Gå til innhold

"Ønskebrev" til føden...


Veslemor77

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noen av dere damer som har skrevet det enda???

Jeg hadde ikke det forrige gang, og må innrømme at jeg ikke helt vet hva jeg skal ha med eller hvordan jeg skal skrive det...

 

Forslag tas selvsakt i mot med takk.

 

Det eneste jeg er helt sikker på denne gangen er at jeg gjerne vil ha vannfødsel. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forrige gang begynte jeg tidlig på dette brevet, jeg hadde det på pc'n og gikk inn en gang i uka eller så og oppdaterte det. Det er ikke alt en husker samtidig, plutselig dukker det opp et tips man vil ha med, eller man ombestemmer seg angående noe annet. Denne gangen har jeg vært på fødselsfoberedende samtale på poliklinisk, så de har allerede skrevet ned ønskene mine faktisk... men jeg kommer nok til å notere noe på egen hånd også, om ikke annet så for å få det skriftlig for meg selv så jeg kan forberede meg bedre :)

 

tips til hva som kan være med i brevet:

- dine tanker rundt fødselen

- foretrukne alternativer for smertelindring

- noter hvis det er noe du IKKE vil ha (for meg: saltvannspapler... hjelp!)

- noe spesielt du er redd for

- spesielle allergier e.l.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei!

 

Jeg skrev ned noen kommentarer på det arket vi hadde med til UL.

 

- Hadde epidural sist- og ønsker det igjen om det er mulig

- Brukte lang tid på å bearbeide/komme over sist fødsel - sa i fra om det. Gruer meg denne gangen også. Var så sliten sist at jeg var "lei av å føde" siste timene..

- Litt avhengig av hvor lenge fødselen varer. kankje akupunktur kan være noe? OK å ha noe annet å tenke på de timene man venter og har det vondt..

 

Bare skriv ned det første du kommer på- det er nok det som ligger nærmest i hva du ønser. Hva var positivt sist? Var det noe som manglet/ønsker å gjøre annerledes denne gangen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg sitere Fertilas ønskebrev:

 

Ang fødslen min i september:

 

jeg vil gjerne ha en rask fødsel, sånn ca 2,5 timer. Den skal være delvis smertefri. Max smerte sånn papirkutt aktig i det jeg presser babyen ut.

 

Jeg vil ha rosa senge tøy og bli servert beluga kaviar.

 

Babyen skal være ca 3400g og være usedvanlig vakker pikebarn. Hun skal bli lagt på magen min uten blod rester ol kun iført en dior body.

 

Jeg regner med at dette nå blir ordnet.

med vennlig hilsen

 

Fertila

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihihihihihihi:)

 

Fertila får sagt det hun da;)

 

Vi har diskutert om det er mulig å bare føde i søvne vi da....... sånn: jeg legger meg en kveld også når jeg står opp så er babyen der;)

Eventuelt å bare tenke babyen ut;) (trenger ikke gjøre vondt i det hele tatt)

 

For å svare litt mer alvorlig så må jeg innrømme at jeg ikke hadde ønskeliste første gangen......

Tror kanksje jeg skriver noen setninger om hva jeg har tenkt i forhold til den forrige. Jeg har ikke veldig mange ønsker egentlig.

Prøvde steriltvann første gang og syns det var helt greit (ikke de 2 første sekundene, men etterpå var det veldig godt), har ikke kjempe lyst på epidural og vil gjerne slippe drypp hvis det går. Også var det å stå i dusjen veeeeeeeldig deilig;) Ellers må legen og jm gjøre det de må også får jeg heller kjefte hvis det er nødvendig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har begyndt å skrive brev til fødeavdelingen.

Årsaken til det er at jeg velger å føde med en litt spesiell fødemetode.

Mange av dere har sikkert hørt om Lamaze-metoden. Dvs fødsel uten smerte. Ja jenter, det er faktisk mulig. De fleste av dere som har barn fra før av syns sikkert jeg er bare teit nå, men det får være deres valg om dere vil tro meg eller ikke. Bare les dette innlegget. Det er faktisk helt logisk.

 

Jeg er førstegangsfødende og har derfor ikke prøvd metoden selv, men jeg har flere veninner som har født vellykket med metoden (opptil tre og fire ganger hver). De forteller meg detaljert, og jeg er overbevist. Jeg vil føde med Lamaze.

 

Metoden går ut på tre enkle trinn, og krever trening i ca fire mnd før fødselen (ti minutter daglig). Metoden er ikke vanskelig, men det er viktig at man faktisk gjør den lille treningsøkten hver dag.

 

Det første man trener på er avslapping, rett og slett.

Vanskelig? Ikke akkurat. Man gjør seg selv bevist på egne musker ved å stramme en og en, og så slappe av etterpå. Dette fordi man skal kunne merke det fort dersom man skulle komme til å spenne noen uønskede muskler under fødselen.

 

Det andre man øver på er en spesiell pusteteknikk. Det er en veldig lett og overfladisk pustemetode som gjør at du kan få i deg oksygen uten å trekke pusten dypt. Når man trekker pusten dypt senkes mellomgulvet (diafragma) fordi lungene tar større plass når de er fylt med luft. Diafragma kolliderer dermed med livmoren under riene, og livmorens arbeid forstyrres. Dette fororsaker smerte, og livmoren forstyrres unødvendig. Dette punktet er det viktigste å trene på fordi du normalt sett ikke vil få i deg nok oksygen med denne pustemetoden, og du tvinges til å trekke pusten dypt. Ved hjelp av trening vil du uten problemer kunne puste slik i minimum 1,5 minutter, og iløpet av den tiden er sammentrekningen over og du puster normalt og dypt til neste kommer. På denne måten gjør ikke riene vondt, og livmoren blir ikke "sliten" av å "krangle" med diafragma under åpningsarbeidet. Det vil hjelpe deg under utdrivningsfasen, som går MYE fortere på denne måten.

 

Den tredje og siste delen du trener på er å kontrollere de musklene som ligger inne i magen på oversiden av livmoren. Ved å presse som om du sitter på do med treg mage (slik kvinner som føder tradisjonelt gjør) strammer du musklene rundt fødselskanalen samtidig og gjør passagen trangere for babyen som skal ut (Bare prøv. Trykk deg selv nederst på magen med fingrene, så langt ned du kan men ovenfor skambeninet, og press. Du vil kjenne at alt strammer seg nedi dær.). Når du har kontroll på musklene ovenfor livmoren kan du bruke dem til å presse ovenfra og ned, og dermed kan du slappe av i alle muskelgruppene i og rundt fødselskalen. Du presser i riktig retning, og gjør ikke fødselskanalen trangere for barnet. Det sier seg selv at du dermed ikke vil bruke like lang tid på utdrivningsfasen som du ellers vil. Og det neste som er bra, er at du ved denne metoden har mye mindre risiko for å revne. Skjedeåpningen er meget elastisk, og det er ikke meningen du skal revne. Men en muskel som er spendt vil jo naturlig nok ikke kunne strekkes like langt, og derfor sprekker du. med denne metoden er jo som sagt det området helt avslappet, og de aller fleste sprekker ikke i det hele tatt.

 

Denne metoden er ikke bare bra for deg. Det gir også barnet er bedre start på livet. Fødselen er en prøvelse på den lille, og presset er enormt.

 

Er det noen som vil vite mere om denne metoden (har søkt på nettet etter Lamaze kurs, men kan ikke finne det i norge) kan dere enten skrive ett nytt inlegg (ikke svar på denne, skriv et nytt inlegg) eller kontakte meg på mail:

[email protected]

så skal jeg forklare mere og fortelle dere hvordan dere kan trene på dette.

 

Lykke til alle sammen. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Titter innom fra desemberklubben (vil helst føde i januar)

 

Jeg synes det er en god idé å forberede seg mest mulig på fødselen, og gjøre øvelser som kan hjelpe deg til en mest mulig smertefri fødsel. Men jeg tror man også bør forberede seg på at det ikke nødvendigvis blir akkurat som man har tenkt seg. Ting kan gå galt under fødsel, og noen sier de fikk sjokk da barnet måtte tas med hastekeisersnitt. De ikke hadde tenkt tanken engang, og var helt uforberedt.

 

I tillegg til ønskebrevet ville jeg derfor prøve å forberede meg på at mine ønsker ikke alltid vil passe med hvordan fødselen utvikler seg, og at kursen må justeres underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er greit ja. Jeg kan fortelle litt mere om det på neste treff. Da er jo både januar, november og desember tilstede, så det passer fint.

Novembergjengen får nok neppe så mye glede av det siden det i deres tilfelle vil være for sent å begynne på det, men desembergjengen kan fint få det til. De må kanskje ofte 15-20 minutter daglig, men det kan da de fleste finne tid til. :-)

Men som sagt har jeg jo ultralyd med det studentteamet en halv time før treffet, så jeg vet ikke hvor fort jeg rekker å komme. Skal komme så fort jeg kan i hvertfall.

 

Anngående Minmais komentar:

Helt riktig. Ikke alle fødsler går slik planlagt, og man kan havne i uforutsette situasjoner. Men dersom man skulle være så uheldig å bli sendt til hastekeisersnitt midt i fødselen, så er ikke Lamaze-treningen bortkastet alikavell. Du vil jo ikke få bruk for den delen som dekker utdrivningsfasen siden det ikke vil bli noen tradisjonell utdrivningsfase, men du vil alikavell ha god hjelp gjennom riene i åpningsfasen. Det kan funke fint som smertelindring. :-)

 

Og en ting til.Veldig mange av de som føder med Lamaze føder uten bedøvelse. Det gjør det lettere å komme seg etter fødselen. Du har ingen sting da du ikke har blitt sydd, du har ingen ettervirkning av bedøvelse, og barnet slipper det samme. De fleste bedøvelsestypene vil jo påvirke barnet.

 

Forteller mer om dette på treffet til uka.

Ses da. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...