Gå til innhold

Svigerinna mi er utrolig respektløs.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var i bursdagselskap hos dem, og mens hun har min 8 mnd gamle datter på fanget gir hun henne både vaniljekrem, rømme, og sjokoladekrem.....

Burde spurt meg først.

JEg hadde sagt nei.

Er ikke dette tankeløst av henne da?

Hun er 35 og mor til 2 selv.

Heg ble sååå sinna, men sa ikke noe, det var så mye folk der......

Overreagerer jeg*?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da hadde jeg blitt rimelig irritert også ja! Det er respektløst - bare du og pappan som kan bestemme hva, når og hvor mye babyen deres får spise! Jeg forstår at det er fristende å gi, men det er ren folkeskikk å spørre om slike ting. Mener jeg hvertfall.

Skrevet

Da tror jeg at jeg hadde sagt i fra. Klart og tydelig at det er ikke mat for små mager..

Skrevet

Respektlaust ja. Og faktisk potensielt farleg. Der ER ein grunn til at det er anbefalt å vente med melkeprodukt. Syrna melk (yoghurt, rømme, Biola) kan dei få frå 10 mnd, ikkje før. Det er vel vanleg melk i vaniljekrem(?), så det skal dei ikkje ha før 12 mnd. Eg hadde blitt rasande, og eg hadde gitt beskjed.

Eg har faktisk stoppa svigermor med eit rop ein gong då ho prøvde å gje guten vår fløteis. Og det midt ved middagsbordet. For meg er det viktigare at guten vår ikkje får i seg noko som kan gje han problem, enn å oppføre meg "skikkelig" i selskap...

Skrevet

Mulig hun ikke tenkte seg helt om. Men det er jo heller ikke til å komme fra at enkelte bare MÅ dytte i ungene alt mulig rart.

Har en liten episode fra min egen svigerinne hvor jeg velger å tro at hun rett og slett glemte hvor gammel sønnen min .

Vi var i bursdag hos henne midt i uken og etter arbeidstid. Hun tok den lette varianten (skjønner henne godt) og serverte pølser i brød. Minsten min på 8 mnd. sitter ved bordet i høy stol. Hun spør meg om hun kan gi han en 1/2 pølse i hånda. Først ble jeg helt satt ut, for jeg hadde ikke forventet det. Men jeg får nå sagt at det er for tidlig for han. Hun har to barn selv og jeg vet at den yngste har vært vandt til å få smake på alt mulig rart, men neppe pølser i en alder av 8 mnd. Jeg velger som sagt å tro at hun glemte hvor gammel minsten er siden det er store forskjeller på hvordan han er og hennes yngste var på samme alder (motorikk og væremåte).

Hun spurte meg i det minste først, og det setter jeg stor pris på.

Skrevet

Ja det var utrolig respektløs! Og du overreagerer absolutt ikke. Jeg hadde blitt veldig sint om det hadde vært meg. Si ifra neste gang du møter henne! Og ikke vær redd for å si ifra fordi det er magne folk der. Da får bare flest mulig høre at du ikke syns det er greit å gjøre sånt!

Skrevet

Jeg synes du overreagerer ja. Det er da ikke gift hun har gitt ungen din, og jeg vil tro det ikke var store mengder.

Men er enig i at det korrekte ville ha vært å spørre først.

Skrevet

Når jeg fikk minstemann sa jeg i fra om dette i god tid. Passet å engang familien var samlet. På den måten har vi sluppet unna foring med gotteri. Familien spør oss alltid, selv når det gjelder å gi frukt.

Skrevet

Nei, dette er ikke respektløs. HAr man KUN en unge blir man hønemor og irriterer seg over ALT. Men med unge nr. to tar man ting litt som det kommer og bekymrer seg minder og ting blir ikke "så nøye". Dette har jeg erfart iallefall. Tror svigerinna di er en super jente, det er bare du som er hønemor, slik typisk førstegangsmor, thi hi.....

Slapp av :-)

Hilsen mor til to

Skrevet

Jeg gir tuppa mi smaksprøver av mye. Men jeg ville reagert hvis andre gjorde det uten å spørre meg om det var greit! Jeg ville ihvertfall aldri foret andres unger uten samtykke.

Skrevet

Ikke så godt overtenkt av svigerinna di dette.

Hun ville vel "ha gleden av" å være den første som gav tantebarnet "godteri". "Stakkars liten har du ikke fått smake.....osv"

Setter deg i en litt ekkel situasjon, skulle sikkert prøve å være morsom.

Kanskje du kan nevne det til henne en gang dere er alene, at du gjerne vil at hun skal spørre der før hun gir din baby noe.

Skrevet

Typisk førstegangsmor som noen antyder her, er det ikke ihvertfall. Jeg har 3 barn, og hadde blitt like forskrekket som deg. Det handler for meg ikke så mye om at vi bestemmer, skal høre med oss osv, men at det kan jo være direkte farlig.

Heldigvis så er det ingen i vår familie som hadde gjort noe slik, eller overkjører oss, så slipper å tenke på det.

Hadde sagt ifra at babyen selvfølglig ikke skal ha slik mat...

Skrevet

ho vet vel at det ikke er så farlig siden ho har så god erfaring på området:) hadde ikke brydd meg om det. dere skulle sett hva de serverer som barne mat ute i verden vi i norge er veldig hysteriske på det området, i frankrike foreksempel servere de sjokalde pudding til babyer på 6 månder, eller karamellpudding, å dette er produkter fra nesle.

Skrevet

Jaha, og du kaller det hysterisk å ikke ville servere sin baby på 6 mnd karamellpudding:-) Nå fleiper du vel...

Men uansett, det heter ikke hysterisk, det heter bare å være litt bevisst i forhold til sine barn...

Skrevet

Om ho så har gitt sine eigne barn melk frå 6 mnd betyr jo ikkje at alle babyar tåler det... Og for dei som ikkje tåler det kan det få ganske alvorlege konsekvenser, blødning i tarmen for eksempel.

Eg hadde blitt rasande om nokon hadde gitt guten vår melkeprodukt då han var 8 mnd. Då er sjokoladeglasur (eller kva det no var) "bedre", det er vel stort sett sukker i den. Så den er i alle fall ikkje farleg.

Det er ikkje alt som vert putta oppi babymat som egnar seg for babyar. Du kan ikkje kjøpe kva som helst som det står f.eks. Nestlé på og gje det til babyen, heilt ukritisk. Og når det er sagt så produserer jo Nestlé mykje meir enn babymat. Gir du babyen din sjokolade berre fordi det står Nestlé på den?

Skrevet

Jeg er trebarnsmor og jeg reagerer sterkt på dette! Og ikke la folk avskrive dine meninger fordi du "bare" er førstegangsmor! Det har absolutt ingenting med saken å gjøre.

For det første, så er slik mat ikke greit å gi så små barn.

Og for det andre, så spør man faktisk foreldrene før man gir sukker, kumelk osv til de under ett år.

Jeg hadde nok sagt ifra på en rolig men bestemt måte, at det er dere som bestemmer om og når hun skal introduseres for slik mat. Like greit å gjøre det etterpå siden du ikke ville lage styr der og da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...