Lilje74 Skrevet 12. september 2006 #1 Skrevet 12. september 2006 Hei, nå er jenta vår en uke akkurat... og jeg strever med amming og sting som må gro etter fødselen... Dette er likevel helt fantastisk! Hun er det vakreste jeg noen gang har sett... så det er ikke meningen å klage... men jeg har så lyst til å få til å amme... men hvordan skal sårene få gro når hun må ammes hver 2-3 time nå i begynnelsen... Gror de likevel? Jeg bruker purelan innimellom + lar brystene lufttørke med morsmelk. Melken har kommet fint og brystsprengen er til å leve med... er ikke blant de verst rammede... antakelig fordi jeg (au) ammer så ofte... Noen som har råd mht å få sårene til å gro? Er det bare å holde ut? (Er ikke ille mens hun suger, verst når hun hekter seg på...) Takk til de som har gode råd å komme med til fersk førstegangs mamma...
Anonym bruker Skrevet 12. september 2006 #2 Skrevet 12. september 2006 Så lenge det bare er vondt når hun hekter seg på tror jeg dette vil gå seg til.men begrens litt hvor lenge hun suger siden det er så ofte.Og smør med purelan HVER gang og gå gjerne uten noe som gnisser inntil brystknoppene.Jeg var kjempesår selv og lot gutten min suge max 10 min på hvert bryst hver gang(effektiv suging).Og ikke la jenta di "kose" seg med puppen Det blir du sår av.Lykke til!Dette går sikkert finfint, men ikke gi opp om det skulle bli veldig vondt.Det ordnet seg for oss!
Expat Skrevet 12. september 2006 #3 Skrevet 12. september 2006 Oj, dette er det nødvendig å få orden på, ja. Sugetaket er nok ikke helt riktig, derfor blir du sår og øm. Se ammehjelpen.no, der er det både video for tillegging, samt telefonnr til ammehjelper der du bor. Får du klumper i brystet kan Lecitin fra helsekosten hjelpe å holde gangene åpne. Det dumme med sår er at det kan komme betennelse i brystet (den slår ofte til en uke fra nå!) det begynner med klumper, og da blir det masse vræl for deg. Husk å skifte innlegg hver gang du ammer (bløt gjerne opp ved å håndmelke en skvett slik at du ikke drar av skorpen), ikke bruk ullinnlegg innerst nå. Og, jeg var lykkelig over melkeoppsamlere/brystvortebeskyttere inni bh'n (avent har et fint sett med silikonbakdeler), det ga en "no fly zone" rundt brystet. Og ikke minst, ammedebatten her er full av tidligere strevere med masse råd på lager! Les gjerne litt der, eller skriv dine egne innlegg. Grattis med babyen!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2006 #4 Skrevet 12. september 2006 Lufttørking er i alle fall viktig. Ikke la henne kosesuge. La det gå minst 2 timer mellom hver amming slik at sårene får tid til å gro. Bruk Purelan etter hver amming. Du kan prøve å få til utdrivingsrefleksen (ved massasje av brystvorten) før du legger henne til, slik at du slipper den værste smerten. Lykke til. Det går nok bra.
Jeg har to tuller... Skrevet 12. september 2006 #5 Skrevet 12. september 2006 Brystskjold hjalp meg veldig, hadde ikke klart meg uten det. Noen dager droppet jeg ammingen og bare pumpet og gav flaske det hjalp også.
Mathoka Skrevet 12. september 2006 #6 Skrevet 12. september 2006 Kjenner meg igjen ja, var sånn de første dagene på sykehuset, men så fikk jeg hjelp med teknikken når jeg la han til brystet, slik at han fikk tiktigere tak. I tillegg brukte jeg armeskjell som man får kjøpt på sykehuset og på apoteket, og etter et par dager hadde jeg ikke vondt i det hele tatt... Nå er Markus 5 mnd og jeg har hatt vondt i tre dager igjen...prøver skjellene igjen nå, får håpe de hjelper denne gangen også... Lykke til! Er ikke bare lett den derre amminga, tar litt tid å lære...
Mathoka Skrevet 12. september 2006 #7 Skrevet 12. september 2006 En annen ting...prøve å håndmelke ut et par dråper rett før du legger henne til, da får du igang utdrivingsrefleksen og det blir lettere for jenta di å spise...
vizo Skrevet 12. september 2006 #8 Skrevet 12. september 2006 Hei Lilje74, gratulerer sa mye med vel overstatt födsel! Jeg kan tenke meg at jenta di er nydelig, og ja, ikke sant det er helt fantastisk? Jeg har ingen andre rad a komme med egentlig, men kan fortelle at jeg ogsa var skikkelig sar de förste dagene, sa gikk det helt over. Lykke til med alt og haper og sa deg her nede snart;) (Siden jeg ikke har barnimagen lenger sa heter jeg na:)
tullejenta Skrevet 12. september 2006 #9 Skrevet 12. september 2006 Hei Lilje, grattis og velkommen etter... Hadde også såre brystvorter ei stund, gikk over av seg selv. Lykke til
Supermamma! Skrevet 12. september 2006 #10 Skrevet 12. september 2006 Jeg har hatt innmari såre bryster. Det trenger nødvendigvis ikke være feil sugeteknikk, men ikke la henne kosesuge!!!! Jeg anbefaler SIMPLEX øyesalve som man får kjøpt på apoteket, denne synes jeg fungerer bedre enn Purelan. Ammekopper er også en god løsning mellom ammingene! Men tålmod og bite sammen tennene er det som må til. Min jente er over to mnd og jeg sliter fortsatt litt med såre bryster innimellom!
Lilje74 Skrevet 13. september 2006 Forfatter #11 Skrevet 13. september 2006 Hei, så koselig å høre fra deg! :-) Ja, etter nyttår kommer vi nedover... men akkurat nå er det jommen nok å tenke på... Skjønnheten ligger her i vuggen sin. Hun og jeg har for det meste sovet i dag så nå er jeg uthvilt til kvelden for en gangs skyld. Gleder meg til sårheten går over og til å kunne sitte og gå skikkelig etter fødselen. Vi anta at det går over snart. Uansett er det helt fantastisk! Vi kan nesten ikke fatte for et lite vidunder hun er :-)
Lilje74 Skrevet 13. september 2006 Forfatter #13 Skrevet 13. september 2006 Hm... det var et godt tips... Takk! Skal prøve det!
Lilje74 Skrevet 13. september 2006 Forfatter #14 Skrevet 13. september 2006 Tusen takk for alle rådene... Kjenner at jeg skal løpe og hente frem purelanen nå :-)
Happy Ignorant Skrevet 13. september 2006 #15 Skrevet 13. september 2006 Hei Lilje74 og gratulerer med den lille! Vi fikk gutten vår 28. august, og jeg sliter fortsatt med såre brystvorter. Har som du skikkelig vondt i starten av hver amming. Er av den oppfatning at amming er vondt, men holdt allikevel ut i 11 mnd sist. Sluttet å amme vesla for 6 mnd siden, så en skulle tro jeg var herdet, men... Fikk tips på HS om å la brystene bli helt tørre før du smører på purelanen, eller kan du lett få sopp, da den legger seg utenpå fuktigheten som en hinne. Hadde problemer sist også, har veldig sugeglade barn, og må fysisk fjerne dem fra puppen etter 15-20 minutter. Det tar visst ikke mer enn gjennomsnittlig 15 min å "tømme" et bryst. Lillegutt har lagt på seg 900g på 12 dager, men det er jo ikke så rart, han henger i puppen hele tiden, bortsett fra når han sover. Lykke til videre!
vizo Skrevet 14. september 2006 #16 Skrevet 14. september 2006 Hihi ja det lille vidunderet tar opp mye tid og energi i begynnelsen. men plutselig sa forstar du at lillemor faktisk kan ligge litt helt for seg selv i vaen tilstand ogsa og du föler deg mer fri;) (Selv om det er sa herlig a bare kose og klemme pa at man helst vil vekke henne nar hun sover....) Dersom du har sting og er hoven sa gar det nok snart bort. Jeg ble bedt om a ligge med ispose litt et par ganger om dagen til hevelsen gikk ned. (Var veldig hoven og dette var midt i hetebölgen her nede..) Det hjalp fint. Ogsa brukte jeg skikkelig Saba bind (bomull) isteden for syntetiske. Da puster det og leges fortere.(Tror jeg da...) Vi skal reise nordover i morgen og gjett om jeg gleder meg. Endelig skal hun fa treffe alle sammen!! Kooooos dere, hils sa masse til den stolte far og fortell lillemor at her venter vi spent pa a treffe henne:) (Gleder meg forresten veldig til a höre navnet hennes) Klem,
Lilje74 Skrevet 21. september 2006 Forfatter #17 Skrevet 21. september 2006 I min tåkeverden for tiden har jeg ikke fått vært her inne på noen dager... tiden går så fort med amming og soving etc. Er fortsatt ikke bra nedentil heller... temmelig lei nå... Vesla er 16 dager i dag så nå må det vel ordne seg... Har heldigvis ikke sår/skorper på brystvortene lenger, men de er såre... Håper ikke det vil vare hele amme-tiden slik som du forteller om Loiz, men gjør det det så skal jeg nok holde ut jeg også Alt for vårt lille vidunder. Det med purelanen visste jeg ikke så det skal jeg passe på fremover. Tusen takk! Takk for gode råd til alle. Klemmer.
en fin gutt og et lite + på cb Skrevet 21. september 2006 #18 Skrevet 21. september 2006 hadde vanvittig vondt hver gang babyen min var like gammel og hektet seg på. fikk ikke direkte sår..mend et var så ømt at jeg lå og sparket med beina... du skjønner sikkert hva jeg mener. etter 3 uker kjente jeg ingenting. brystvortene var herdet. det er litt ømt i starten fikk jeg beskjed om. lå 5 dager på barsel, de 4 første dagene fikk jeg pleierne til å se HVER gang babyen ble lagt til at det var rett. lufttørking med morsmelk var kjempebra for meg, brukte også purelan i starten.. bare stå på og bit tennnene sammen.. få hjelp til å se at hun tar brystet rett, så er det bare å ta tiden til hjelp!!! du får jo helt sikkert besøk av helsesøster på hjemmebesøk snart.. ring og evt framskynd besøket!!!
Lilje74 Skrevet 21. september 2006 Forfatter #19 Skrevet 21. september 2006 Kjære alma&mamma, Du er vel her i nord du nå da :-) Det høres koselig ut! Jeg har ikke lest svaret ditt før nå. Hm... ja, pappan er flink til å la henne ligge litt for seg selv (f.eks. hvis han passer på henne mens jeg er i dusjen el.), mens jeg er der konstant... må liksom sjekke at hun puster og har det fint... Det går seg vel til som du sier... Navnet hennes skal du få vite senere ;-) Vi har gitt henne et dobbelt navn (men skal kun bruke et av dem til vanlig). Kombinasjonen av de to navnene er ikke så vanlig, så litt dumt å fortelle det her og antakelig røpe nicket mitt :-) Skal bli koselig å treffes igjen og å hilse på deres lille skjønnhet også :-) Klem,
Gjest Skrevet 21. september 2006 #20 Skrevet 21. september 2006 Jeg ble veldig sår de første ukene!! Sprakk helt innme brystrvorten på det ene brystet, så skikkelig ille ut;o( Dette hjalp meg; - albueskjell på brystvortene deler av dagen, f.eks formiddagen. Følte disse "avlasta" puppene litt, og samtidig ble brystvortene "bada" i morsmelk. - Rett og slett "pakka" MYE av brystet inni munnen til jenta, og holdt brystvorten i "klemme" mellom fingrene for å forme de litt.. Skjønner? - Purelan syntes jeg ble litt hard å smøre på, så jeg skifta til Avent Nipple smoother.. Samme bare litt mykere salve;o) - Sitronsaft.. Høres vondt ut, men det var bare lindrende, men ikke bruk det hvis du har sprukket skikkelig - DA ble det bare vondt.. - Lufttørk etter amming ja.. Ellers, bare hold ut!! De vil herdes etter hvert, gikk litt frem og tilbake for meg, da jeg ble litt "slapp" med lufttørring når jeg følte at jeg begynte å bli bra.. Men når jenta ble ca 2 mnd. gapte hun skikkelig over, og jeg ble helt bra;o) Nå er hun straks 6 mnd. og ammingen er bare kos!!! Gleder meg bare til hun får tenner...
Gjest Skrevet 21. september 2006 #21 Skrevet 21. september 2006 PS; Gratulere så masse med jenta!!!! Og en ting til! Jeg oppsøkte ammepoliklinikk her jeg bor, og det var der jeg fikk mange av tipsene! Det van være lurt, for da får du noen til å se at du og lillejenta di gjør det riktig;o)
katty Skrevet 21. september 2006 #22 Skrevet 21. september 2006 Hei:o) Gratulerer:o) Dette var som å lese om meg selv....jeg passet på å lufttørke ofte med morsmelk smurt på samt smøre med purelan hele tiden. Bit tenna sammen og amme videre. God håndhgene er kjempe viktig for at du ikke skal får brystbetennelse. Ikke gi opp, det tar opp til 2 mnd før ammingen er helt etablert, men så vondt som det er nå gir seg fort. Det er såååå koselig å ame, så stå på. Lykke til. Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå