Gå til innhold

Tette tårekanaler!


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Guten vår har ganske tette tårekanaler. Dette resulterer i at han så godt som aldri grin med tårer, og at han av og til får litt puss rundt augene. Får han puss, vaksar eg det vekk med ein bomullsdott med vatn eller saltvatn (sånn augevaskevatn f.eks.). Dersom det berre kjem tilbake kan det vere augebetennelse (som er veldig smittsomt - ikkje bruk same bomullsdott på begge auge). Dersom du ammar kan du dryppe eit par dråpar morsmelk i augene på babyen, morsmelka har antibakteriell effekt.

 

Eg tok opp teamet tette tårekanaler med helsesøster på 11 mnd-kontrollen, og ho sa at så lenge han ikkje var raud på augene (pga mangel på væske i augene), så var der tårer nok. Og når det gjeld tårer når babyen griner, så sa ho at det ofte tok litt tid før "forbindelsen" mellom f.eks. smerter/tristhet og tårer begynte å fungere.

 

No er småen snart 1 år gamal, og grin framleis uten tårer, men eg tar det veldig roleg så lenge han har nok tårevæske til å halde augene i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår hadde tette tårekanaler til han var tre el fire mnd. Det var gult puss i øyet hele tida. Syntes jeg tørka og tørka....

Vi brukte øyebadevann og vaska med. Ikke bruk tørr klut, det irriterer øyekanten.

Dryppa med morsmelk av og til for å få samla pusset i øyekroken. Dra innover mot neserota når du tørker....

 

Ellers så tror jeg ikke det går an å gjøre så mye mer. Vil ikke bli borte før tårekanalene åpnes.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anonym! Ja det er akkurat slik jeg har gjort/gjør det!! Oliver er snart tre måneder så da får jeg håpe det går over snart... Ser så ubehagelig ut med alt dette pusset...

 

Takk for svar begge to!!!! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jenta vår hadde det på det ene øyet. Men tror det er forskjellige grunner til at en tårekanal er tett. Enten er det betennelse eller puss som gjør den tett, eller så har den rett og slett ikke åpnet seg ordentlig enda. Hvis det er det siste som er årsaken, kan det ta lang tid før det blir normalt (kan da ta hvertfall et år), men hos jenta vår var det ikke det. Jeg brukte sprøyte (uten spiss) og skikkelig badet øyet hennes med NaCl 0,9%, deretter hadde jeg masse morsmelk i øyet hver gang jeg ammet (tror det må mer til en bare et par dråper, for det funket ikke). Det var på bedringens vei, men fikk likevel salve av legen på 6-ukers kontrollen, og da var det bra igjen etter bare et par dager. Blir det ikke bra- gå til legen og få noe for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tassen hadde det fra han ble født og 3-4 mnd. Vi vasket med saltvann (kjøp på apotek) og bomullspads hver dag for å få bort pusset. Det gikk litt opp og ned, men plutselig en dag var det borte over natta. Det er visst veldig vanlig, ikke noe å bekymre seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag

linea hadde masse gugge i øyet masserte mannen min forsiktig i øyekroken ved neseroten og da kom det ut masse gørr. Etter det har det faktisk ikke vært så ille. Før våknet hun alltid med masse puss i øyekroken, det har hun ikke hatt i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...