Gå til innhold

Tips for å få baby til å sovne uten hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er nå 6 uker og vi forsøker å få henne i seng slik at hun sovner kl 20.00. Vi har faste leggerutiner og de funker forsåvidt bra, bare at det tar veldig lang tid å roe henne. Bruker gjerne 1,5 til 2 timer på leggerutiner (amming og bading) og byssing/vugging. Ofte faller hun til ro for å våkne når smokken faller ut av munnen.

Jeg har hørt at det finnes måter å "trene" henne opp til å falle til ro på egen hånd. Har dere noen tips - erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det var tidlig å håpe på faste rutiner og "opptrening" jeg, men det er kanskje mulig ?!? Ingen gode råd, men kan bare si at det ordner seg etter hvert. Lykke til!

Skrevet

Etter det jeg selv har erfart å nyttet det ikke med faste leggetider så tidlig.

Du kan jo feks prøve med en klut du har hatt i bH`en din en stun. Da får hun "mammalukt" når hun skal sove.

Skrevet

Har ingen gode råd, annet enn at det er tidlig med rutiner noen klarer å få til legging så tidlig andre ikke.

Når snuppa her var 6 uker slet vi fortsatt med kolikk og eneste rutinen vi hadde var at vi tok på pysj på samme tid hver kveld. Hungikk ikke ann å legge før hun sov skikkelig og hun sovnet kun hvis vi holdt henne eller hun lå på en pute på fanget vårt. (mest min manns)

Nå er jun 7 mnd. og er verdens greieste unge å få lagt og til å sove. Både på dagtid og kveld.

Så jeg synes dere ikke skal jobbe så hardt med det enda, men ta tiden til hjelp.

Skrevet

jeg lover deg, det er for tidlig.....

det beste du gjør, ikke se på klokka.... ha henne i stua hos dere til hun begynner bli trøtt...( hos oss har snuppa ett par timer på kvelden m masse sutring, så bikker hun på en måte over å blir kjempe trøtt), da tar jeg henne med på soverommet, gir henne litt pupp, og legger henne ned.... i begynnelsen passet jeg på at hun sov først, men nå kan jeg legge henne ned våken (hun er 8 uker)

men vi er utrolig heldige, ingen vits å mase med leggerutiner før de er 3 mnd, for de glemmer fra dag til dag... men selvfølgelig, funker det, så funker det, sånn som her..

jeg maset masse m det i begynnelsen, men fant ut at jeg brukte så lang tid på det, som jeg heller kunne brukt med henne på fanget i stua...

vent litt du, dere får nok av tid alene snart:=)

men begynn å legg rutiner for pysj og bad, så går d seg til selv, på fjorten dager har d skjedd utrolig mye her... hun begynnte sove sånn 23, men nå er det 21:=)

Skrevet

Ja jeg vet jeg er utålmodig, men jenta har ganske gode rutiner allerede. Sover fra 20 til 03, spiser og sover til 8. Sover så igjen fra 12 til 16. Så lenge hun er i bevegelse så sovner hun, men det går mye raskere på dagtid enn om kvelden. Virker som det er vanskeligere å falle til ro om kvelden og hun sutter ofte frenetisk på smokken på kveldstid.

Jeg vet vi er heldige som har fått slike rutiner på plass så tidlig, men mye vil ha mer...

Skrevet

Tulla vår har selv lagen rutiner for seg selv ved 2måneder alderen. Sovnet da rundt 23 våkner rundt 9, nå sovner hun 22 og våkner rundt 9.Er nå 3 måneder.

Tror ikke det går ann å lage rutiner for så små de må føle seg trygge, søvnige og mette. Gråter de må de ha trøst, er de sultene må de ha mat og er de trøtte må de få sove.

Skrevet

Babyen min ville ikke sovne uten å sovne i armkrokene våre og vi måtte sitte med han til han sov tungt før vi kunne legge han bort.

Det som hjalp oss var å legge et mykt fleece-pledd rundt hodet slik at han ikke følte at senga var stor og skremmende. Jeg tror de får en følelse av å ligge inntil noen med det. Nå holder det å bare legge en klut inntil kinnet hans så roer han seg.

Skrevet

Jeg tror også det er for tidlig å forvente resultater med faste rutiner. Men sikkert fint å ha ett fast mønster dere følger. Lille sovnet når det passet han i starten. Først når han var 4 mnd fikk vi litt faste tider å følge.

Det eneste jeg tror kan være lurt hele tiden er å dempe lys og lyd nivået når det nærmer seg leggetid, etterhvert forstår de at det er kvelden da. Har i alle fall funket for oss:)

Skrevet

Vi har forsøkt å legge henne når hun selv blir trøtt, men da blir hun enda vanskeligere å få til å sove når vi legger henne i vogga. Faktisk har leggetiden forkortet seg veldig etter at vi begynte å legge henne til fast tid og tidligere på kvelden.

Egentlig er det største problemet at hun sovner for å våkne straks smokken faller ut og derfor tar det lang tid. Jeg er kjempeglad for smokken på dagtid, men om kvelden kan den være et mareritt...

Skrevet

Altfor tidlig for faste rutiner synes jeg. Fikk mitt 3. barn i februar og har ikke hatt faste tider med noen av de. Dette ordner seg selv etterhvert. Frem til 2-3mnd puppa jeg når babyen ville haog la han når vi gikk i selv. Tok pysj på tidligere, men han sov i vogna i stua til vi la oss. Da trilla jeg vogna inn på soverommet. Fungerte kjempefint her. Noen netter sover han lenge og noen netter sover han korte økter. Nå planlegger vi å ta nattavvenning, men han er blitt 7 1/2 mnd.,

Skrevet

hørtes litt vel tidlig ut,,

Her er minsten 4 mnd og er ikke i nærheten av å få til å legge han tidligere enn 22-24...

Prøvde i kveld men sover kun 20 minut av gangen.:-(

Skrevet

Hun sover godt nå. Sovnet kl 20 og har våknet tre ganger fordi smokken har falt ut.

Mange som henger seg opp i at hun er så liten, men går det så går det - gjør det ikke?

Skrevet

Snuppa her på 2 mnd har hatt fast rutine på nattsovingen fra hun var 1 mnd, men det tror jeg kanskje er fordi hun har denne innebygd. Det er absolutt ikke noe vi har presset henne inn i, bare så det er sagt. Det eneste som slo meg, var det du sa om smokken. Lillegull bruker også smokk, men ved soving har vi tatt den helt bort. Hun blir bare forstyrret av den, gjør som din, sutter helt febrilsk for så å våkne så fort den faller ut. Var i grunn ikke noe problem å fjerne den heller, ble mye roligere, selv om vi fortsatt bruker den på dagtid ved stort suttebehov. Ellers kan jeg jo anbefalle deg å få tak i en ringslynge. På den måten vil hun være inntill deg, bli bysset i søvn mens du får gjort litt husarbeide eller lignende. Er ikke noe prolem å få dem sovende ut av den.

Skrevet

Takk for tips om smokken, skal prøve det fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...