Mikkemamma<3 Skrevet 12. september 2006 #1 Skrevet 12. september 2006 Leste at du hadde et barn med knapp i magen. Er dette pga. sykdom eller kun spiseproblemer? Grunnen til st jeg spør er at jeg har en gutt som har sonde. Han har hatt det i 10 mnd. nå. Ikke pga. sykdom, men pga. spiseproblemer. Vi vurderer nå knapp i magen, men håper jo hele tiden at ting skal rette seg før det. Begynner å bli ganske utslitt av hele situasjonen.
-Cordelia- Skrevet 12. september 2006 #2 Skrevet 12. september 2006 Hei Dokka! Skjønner godt du blir utslitt, det er slitsomt for både liten og stor når mat bare blir "mas". Ti måneder med nesesonde er altfor lenge, så det høres absolutt ut som dere bør gå for en knapp. Det er lettere å lære å spise når ikke sonden ligger bak i svelget og irriterer. Langvarig bruk av nesesonde i seg selv kan også gi spisevegring. Vesla vår har vært (er) mye syk, så det er mange ting som har gjort at hun ikke spiser. Men det er vel mest som en slags spisevegring det hun har, tror jeg. Det er av og til vanskelig å si sikkert hvorfor et barn ikke vil spise. Rent fysisk er svelg og alt i orden på henne, så hun burde kunne lære seg å spise etterhvert. Men foreløpig kaster hun opp hvis hun får så mye som en smule på tunga... Sauser og dressinger går bra. Hun fikk PEG da hun var 9 måneder, og byttet til knapp to måneder senere. Du bør sjekke nettstedet knappenforeningen.no, der er masse nyttig info om spiseproblemer og knapp. Får dere god oppfølging av barnelege? Spiseteam/ernæringsfysiolog? Berg gård (barnenevrologisk seksjon) på riksen har eget spiseteam som jobber med barn med spisevansker. Anbefales! Legen din kan ordne med henvisning dit, hvis dere ikke allerede har vært der.
Mikkemamma<3 Skrevet 13. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 13. september 2006 Tusen takk for svar:-))) Vi får oppfølging fra sykehuset med både lege og ernæringsfysiolog, men kommer liksom ikke noen vei. De har startet opp et spiseteam her i Trondheim også, men det går litt trigt synes jeg. Ikke så mye som blir gjort. Var snakk om å dra ned til Oslo, men synes det blir litt tungvint, så vi prøver her først. Er så fortvilet for jeg får ikke i gullet nok mat. Han er 1 år nå, og får kun 2 faste måltider om dagen, resten er nutramigen... I går tok vi opp sonden for å prøve uten noen dager, men den må nok ned igjen i morgen. Håper det går bra med jenta di da:-))) Klem
-Cordelia- Skrevet 13. september 2006 #4 Skrevet 13. september 2006 Bra dere får oppfølging. Da regner jeg med dere har fått gjort pH-måling, røntgen svelg/mave/tynntarm og videofluorscopi. Greit å ta utredningsbiten ferdig før man legger knapp. Men med ti måneder med sonde, synes jeg ikke akkurat legene deres forhaster seg, nei! Håper det ordner seg for gullet ditt, det tar gjerne tid sånt, har jeg skjønt..... Kanskje vi har to småtroll som eter oss ut av huset om noen år??! Lov å håpe!! Ha en fin kveld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå