Gå til innhold

gutt 17 måneder slår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har begynt å daske til oss, på armen og i ansiktet. Han slår mest på far. Når vi sier nei, så fortsetter han gjerne og ler litt, og slår gjerne hardere med åpen hånd.

Vi har blitt sint et par ganger og da begynte han og gråte og ble lei seg.

Dette vil vi gjerne få pelt av han, igår så slo han en liten gutt skikkelig hardt og der gikk grensen...Vil ikke ha en ufordragelig slem unge.

Han forstår jo ikke helt var han driver med, og han gjør det når han er i gått humør, gjerne som en lek, og ikke av sinne og for og være slem.

Noen tips? Har prøvd å ikke gi han oppmerksomhet på det, men det gjør jo vondt enkelte ganger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På så små barn må en ofte vise med handling og ikke ord hva som er rett og galt. Du kan f.eks løfte han vekk og sette han på en stol el i sofaen hver gang han slår og samtidig si nei. Han vil nok skjønne poenget etter en stund dersom du er konsekvent.

Skrevet

Han forstår overhodet ikke hva han egentlig driver med. Når de er så små har de ennå ikke utviklet empati, og forstår ikke at andre kan få vondt. Jeg må også få si at ett-to åringer som slår er IKKE ufordragelige og slemme! Det er deres måte å uttrykke seg på, det er helt normalt, og det går over. De lærer det etterhvert. Jeg tror ikke på å bli sint, høyrøstet eller hardhendt, men bestemt og konsekvent fjerne barnet fysisk fra situasjonen og forklare at dette ikke er lov. Sønnen din vil ikke forstå hva du forsøker å forklare ham i starten, men etterhvert vil han forstå hvorfor han blir fjernet fra slike situasjoner og også hva du sier. Du må bare være tålmodig og ikke gi deg, selv etter den 990ende gangen......

Jeg står i det med min 2-åring akkurat nå, og jeg begynner å se at det nytter!

Lykke til!

Skrevet

Synes også dette er veldig vanskelig! Fint å høre at det blir bedre.

Skrevet

hei.

jeg har også et stort problem. min sønn er 14mnd og veldig snill.

men med en gang han kommer nær meg skal han DRA i håret, klype i nesa, og klore i øyer og munn.

jeg prøver ta han vekk, si nei, men ingenting hjelper.

vi har nettop stått opp fra senga, og jeg blør neseblod (fra rift), og har sår på leppa og jeg er en person som er veldig hårsår.,

og når han spesielt lugger så fjør det for meg så sinnsykt vondt at jeg skriver au. og jeg ser han skriker skikkelig tilbake. Tårene mine renner veldig lett også, for hårsår kan være hardt.

hva skal jeg gjøre? Jeg takler det bare ikke. Vil heler ike lære sønnen min å skrike,men det gjør jo så vondt.,

har også fått noen tips om å klype,bite lugge tilbake, men det hjelper IKKE.

Mvh

Skrevet

Takker for tips så langt. Fikk meg et skikkelig kinn klask i senga til morgen i dag, og da sa jeg nei og satte han vekk..Håper dette hjelper.

Han har faktisk begynt å slå litt når han er irritert, får være like konsekvent da. Tror det er viktig å rose han når han hører etter og holder opp.

Skrevet

Sønnen min på 16 mnd har også begynt å slå, helt plutselig her forrige helg. Jeg har lest at man bør fokusere på hva de skal gjøre i stedet for hva de ikke skal gjøre.

Tenkte kanskje at det kunne praktiseres her også... Altså... Det jeg gjør nå er er å si nei og ta vekk hånden hans når han slår. Etterpå tar jeg hånden hans og stryker den mot kinnet mitt og sier "sånn ja, sånn må du gjøre, så god du er, så flink" osv. med et veldig "happy" tonefall. Etterpå stryker jeg gjerne han litt på kinnet for at han skal kjenne at der er godt.

Det skjer veldig ofte når vi ammer, så da har jeg han jo der, kanskje vanskelig hvis de heller vil løpe avgårde å leke... Lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...