Anonym bruker Skrevet 13. september 2006 #1 Skrevet 13. september 2006 Hva er forskjel på faddere og gudfar/mor? Må man ha begge deler? Kan noen forklare?
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #2 Skrevet 14. september 2006 Det er akkurat det samme, bare ulike måter å si det på.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2006 #3 Skrevet 9. oktober 2006 Fadder og gudforeldre er to forskjellige ting for vår familie, mulig vi er litt gammeldagse. Gudmor og gudfar er den som bærer barnet og tar av lua. Faddrene er de andre paret som er vitne. Jeg ser på gudforeldre som større en faddrene. Det å få bære et barn er en stor ære jeg setter høyt. Jeg har selv to gudbarn. Har bært begge to. De kaller meg gudmor også, og det syns jeg er stas. I en alder av 28år har jeg selv en gudmor som jeg omtaler som gudmor. Jeg synes det er stas. Mine gudforeldre har tatt godt vare på meg når jeg var lita og har alltid fulgt meg opp. Det er noe jeg nå fører videre til mine gudbarn. De er alltid med i mine feiringer, og er selvskrevne gjester. Jeg synes det er fint å velge nære vennepar til denne oppgaven. Mange velger søsken og foreldre. Jeg sa selv nei til å bære mitt tantebarn. Det var ikke for å være ekkel, men rett å slett fordi jeg ønsket å være tante. Det er faktisk en stor oppgave i seg selv. Det å velge faddre/gudforeldre utenom familien gjør også at man knytter sterke bånd til den man velger. Har det alt klart hvem som skal være gudforeldre for vårt kommende barn. Lykke til
Lystpåentiljeg Skrevet 11. oktober 2006 #4 Skrevet 11. oktober 2006 Det er akkurat det samme - er vel strengt talt ikke noe som heter "gudmor" og "gudfar" i Den Norske Kirke. Når det gjelder faddere så må du ha mellom 2 og 6 stykker.
mayen20 Skrevet 14. januar 2007 #5 Skrevet 14. januar 2007 Det er forskjell jo.. Faddre har "bare" det ansvaret å lære barnet om den kristne tro, mens gudmor/far, har faktisk mulighet for å få ansvaret for barnet dersom foreldrene faller fra..
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 15. januar 2007 #6 Skrevet 15. januar 2007 Det siste du skrev stemmer ikke. Det var sånn i gamle dager. Se på www.kirken.no Der står det bedre forklart.
samboer87 Skrevet 15. januar 2007 #7 Skrevet 15. januar 2007 som jeg har forstått forskjellen er det bare på hvor i landet man bor hva man sier..i nord norge, trønderlag der jeg er fra sier vi gudmor og gudfar og ingen jeg kjenner sier faddere..mens her i oslo området som sambo er fra har ingen hørt om gudmor og gudfar og sier bare faddere..her skal søstra til sambo med samboer være gudmor og gudfar og min søster være gudmor..i min familie er det vanlig å ha 2 par et fra hver side men siden søstra mi er såpass lita blir hun gudmor "alene". Foresten er det noe regel for hvor gammel man må være for å få være det? søstra mi er 14 men er ingen annen jeg kan tenke meg enn hennne.
MaYi Skrevet 15. januar 2007 #8 Skrevet 15. januar 2007 Jeg har enda ingen barn, men jeg tror jeg har funnet ut hvordan jeg vil fordele fadderne. Jeg er vant med et par gudforeldre og et par faddere, og tror derfor jeg vil velge nære venner som gudforeldre, og familie som faddere. Det seg være søsken av oss eller søskenbarn av oss eller barnet. Som dere sier er det litt stas å være gudmor og gudfar, og da ønsker jeg at barna mine skal ha noen som er bare gudmor og gudfar. . . Ikke tante gudmor.. . . Men vi får se når vi får barn hvordan vi skal få dette i boks!
julaugmamma Skrevet 22. januar 2007 #9 Skrevet 22. januar 2007 Tror dt er sånn at for å være fadder/gudmor må hun være konfirmert... Skal ikke si 100% sikker, men mener jeg har hørt det.
julaugmamma Skrevet 22. januar 2007 #10 Skrevet 22. januar 2007 Det jeg har lært hjemmefra er at gudmor/gudfar bærer barnet. Den som tar av lua er luemor/luefar. De resterende er faddere.. Men det er kanskje en gamel tradisjon...?
Morango 29.05.2007 Skrevet 24. januar 2007 #11 Skrevet 24. januar 2007 tror det er en konfirmertgrense/ el. 16 år. for faddere. Den norske kirke bruker betegnelsen Faddere til alle som deltar i dåpen, men man kan selv velge å gi noen tittelen gudmor/gudfar men dette vil ikke stå registrert i kirkebika, sånn tror jeg det er.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 24. januar 2007 #12 Skrevet 24. januar 2007 Faddere må være 16 eller konfirmert.... Vi har to faddere (min søster og sambos bror) Og Gudmor og Gudfar, de er gift og han er katolikk, derfor er de Gudforeldre.
Pilje Skrevet 24. januar 2007 #13 Skrevet 24. januar 2007 Æ e nu gumor skjøll til to... Faddera e en betegnelse på både gumor å gufar. Du må skriv unner på nånn papira om at du vil vær fadder,å der står det bla. at du skal være behjelpeli me å lær ungen om kristendommen. -I hvertfall va det nu sånn for 15 å 6 år sia....
Stratos med 3 barn Skrevet 24. januar 2007 #14 Skrevet 24. januar 2007 Den som bærer barnet til døpeskåla kaller ihvertfall vi gudfar/gudmor. Resten er faddere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå