Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #1 Skrevet 14. september 2006 ...hvor lang tid bør det ta før man pumper det brystet ? Må man pumpe det ? Jeg er så redd for at melken i det brystet barnet tar minst skal bli gammel, er det mulig ? Barnet tar v bryst mye bedre, og derfor mistenker jeg at h bryst aldri blir ordentlig tømt ! Noen tanker ?
marri81 Skrevet 14. september 2006 #2 Skrevet 14. september 2006 Burde tømme brystet barnet tar litt av... melken blir ikke gammel der men produserer mindre melk jo mindre barnet spiser av d! Så for å beholde melkeproduksjon i det "minst populære brystet" burde du pumpe melken fra det! Og gi den på flaske! lykke til
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #3 Skrevet 14. september 2006 det som er problemet, vi har slitt såpass med amming og barnet er bare 2 uker så kan ike gi flaske enda. Jeg kan liksom ingenting om dette og føler meg litt håpløs akkurat nå. Hun tar så godt fra venstre bryst, mens etter en stund blir hun sliten og vil ikke mer. Da bytter jeg bryst til høyre. Vi kan bytte bryst flere ganger gjennom en amming. Er dette veldig dumt ? Bør man følge et visst mønster ? Huff hilsen den anonyme grønnskollingen..,
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #4 Skrevet 14. september 2006 Glemte å si at her er favoritten uten tvil venstre pupp, så blir hun litt lei etter en stund og jeg setter henne over til høyrepuppen. Det renner som fosser av begge brystene under amming, sitter med håndklær og alt som er ! Har bare hatt barnet i 2 uker så er rimelig fersk på alt dette, vet liksom ikke hvor jeg skal starte / slutte, eller hva jeg bør gjøre hvordan. Hadde satt pris på gode tips / råd
-carina- Skrevet 14. september 2006 #5 Skrevet 14. september 2006 Sikkert noen ammehjelpere her som kan svare bedre enn jeg... Men det er vel sånn at du bør begynne med motsatt bryst annen hver gang... (En amming starter du på høyre bryst, og neste amming starter du på venstre bryst!) Og så kommer den "tynneste" melka først, den tykkeste, festeste kommer mot slutten. Så jeg tror det er bedre å la henne spise et bryst "tomt" først, før du evt. bytter til neste bryst, i løpet av en amming... Ikke frem og tilbake...
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #6 Skrevet 14. september 2006 når hun blir sliten, så ta en liten pause og la henne rape før du legger henne til igjen...
2 x gull Skrevet 14. september 2006 #7 Skrevet 14. september 2006 Kanskje liggestillingen også har noe å si? Antar at du holder babyen i "vanlig" ammestilling. Kanskje babyen liker best å ligge akkurat sånn. Prøv å flytte barnet videre til neste pupp, liggende i samme stilling sånn at dere ender opp i den såkalte tvillingstillingen. Les om den på nettet hvis du ikke har hørt om den, det finnes sikkert bilder også. Verdt et forsøk...?
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #8 Skrevet 14. september 2006 prøv deg frem, det er ingen "fasit" på dette her! hvis hun foretrekker det ene brystet, kunne du kanskje prøve å legge henne til det andre brystet først (det hun ikke foretrekker) - når hun er mest sulten - kanskje hun venner seg til det over tid. da holder du produksjonen oppe i begge bryst. noen ammer bare fra ett bryst om gangen, andre ammmer fra begge i ett måltid. jeg ammet stort sett fra begge i begynnelsen, og senere annethvert bryst for hvert måltid når produksjonen hadde tatt seg opp. det er fullt mulig å bare amme fra ett bryst hele tiden, det som kan skje er at du da kan miste melken i det brystet du ikke ammer fra. men det er ingen krise - det viktigste er jo at barnet får morsmelk, ikke hvilket bryst det kommer fra. melken blir ikke "gammel"
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #9 Skrevet 14. september 2006 ps - for å huske hvilket bryst hun hadde tatt først av på siste måltid, brukte jeg å ha et strikk rundt håndleddet på den aktuelle siden
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #11 Skrevet 14. september 2006 Pump det upopulære brystet tomt, så kan du fryse ned morsmelken, den er fin og ha senere.
3tettesmå Skrevet 14. september 2006 #12 Skrevet 14. september 2006 Hei! Jeg vil bare fortelle deg at jeg har hatt det akkurat som deg - slet masse med å få i gang ammingen og da det endelig så ut til å fungere så begynte sønnen min å nekte å ta venstre pupp. Han ville bare spise fra høyre og jeg ble kjempestressa. Styrte masse med div. ammestillinger og om jeg skulle gi høyre el venstre først osv osv... Uansett, det jeg vil fram til er at jeg har endt opp med å nesten kun amme fra høyre bryst - og det fungerer kjempe bra:-) Jeg ble så sliten av å presse sønnen min til å spise fra et bryst han ikke var interessert i. Jeg sier ikke at du skal gi opp det upopulære brystet allerede, men jeg vil bare fortelle at det er fullt mulig å amme med kun et bryst. Det var i hvert fall det jeg stressa verre med - var så redd for at han ikke skulle få nok melk. Og jeg startet min ammekarriere med å ha alt for lite melk, måtte gi mme de første tre ukene, og nå har jeg altså nok melk i bare ett bryst:-) Vil tilføye at sønnen min legger godt på seg - han veier nå godt over 7 kg og er 3,5 mnd (han ligger faktisk over sin egen kurve i forhold til fødselsvekt) Hvis du lurer på noe må du bare spørre:-) Jeg har jo ikke allverdens ammekarriere, bare 3,5 mnd, men har hatt det akkurat som deg. Forresten så begynte jeg å pumpe fra det upopulære brystet en stund for å fryse ned, men så syns jeg det tok så mye tid så det gjør jeg ikke lenger. Jeg har fortsatt litt melk i venstre bryst, men det er svært lite og sønnen min spiser kun fra det hvis han er veldig trøtt... Og som en annen skrev så blir ikke melka i brystet gammel, produksjonen tilpasser seg bare etterspørselen. lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå