Willemo Skrevet 14. september 2006 #1 Skrevet 14. september 2006 Når legger dere ettåringene på dagen og hvor mye sover de? Min ettåring har bestandig sovet mye, men nå er det bare tull med sovingen(e) på dagtid. Står opp 7, prøver å legge henne nå, dvs snart elleve, men hun bare hopper og danser oppi sengen Føler hun er trett og klar før sove men neida!
1974 Skrevet 14. september 2006 #2 Skrevet 14. september 2006 styrer med det samme du..min nærmer seg et år nå...har stort sett alltid hatt en lur etter 1-2 timer etter hun har stått opp...og det var alltid ca kl 6 før...og så en lang lur senere på dagen.. men...nå virker det som om det er nok med en lur..men vanskelig å si når...hun virker trøtt men ikke snakk om å sove...så i dag har jeg prøvd en gang tidligere men hun sovnet først nå da kl 11... når jeg prøvde rundt kl 9 drev hun og bare tullet seg isengen...men nå var hun stupings....og sovnet fort..
alvis Skrevet 14. september 2006 #4 Skrevet 14. september 2006 Gutten min styrte også sån da han var rundt 1 år. Før det våknet han ofte runt sex-syv og ville alltid sove ca 2 timer etter han våknet. Så sov han igjen ved 15 tiden. Men jeg leste i en bok at da barnet går over fra to lurer til en lur om dagen så er det den første luren de dropper. Jeg begynte å ha han oppe til ca kl11 før jeg la ham. Han var veldig trett ved 9 tiden men det gikk fint å ha han oppe til 11. Da sovnet han med en gang og sov i nesten 2 timer. Det var litt tull og varierte litt fra dag til dag men da han var rundt 14 mnd begynte han å sove en lur om dagen. Nå sovner han ca 11 eller 12 og sover en time. Så er han våken til ca 19 da han legger seg for natten.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #5 Skrevet 14. september 2006 Jeg har akkurat det samme problemet (gikk inn her nå for å spørre om akkurat det samme faktisk :-)). Datteren min er ett år og det virker som om to lurer er litt for mye og en er litt for lite... Har lagt henne kl 10 og 15 de siste ukene, men nå er hun ikke trøtt før i elleve-tida. Da sover hun halvannen-to timer, og blir ganske trøtt i 16-tiden, men da er det jo litt for sent å sove (hun legger seg kl 19). Hvordan har dere med litt eldre unger løst det? Har hørt om flere som av og til legger barnet litt tidligere, i 18-tiden, hvis det er veldig trøtt. Funker det?
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #6 Skrevet 14. september 2006 Min har i det siste sovet fra mellom ti og elleve i ca 1 1/2 time. De siste dagene har hun ikke sovnet før ett-halv to og sovet i to timer. Når hun våkner virker hun fortsatt veldig trøtt. Lurer på om hun sover for sent og for lenge...? Legger seg 1930 og sover til 6-7 tida.
Aubergine Skrevet 14. september 2006 #7 Skrevet 14. september 2006 Soving på dagen...,,,DET har vi styra mye med det! Men nå er jeg så heldig at jeg er hjemme med lillegutt et år til, så etterhvert har vi funnet ut av det, uten å måtte "passe" inn i noenslags tidsskjemaer. Nå er han litt over 15 mnd. og har holdt seg til en times (ca.) soving på dagen siden han var rundt 12 mnd. Jeg lar han sove på en madrass på rommet, (hvis vi ikke er på tur og han er i vogna), og har en trappegrind foran døra. Når jeg legger han sitter jeg hos han til han sovner, hvis han ikke er klar for soving ser jeg det rimelig fort og han kan krype opp og leke videre. Når jeg prøver igjen en halvtimes tid seinere, er han nesten alltid stuptrøtt. I dag lå han faktisk plutselig på madrassen sin og halvsov, da hadde vi hatt et mislykket soveforsøk 40 min. tidligere. Noen ganger må jeg "tvinge" han til å bli liggende til han skjønner at det egentlig er deilig å ta en liten lur, men det blir i grunnen sjeldnere og sjeldnere. Så sover han til han våkner av seg selv, og det er etter mellom 3/4-1t., da kryper han litt ør fram og dagen kan fortsette.
Bubba75 Skrevet 14. september 2006 #8 Skrevet 14. september 2006 Jenta vår er 14 mnd og sover fortsatt to ganger om dagen. Hun har begynt i barnehagen, og etter det ble det mye mindre tull med soving. I barnehagen sover hun ca kl 11-12, og så sover hun 15.30-16.30 ca. Enda er hun stuptrøtt da hun legger seg 19.30. (Sover også hele natten fram til 6.30-7.30) De gangene hun ikke sover den siste luren sin, er det bare surving hele ettermiddagen og kvelden. Virker som om hun sover ganske mye..
lowe Skrevet 14. september 2006 #9 Skrevet 14. september 2006 Heisann:) Kanskje du kan prøve å legge henne litt senere? Snuppa mi pleide å sovne i 11-tida før,men nå drøyer hun det til ca kl.13.
Willemo Skrevet 15. september 2006 Forfatter #10 Skrevet 15. september 2006 Takk for mange svar. De er så forskjellige disse små, og har variert behov for søvn I går som snuppa en gang, fra halv tolv til to. Og så la jeg henne halv sju. Fungerte fint. Prøver igjen i dag med samme opplegg... Forresten: jeg har lest et sted at dersom en legger barna tidligere om kvelden vil de kunne komme til å sove lengre om morgenen. ( søvn avler søvn..) og det stemmer iallefall med mitt barn. Legger jeg henne mellom seks og halv sju om kvelden, drøyer hun lenger om morgenen. I dag våknet hun først halv ni Deilig. Men som sagt det er store variasjoner ang søvnbehov
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå