Gå til innhold

Et spørsmål ang høygravid...


Gjest

Anbefalte innlegg

Har lagt merke til at man på BiM regnes som høygravid fra 40 dager til termin, men er ikke dette feil? Nå er jo ikke akkurat høygravid en medisink term da, men det er et mye brukt begrep og jeg tror de aller fleste legger det i begrepet høygravid at man kan føde når som helst. De leger og jordmødre jeg har snakket med sier det samme, de omtaler bare kvinner som er 37 fullgåtte uker eller mer som høygravide fordi disse kvinnene kan føde når som helst og babyen vil regnes som fullbåren. Er jo bare for å unngå forvirring liksom, så om dette stemmer, altså at man egentlig ikke er såkalt høygravid før 37 fullgåtte uker, så hadde det vært greit om dette kunne bli rettet opp i her inne også :-) Godt mulig jeg tar feil også altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

........føder du før uke 37 så føder du prematurt, og hører til på prematurdebatten. Og dermed basta ;)

 

Så høygravid er de tre siste ukene, altså sånn cirka 21 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å føde prematurt og å være høygravid er to forskjellige ting.

Å være høygravid har noe med magen å gjøre. Da er den på sitt høyeste før den faller lenger ned den aller siste tiden. Det starter ca fra dag 40... Det er leeeenge siden jeg har lest om dette, men synes å huske det var slik det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...