Anonym bruker Skrevet 12. september 2006 #1 Skrevet 12. september 2006 er det noen her som ikke tør å ta den? Har hørt så mye fæle bivirkninger som kan oppstå senere ilivet, og at den allikevel ikke hjelper mot smittsom hjernehinne bet. kan noen fortelle meg mer om dette? er litt usikker på om vi skal ta den. sønnen min er 14mnd.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2006 #2 Skrevet 12. september 2006 HVor har du hørt det - hverken leger eller annen litteratur jeg har lest har nevnt dette.... Den virker mot noen former for hjernehinnebetennelse, ikke alle.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2006 #3 Skrevet 13. september 2006 Det skal visst være en ny vaksine nå, men den som de ga før, har leger forsket på at noen har fått en sykdom som heter ME. Mamma har den sykdommen. Men nå sier jo forskere mye rart, men når man hører slike ting begynner man jo å tvile.
Maud Skrevet 13. september 2006 #4 Skrevet 13. september 2006 Vaksinen har vært knyttet opp til ME (tretthetssyndrom), men det er ingen sikre funn. Dessuten er de funnene det er snakk om knyttet opp mot vernepliktige i en stresset situasjon som ble vaksinert og i denne gruppen var det en forhøyet risiko for ME senere. Medisinsk forskning er vanskelig, kan liksom ikke prøve ut fritt på mennesker hvis man mistenker alvorlige sykdommer som bivirkninger... Jeg velger å tro at de ikke hadde inkludert vaksinen i det ordinære vaksinasjonsprogrammet hvis de hadde rimelig grunn til å tro at det ga forhøyet sannsynlighet for ME. Det er riktig at vaksinen ikke beskytter mot alle former for hjernehinnebetennelse, bare noen av de bakterielle typene. Man kan få hjernehinnetennelse som ettervirkning av en virusinfeksjon og det kan utvikle seg etter andre infeksjoner. Det er imidlertid en smittsom form for hjernehinnebetennelse som skal hindres ved vaksinering. Vi har valgt å vaksinere gutten vår. Han fikk første dose da han var 1 år og skal ha en til om et par måneder.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2006 #5 Skrevet 13. september 2006 Vi tør ikke... Jeg har også hørt at det kan være fæle bivirkninger. Blant annet sa fastlegen min det. Jeg vurderte å bestille vaksinen til min datter på 14 mnd, men legen min sa at den hadde han ALDRI turt å gi sine barn. Husker ikke alt han sa. Men uansett er det jo slik at den ikke beskytter mot alle typer hjernehinnebetennelse. Og hvis man skulle være så uheldig å få hjernehinnebetennelse, er det likevel veldig liten sjanse for at man dør av det. Og jeg er dessverre ikke 100% sikker på at helsemyndighetene alltid vet hva de gjør.
FruMamma med nr 2 Skrevet 13. september 2006 #6 Skrevet 13. september 2006 Denne vaksinen hjelper ikke stort hvis barnet er over 1 år fikk vi beskjed om. Men alle vaksiner har bivirkninger, men det trenger ikke slå ut for det. Skal man ta sjansen på bivirkningene(som kanskje ikke kommer) eller hjernehinnebetennelsen? Dette ble kanskje satt litt på spissen da men.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2006 #7 Skrevet 13. september 2006 Nettopp, det er det som er det store spørsmålet. Det er vel ikke så stor sjanse for å få hjernehinnebetennelse heller, og isåfall går det jo som regel bra.
Maud Skrevet 13. september 2006 #8 Skrevet 13. september 2006 Jo flere som ikke tar vaksinen, desto større sjanse er det for at smitten brer seg. Det å velge å stå utenfor vaksinasjonsprogrammet kan fungere greit så lenge det ikke er mange andre som gjør det samme. Hvis f.eks. 90% er resistente, får smitten færre å "spille på", mens hvis bare 10% er resistente, vil smitten lettere spre seg. Fastlegen min var også skeptisk, men da jeg spurte nærmere hadde han lite konkret og oppdatert info. Jeg har valgt å tro at helsemyndighetene er mer oppdaterte og til å stole på, men hver enkelt må jo gjøre den vurderingen selv.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2006 #9 Skrevet 13. september 2006 Det var det med ME, som jeg var mest redd for, mamma har hatt det siden jeg var 6 år, og ho har vært sengeliggende flere år tilsammen.- Når man først har en i familien som har det, og så hører om at det kan skje ved vaksinering, blir jeg mere redd enn andre. Men som en over her nevnte om at vaksinen ikke hjelper særlig etter 1 år så er det kanskje heller ingen vits?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå