Moppie Skrevet 13. september 2006 #1 Skrevet 13. september 2006 Jeg lurer på hva dere skal gjøre. Skal dere ha alkohol i dåpen/navnefesten. Jeg har en venninne som hadde dåp for datteren sin i fjor. Hun hadde øl/vin til maten til de som ønsket det. Jeg syntes dette var helt ok. En annen venninne syntes dette var helt forferdelig, men det pussige var at det var hun som drakk mest.. he he,, Men hva er vanlig og hva syntes dere???
Trollmora Skrevet 14. september 2006 #2 Skrevet 14. september 2006 Vi serverte vin til maten til begge navnefestene. Det er jo ikke meningen at man skal drikke seg rusa heller! For egen del mener jeg det smaker godt med god drikke til god mat og det var ikke noe å lure på.
marianne:) Skrevet 16. september 2006 #3 Skrevet 16. september 2006 Jeg synes ikke noe om alkohol og små barn, har erfaring med at det alltid er noen som ikke klarer å styre seg. Så vi valgte å ha en helt alkoholfri feiring. Hadde alkoholfri øl, brus og farris.
Tingelingelate med to tomater Skrevet 16. september 2006 #4 Skrevet 16. september 2006 Jeg syns ikke alkohol har noe i en slik tilstelning å gjøre. Det er jo en dåp....jeg ville aldri ha servert alkohol til maten i dåpen til mine små...Har heller aldri vært i en dåp der det har blitt servert alkohol...
firemerkersmør Skrevet 17. september 2006 #5 Skrevet 17. september 2006 Jeg synes ikke det er naturlig med akohol, så vi skal ikke ha det. Er midt på dagen på en søndag, så det begrenser seg jo selv også.
0406 Skrevet 17. september 2006 #6 Skrevet 17. september 2006 Synes ikke alkohol hører hjemme i barnedåp men skjønner folk vil ha god drikke til god mat. Vi skal ha alkoholfritt øl i tillegg til brus vi.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2006 #7 Skrevet 17. september 2006 Jeg tenkte aldri tanken på å servere alkohol i mitt barns dåp engang. For det første så spiste vi tidlig på ettermiddagen på en søndag, og for meg er det helt uaktuelt å drikke alkohol tidlig på ettermiddagen, og uaktuelt å drikke alkohol på en søndag. For det andre så synes ikke jeg at alkohol hører hjemme på en "fest" for og med barn. "Festen" holdes jo for dåpsbarnet ( i mitt tilfelle, da) og da blir det nesten å sammenligne med en barnebursdag, bare at det gjerne er litt mer høytidelig på dåpsdagen. Og det er da vel ikke noen som serverer alkohol i en barnebursdag, da vel...? Ser i en del sammenhenger at noen ser på det som en selvfølge at man skal servere alkohol (les: som regel vin) til god mat. Fyttigrisen, jeg har spist masse god mat uten å ha drukket alkohol til! Det er bare tull at man MÅ ha vin til god middag, folk som ikke kan spise god mat uten å måtte ha vin til, er bortskjemte. Trenger jeg oppsummere argumentene mine? Neppe.
Ta sats;-) Skrevet 18. september 2006 #8 Skrevet 18. september 2006 Jeg synes heller ikke at alkohol hører hjemme på bordet i en barnedåp!! God mat må man kunne nyte uten alkohol, iallefall søndag formiddag/ettermiddag. Tror det er mest vanlig å ikke servere alkohol, jeg har i allefall aldri opplevd å fått servert alkohol verken i barnedåp eller konfirmasjon!
K-mor m to barn i hus Skrevet 18. september 2006 #9 Skrevet 18. september 2006 jeg har både servert alkohol i min sønns dåp og vært i dåp der man har fått alkohol. Syntes ikke det er noe gang i det. Folk du inviterer er jo folk som man skal kjenne godt, og da bør de jo holde seg i skinnene.. Ikke nødvendig at siden det er alkohol så må man bare drikke seg sanseløs! Det går an å nyte et glass uten å bli sett stygt på.. Det er iallfall min mening:-)
* Zoë * Skrevet 18. september 2006 #10 Skrevet 18. september 2006 Vi serverte vin/øl til maten på storebrors navnefest. Kommer til å gjøre det samme på lillesøsters navnefest. I min familie er det vanlig å servere vin, men ikke å drikke seg full. Jeg har vokst opp med den skikken (mormor og morfar var svært borgerlige), så det føles unaturlig å ikke følge den.
glad_mamma_til_to_prinsesser!! Skrevet 18. september 2006 #11 Skrevet 18. september 2006 Jeg synes IKKE noe om det... men det er hver sin mening! HELDIGVIS
Anonym bruker Skrevet 22. september 2006 #12 Skrevet 22. september 2006 kan ikke se noe feil i det jeg så lenge det er snakk om moderate mengder. skjelden at noen i min familie eller kjærestens for den saks skyld, blir synlig rusa.
mammapåny Skrevet 23. september 2006 #13 Skrevet 23. september 2006 Øl ov vin er da vanlig å servere til mat når en har selskap. Hvorfor skulle dåp/navnefest være annerledes spør jeg meg? Er det fordi det er barn til stede? De er vel like mye med i konfirmasjon og bryllup? Eller på julaften for den del. Det er jo ingen som har planer om å drikke seg beruset heller ved disse anledningene da (med unntak av bryllup antar jeg)
Anonym bruker Skrevet 23. september 2006 #14 Skrevet 23. september 2006 Synes det er helt i orden at det serveres øl/vin til maten! For mange hører det med til et godt måltid og man trenger ikke ha dårlig samvittighet for å drikke litt vin til maten i et selskap der det også er barn.
Gjest Skrevet 24. september 2006 #15 Skrevet 24. september 2006 Hei. Jeg serverer på et sted hvor det avholdes brylluper, barnedåp og konfirmasjon hver helg. Det er ikke vanlig å ha alkohol i barnedåp. Det er ikke vanlig å ha "middag" heller... Det går ofte i koldtbord el. snitter...og da er det jo ikke så vanlig med alkohol. Det går i mineralvann, kaffe og kaker... Lykke til...
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2006 #16 Skrevet 17. oktober 2006 Kanskje er det billigere med snitter på dette stedet? Kanskje er alkoholen for dyr?
Lindis :-) Skrevet 18. oktober 2006 #17 Skrevet 18. oktober 2006 Vi hadde øl bare og munkholm, og det gikk helt fint.. Alle skjønner jo at dette ikke er en fyllefest.. Hvis man har lyst å kose seg med en pils til maten ser jeg ingen problemer med det..
anaina Skrevet 18. oktober 2006 #18 Skrevet 18. oktober 2006 Jeg syns det kommer an på settingen, jeg. Har man kaker eller snitter på formiddagen, er det ikke naturlig med vin, syns jeg. Har man derimot en middag senere, er det naturlig å servere vin til, iallefall i min familie. Lurer forresten på om alle dere som syns det er forkastelig med vin i barnedåp også dropper øl/akevitt til jul?
Barn nr.4 Skrevet 5. januar 2007 #19 Skrevet 5. januar 2007 Personlig har jeg ikke noe stort tap ved å ikke nyte en eneste dråpe alkohol til jul. Så jeg bare spør, hvorfor i all verden alkohol i dåp?
Barn nr.4 Skrevet 5. januar 2007 #20 Skrevet 5. januar 2007 Barn og alkohol hører ikke sammen. Akohol er en gift, og et rusmiddel som vi ønsker at våre barn skal klare seg uten. Da må jaggu vi også kunne klare oss uten. Og alle kan klare seg uten, denne dåpsdagen. Hvis ikke, får de som ikke klarer det holde seg hjemme denne dagen, evt.vente med alkoholen til dagen etterpå. Det er ingen unnskyldning at man skal "kose" seg litt med alkohol, når vi kan velge så mye annet å kose oss med.Ærlig talt, hvem lurer dere egentlig,tror dere? Deres egen samvittighet kanskje?
Morango 29.05.2007 Skrevet 6. januar 2007 #21 Skrevet 6. januar 2007 For meg handler det mest om holdninger man formidler når man benytter alkohol i omgang med barn. Uansett om det er moderate mengder det er snakk om. Jeg har selv en prinsippsak om at det er nulltolleranse på alkohol der barn er i bildet.
Barn nr.4 Skrevet 17. januar 2007 #22 Skrevet 17. januar 2007 Ja,enig med deg. Det er akkurat holdninger det dreier seg om. For meg blir det det samme om det dreier seg om pils, vin eller helt alkoholfrie saker i samme kategori. Nulltoleranse her også, der det er barn tilstede. Hva formidles til disse barna som evt. er tilstede? Og igjen ,hvorfor alkohol, eller annenrangs utgave av alkohol(alkoholfritt) ?
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2007 #23 Skrevet 18. januar 2007 Jeg har egentlig ikke noe problem med at folk tar seg et glass vin til middag til jul og slikt. Men i slike sammenkomster som dette blir det helt unaturlig syns jeg.. På julaften og slike middager så serveres jo maten gjerne i 17-18 tiden og da begynner det jo å bli litt kveld. I dåp og navnefest er det jo gjerne få formiddagen og jeg har ingen vane å servere vin i 14-15 tiden. Har aldri opplevd at noen har gjordt det heller. Og uansett. Brus er jo kjempegodt det også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå