreldre er å bare kunne være passiv tilskuer til at ditt barn ikke blir invitert... ..er så ufattelig at voksne gjør slikt i dag, for de kan kreve at alle blir bedt..eller ingen, og da velger nok barna alle!! HATER MOBBERE... nei helt enig med deg....
Lilleh Skrevet 14. september 2006 #16 Skrevet 14. september 2006 Det er så dårlig gjort for de barna som ikke blir bedt at jeg ikke har ord... Vi har som regel på skolen vår at skal invitasjonen deles ut på skolen må enten alle jentene eller alle guttene (eller hele klassen...) bli bedt. Er ikke det tilfelle får de finne andre fora å invitere på.. Ellers så snakker vi en del i klassemøter og liknende om det å oppføre seg mot andre, og spesielt de i klassen... så dette er absolutt noe som burde bli tatt opp. Jeg er sikker på at foreldrene til de barna det gjelder er glade om noen taler deres sak, og det er også noe dere kan ta opp på foreldremøte. Om de aktuelle foreldrene da føler seg truffet, for bli deres problem. Jeg mener at dette først og fremst er et utspill som bør komme fra dere foreldre, men gjerne i samarbeid med læreren!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2006 #18 Skrevet 15. september 2006 Man kan jo snu saken og tenke på hvorfor de to ikke er bedt. Kan jo være to mobbere feks..? Men helt enig, det er triste greier.. Alltid trist for ett barn og bli utelatt
Gjest Skrevet 16. september 2006 #19 Skrevet 16. september 2006 foreldre burde ha mer omgang oppi huet enn som så!! er det to mobbere som bare ville ødelagt selskapet uansett kan jeg forstå det, men er uansett fælt å utelukke to stk! er så mange voksne som ikke vet hva sånnt faktisk kan gjøre med barn.. er utrolig fælt å være den som ikke blir bedt i selskapet...har opplevd det selv...
Anonym bruker Skrevet 16. september 2006 #20 Skrevet 16. september 2006 Er faktisk uenig jeg da. Har hendt flere ganger at jentene mine ikke er blitt bedt i bursdag til noen i klassen sin. Er rett og slett fordi det er store klasser, og de har ikke like mye kontakt med alle. De har aldri følt seg mobbet. Skjønner godt at barna inviterer de de har mest omgang med. Å be inn 20 unger i en liten blokkleilighet feks. går ikke. Yngste jenta mi har snart bursdag, og hun kommer til å be dem hun leker mest med. De er tre klasser på skolen, og hun har venninner i alle klassene. Vi har rett og slett ikke plass til å be alle.
WWJD Skrevet 16. september 2006 #21 Skrevet 16. september 2006 det er jo en ting om det er mange i klassen og flere klasser da. Men har man mulighet til å be 8, kan man jammen finne plass til å be to til!!
Luca Skrevet 16. september 2006 #22 Skrevet 16. september 2006 Det er som jeg skrev over, stor forskjell fra å be 8 av 10, og å be godt under halvparten. Har datteren din venninner i flere klasser, og dere bare ber noe få i klassen er jo ikke det noe problem. Da vil jo flertallet være ubedt, og ikke et fåtall som er utenfor....
84 mamma Skrevet 16. september 2006 #23 Skrevet 16. september 2006 Heilt enig med dåke... Enten må alle bli bedd eller så må dei fleste vera ubedd. Sei at dei er 15 jenter i ein klasse. Enten ber ein alle dei 15 eller så ber ein ein 5-6 stykker. Men å la to vera utanfor er heilt uhøyrt meinar no eg. For tenk om det var sin unge som var den einaste som ikkje var bedd til ei i klassen. Eg veit ikkje kva eg skulle sagt til jenta då...
Gjest Skrevet 16. september 2006 #24 Skrevet 16. september 2006 Så trist da ... syns de burde ha bedt alle jentene ... det vil i allefall jeg gjøre når snuppa begynner på skolen. Ikke koselig å bli holdt utenfor da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå