Anonym bruker Skrevet 13. september 2006 #1 Skrevet 13. september 2006 Mannen min har 2 særkullsbarn, bor annenhver uke hos oss. Mannen min eier huset vårt (kjøpte det lenge før min tid). Det er verdt betydelig mer i dag enn da han kjøpte det. Barnas mor eier også et hus alene. Min manns særkullsbarn er derfor godt sikret om en av foreldrene skulle falle fra. Vi har 1 fellesbarn (snart 2). Jeg er en god del år yngre enn min mann, har jobbet kun 2 år etter studietiden, har ikke arvet eller lagt meg opp noen penger og tjener ca 1/4 av min mann, selv om jeg jobber i full stilling. Jeg er i ferd med å kjøpe meg inn i huset, og får derfor et stort boliglån, i tillegg til et stort studielån. Min mann er snart gjeldfri, og får i tillegg stadige pengegaver fra sin gamle mor. Jeg ønsker å sikre fellesbarna i fall min mann skulle falle fra. Jeg har mer enn nok med å betjene dagens lån, og vil ikke ha råd til å kjøpe ut særkullsbarna med mindre jeg skulle vinne i lotto eller noe. Mine foreldre er ikke bemidlet på noen måte, så jeg kan ikke regne med økonomisk hjelp derfra. Hva bør jeg/vi gjøre for å sikre meg og våre felles - uten at det blir urettferdig overfor særkullsbarna? Regner med at det bare er å kontakte advokat gjennom gule sider, men har ingen erfaring med advokater (det er sikkert fryktelig dyrt?) så jeg tenkte å lufte saken her innne først.. Takknemlig for svar:)
Anonym bruker Skrevet 13. september 2006 #2 Skrevet 13. september 2006 Om din mann faller fra så arver du, fellesbarn og særkullsbarn hans del av boet. I et slikt tilfelle har særkullsbarna krav på at boet blir skiftet og at de får sin farsarv. Jeg tror jeg ville løst den potensielle problematikken med at din mann tegner en livsforsikring på sånn ca. så mye som særkullsbarna skal ha i arv og at denne forsikringen begustiger kun deg. Da får du midler til å løse ut særkullsbarna. Nå er pliktdelsarven begrenset opp til en million pr. arving - dersom boet er av stor verdi så tror jeg at din mann må skrive et testamente som gir særkullsbarna pliktdelen (denne dekkes inn med livsforsikringen) dersom han faller fra - men lar deg råde over resten til fek. du gifter deg igjen, eller det har gått 20 år eller whatever. Men gå for all del til advokat!
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #3 Skrevet 14. september 2006 Mulig barna er for små til å kunne godta noen form for avtale... Men min mamma og hennes samboer har skrevet en avtale som vi barna har skrevet under på. De har begge barn, voksne. Den sier at dersom en av de faller fra får den andre sitte i boet og at vi ikke har noen krav på arv før den gjenlevende har ordnet seg/klar for det. Husker ikke ordlyden... Men det sikerer hvertfall at for eks min mamma kan fortsette å bo i huset selv om samboeren faller fra og barna hans krever arv. Da skal dette avventes. ALle 5 barna har godtatt og skrevet under, samt vitner.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2006 #4 Skrevet 15. september 2006 HI: barna er for små til å kunne inngå noen avtale. Løsningen blir nok en livsforsikring som begunstiger meg i fall han faller fra. Men jeg har også lyst til å sikre meg i fall evt skilsmisse. Tror jeg kontakter advokat alene i første omgang, skjønt min kjære blir vel forbannet hvis han finner ut av det. Han har sperre mot å diskutere dette, virker som han tror jeg er ute etter å robbe han, død eller levende, hehe:) Nei det er ikke lett!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå