Gå til innhold

Grøt igjen... hvor ofte i starten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille har fått grøt i litt over 2 uker, og han elsker det! Blir helt vill og får ikke grøten fort nok inn i munnen! Hadde jeg hatt tre hender som matet han kontinuerlig hadde ikke det vært nok:) Så søt!!

Anyway, han får ca 1 dl ferdig blandet maisgrøt på kvelden før han bader, og de to siste dagene har han fått noen skjeer på dagtid også. Men da etter at han har spist jeg mett på melk. Men er det kanskje litt mye? Eller skal han ha mer?

Kan jeg gi han litt fruktmos til ett måltid daglig i tillegg? Han får bare mme ellers og jeg syntes kanskje han har begynnt å spise litt mindre etter at vi begynnte med grøt.

Han er foressten 5 og en halv mnd gammel. Noen med erfaringer å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte med grøt når knotten var 3 1/2 mnd (etter konsultasjon med hs, hun drakk for mye mme). Etter 3-4 uker med liten porsjon 1 gang om dagen, gikk vi over til full porsjon 1 gang om dagen. Når var 5-6 mnd gikk vi over til 2 måltid med grøt om dagen. Men byttet litt på grøttype. Maisgrøt var ikke så poulært, men risgrøt med en ts fruktmos er så poulært at det bruker vi enda (er nå 9 1/2 mnd). Etter 6 mnd ga vi havregrøt på dagen (nå fullkorn)og risgrøt på kvelden. Jeg tror at det ikke er noen "regler", men at man prøver seg frem, for å se hvordan den lille tåler det. Hvis det går ok, skulle jeg tro det ikke var noe galt å gi grøt tilpasset alder på dagtid også. Vi begynte med fruktmos når hun var 4-5 mnd, først blandet i grøten, så som tillegg eller mellommåltid. Her er det Hipp sine fruktmos som er tingen, liker ikke så godt Nestle sine (utenom mango m/ pære). Bgynte også med fruit-break/frutti etter 6 mnd. Kjekt mellommåltid, og kjekt å ta med.

Skrevet

Takk for svar!! Vi gav han to grøtmåltider i dag igjen, virker som han tåler det helt fint:) Og han er mye mer fornøyd og det er deilig!

Har prøvd å gi han eplemos fra Hipp og da grøsset han stakkar!! Skal prøve med en annen i morgen, med mango, det blir jo litt søtere da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...