Anonym bruker Skrevet 13. september 2006 #1 Skrevet 13. september 2006 Lurer på å kjøpe meg en slik. Har arvet en babybjørn, men synes blir litt "fortung" for meg nå som vesla er 8 måneder/8kg. Har hørt flere anbefale Ergo. Men lurer bl.a på følgende: - er det ikke vanskelig / tungvint å få ungen opp i selen alene, særlig når du skal ha han bak?? (så bildeserien om dette, men er det ikke litt tungt / vanskelig å gjøre det sånn?) - i forhold til bæremeis - hvis noen vet - hvordan er den? Ergo er jo ikke like vannavstøtende som bæremeis, så den er vel ikke noe særlig å ha når det regner (mangler tak f.eks)...?! - bruker dere å ha babyen mest foran eller bak? Er det forskjell for dere (er noe mer behagelig)? - og til slutt: har dere magevesken? Evt ryggsekken? Bør man ha noen av disse??? Hildemamma Hildemamma
Ranveig R Skrevet 13. september 2006 #2 Skrevet 13. september 2006 Masse spørsmål her, men eg skal prøve å svare på alt. * Det er veldig greitt å få ungen opp i selen når eg har han på magen (har ikkje sett biletserien, gjer slik som det er beskreve i bruksanvisninga som kom med selen - men det er gjerne likt som biletserien?). Eg har ikkje brukt selen så mykje på ryggen, men eg har fått han oppi sjølv dei gongane eg har gjort det. Festar selen rundt livet, set guten på hofta, og "skubbar" han bak på ryggen, mens eg lener meg framover så ikkje han skal dette bak. Held eine handa mi over baken hans og "fiskar" skulderstroppen opp med den andre. Så byter eg hender og fiskar opp den andre stroppen. Det kan vere greitt å vere to dei første gongane du skal ha han på ryggen. Det kjennest litt tryggare å vite at det står nokon bak babyen i tilfelle du skulle glippe taket. Etter kvart blir du "modig" nok til å gjere det sjølv. Du kan ev. sitte ytterst på sofakanten f.eks, når du tar han oppi selen, så dett han ikkje så langt om han først skulle dette. * Ergo-selen er ikkje vanntett, så viss du skal bruke den i regnvér, må du ha regntøy på ungen. Det bør du vel strengt tatt i bæremeis og, den er jo ikkje akkurat tett. Førdelen med Ergo framfor bæremeis, er at du bærer ungen tettare inntil kroppen din, og det blir då lettare å bære (til samanlikning er det uendeleg mykje lettare å bære ein baby inntil brystet enn på strake armar ut frå kroppen..). * På korte turar og på trange/folksomme plassar der eg likar å ha han under oppsikt (flyplassar f.eks.) pleier eg å ha han på magen. Skal vi gå vanleg tur har eg han på ryggen. * Vi har ryggsekken. Brukar den stort sett når vi er ute og reiser, brukar den då som stelleveske. Veldig praktisk å kunne bære stelleveska på ryggen når eg har babyen på magen, så slepp eg å bære veska i hendene eller over skuldera (synest den alltid sklir ned då). Og så er det greitt at den er i heilt mjukt stoff, så når den ikkje er i bruk kan den brettast heilt flatt, og leggast i kofferten eller under vogna. Vi har hatt selen frå guten vår var ca 5 mnd (no nærmar han seg året) og har brukt den på mange reiser (2x til England, 1x til Tyrkia, 1x heim frå Belgia), og blir berre meir og meir fornøgd med den. Trur den skal bli enno greiare når småen begynner å gå, for då kan eg la han gå, og ta han i selen når han blir trøtt, i staden for å gå og dra på vogna når han vil gå sjølv.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2006 #3 Skrevet 13. september 2006 Hei! Har en gutt på 8 måneder - ca 9 kilo. Har ikke prøvd å ha ham på ryggen enda, bærer ham bare på magen foreløpig. Ikke vanskelig eller tungt å få ham opp i selen på magen på egenhånd enda i hvert fall. Ergoen er kjempegod! Hadde ikke svar på alt, men dytter for deg, så kan forhåpentligvis flere svare :-)
Gjest Skrevet 13. september 2006 #4 Skrevet 13. september 2006 Har også ergo og liker den veldig godt, selv om det er mannen som bærer mest med den. Bærer i sjal jeg da:) Men å få ham bak ja. Jeg trente litt i sengen med min sønn på 6 mnd. Og det gikk veldig greit til slutt:) Faktisk. Ikke noe problem å få ham av. Bare tren litt så sitter det:) Den er jo ikke vannavstøtende men har på min regnklær om det pøsregner og har aldri hatt noe problem med at han har blitt våt. Min har til nå sittet framme da de bør være 5-6 mnd før de sitter på rygg. Har hørt de fleste si at ergoen er deiligst å bruke på ryggen da den er mest egnet til dette, men jeg synes det er deilig å ha ham på magen. Synes det var kjempe behagelig. Jeg har ikke mageveske eller noe, er en liten lomme der hvor jeg får meg meg det viktigste. Synes ergoen er kjempe god å bruke og lillegutt koser seg. Den er helt ergonomisk riktig så barnet ditt kan sitte så lenge det vil oppi den. Garantert bedre enn baby bjorn. Ikke stygt ment slik men kjenner jeg får litt noia når jeg ser barn i babybjørn men det er meg da.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2006 #5 Skrevet 13. september 2006 Jeg lurer også på å få meg en sånn ergosele. Kan baby se framover når h*n sitter på magen også? Hvis noen skjønte hva jeg mente? Eller må h*n se inn mot deg da?
mcnxbz Skrevet 14. september 2006 #6 Skrevet 14. september 2006 Hun ser til sidene (min er snart 6 mnd). Og det virker som om hun er storfornøyd nok med utsikten fra mageleiet. Hvis hun er svært nyskjerrig på lyder rett bak henne, snur jeg meg bare litt til siden, slik at hun ser søsteren eller hva/hvem det skulle være , som gauker.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #7 Skrevet 14. september 2006 Hvorfor får du noia av Baby Bjørn? Jeg og mannen syns den er veldig god å bære med og bruker den fortsatt på vår 1 åring. Hun er lita så den passer nok enda en stund.
Ranveig R Skrevet 14. september 2006 #8 Skrevet 14. september 2006 Babyen sit med ansiktet inn mot kroppen din. Når du bærer på ryggen kikar babyan fram over/rundt skuldera/armen din, når du har babyen på magen ser den ut til sida.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå