Gå til innhold

Hva er favorittmaten til deres ett-åringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det aller beste deres ett-åringer får å spise? Er det noe de er helt "ville" etter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 1-åring er dessverre ikke helt vill etter noen ting... Han spiser imidlertid mer når han får spise selv. Sitter og spiser middag med fingrene og griser masse. Da får han i seg en del. Han liker ikke grøt og er ikke glad i middagsglass. Det fungerer best hvis det smaker en del. Kaviar og salami på brødskiva, samme middag som oss andre. Han er forresten vill etter én ting - is. Han blir lettere desperat bare han ser isen innpakket.

Er du den Cordelia jeg mener å huske fra mine terminklubber som fikk dårlig nytt underveis i svangerskapet og fryktet et skadet eller dødt barn? I så tilfelle er det veldig hyggelig å se at du er her!

Skrevet

Helkornspastaskruer med pesto på er en sikker vinner! Men ikke Eldorado sin, den smaker hy og h.....og har lite med pesto (=basilikum+pinjekjerner+ev-olivenolje+parmesanost+hvitløk) å gjøre. Barilla sin er god, da!

Grønnsaksblanding, spesielt brokkoli og gulerøtter. I begynnelsen erter. Spiser det litt enda.

Og servelatpølse og eggehviter er godt. Hun liker ikke plomme. Røykelaks. Myk ost (ikke hvitost), liker av alle ting brie!

Skrevet

Fisk. hun elsker all slags fisk ;o)

Skrevet

må være litago banantoghurt det da.. ho får det ikke så ofte, og dermed helt vill :))

ellers så er det lettmelk som er yummi nå..

Skrevet

Jeg er samme Cordelia, ja. Og det er veldig hyggelig å være her!

Vesla vår spiser ingenting selv, får all mat gjennom knapp på magen. Men vi frister med alt vi kan for å få henne til å smake, og jeg synes all barnemat smaker "pføy", det synes hun og... ;) Vi har hatt litt hell med vaniljesaus og viltsaus, men tenkte kanskje jeg kunne stjele noen andre ideer fra dere som har spisende babyer.

Og fikk noen tips her, brie her vi f.eks ikke prøvd ennå.

Flere forslag mottas med takk!

Skrevet

Han er veldig glad i boller og youghurt...og så elsker han pizza, koljekake i butikken er en sikker vinner. Forøvrig er han helt vill etter brus som moren min greide å tylle i han. Han er også et fruktmonster og digger alle nestle glassene...og brød!

Ja glad i mat er han;)

Skrevet

Hun er veldig glad i ris :)

Skrevet

I Pesto kan det være nøtter, obs obs.

Friske bær!

Pannekaker!

Eller så liker ho Ris med soyasaus, brød, havrefras med eller uten melk på, fiskepudding, stekte poteter og stekt fisk.

Lykke til med smaksprøvene, håper hun får smaken på noe snart!!

Skrevet

is og sjokolade er en sikker vinner men styrer unna det sånn til hverdags.

Eller er hun glad i ris, salami, pizza, tacobolle, bolle og biola jordbær yoghurt.

Hun spiser middag selv, prøver å lage ting hun selv kan spise med fingrene og da går all slags grønnsaker, fisk og kjøtt ned på høykant.

Skrevet

Min frøken er 1år og fire mnd og digger brokkoli og det som er i sånne frosene wok blandinger.. liker også fullkorns pasta med og uten pesto ( men jeg fant ut at det er nøtter i pesto så jeg sluttet med det.. ) , skinke biter putter jeg også oppi wokblandingen.. fin lunsj også det for det går jo veldig fort... ( hun liker ikke brød så veldig)

Men is kan hun spise ubegrenset av ( så jeg har laget smootie av melon yoghurt , bringbær og bjørnebær og banan... så fryser jeg noe av det i hjørnet på en gjennomsiktig plastpose med en plast skjed i som håndtak/pinne .. det er bare helt topp!!! ingen tilsatt sukker eller e-stoffer, og sunnt er det også)

Skrevet

Spaghetti med kjøttsaus!! Det går ned på høykant. Han spiser selv da så det blir utrolig mye søl. Har kjøpt et sånt maleforklegreier med armer og legger håndkle under stolen. Lager sausen av tomatbokser og pesto.

Skrevet

1 ting hun er helt vill etter: Eple!

Jeg kan ikke spise eple når hun ser det - da hyler hun til hun får et eple å suge på selv. Det var greit før hun fikk de 2 tennene sine, nå rasper jeg eplet på rivjernet (litt redd for at hun skal få løs en bit og sette i halsen...)

I det siste er hun også blitt veldig glad i yoghurt.

Hun har fått Biola yoghurt.

Skrevet

Hei!

Leste i et annet innlegg her at du-dere hadde vært i kontakt med spiseteamet på Berg. Kanskje Hanne dere har vært i kontakt med der ?

Jeg ha jobbet på Berg i mange år, og da mye med Hanne. :-)

Hun og teamet er kjempe dyktige !

Min erfaring med barn med spisevansker er at de liker mat med litt kraftig smak, eller noe som er søtt. Barnemat er som regel for smaksløst. Supper er noe som er lett å spise, særlig tomatsuppe som "alle" barn liker. Gjerne med en fløteskvett oppi. Diverse barnegrøt med most frukt oppi, kan også være noe.

Ja, nå kunne jeg sittet å skrevet i hele kveld, men blir vel sikkert likt med hva teamet har sagt ;-)

Men må bare fortelle, vi jobbet i flere år med et barn med store spisevansker. Hun kastet opp alt det lille hun fikk i seg. Var det en bitteliten klump i grøten, vrengte hun magen helt.

Så var hun på en sommerfest-pølsefest. Hun hadde aldri blitt tilbudt det før, var liksom ikke det vi trodde hun ville spise i og med at hun spydde av klumper... Joda, jenta tok tak i en pølse og spiste som hun aldri hadde spist før... :-) Hun har fortsatt litt spisevansker, men når pølser blir satt på bordet, da er det ei jente som eter !!!

Så bare å teste ut det meste :-)

Skrevet

Hanne kjenner vi godt, ja. Super dame!! =) Flink å gi tilbakemeldinger, og helt super på å veilede.

Den pølsefest-historia var morsom! Kanskje det vi må prøve her? ;) Vesla kaster også opp så snart hun får en smule på tunga, men vi merker at hvis det er ting hun synes smaker kjempegodt (f.eks Ostetortilla), har hun mye høyere terskel før hun kaster opp.

"Gruppe-påvirkning" fungerer også, hvis alle rundt henne spiser ostepop (uten å by henne), blir hun veldig nysgjerrig, lurer på hva vi andre har, og vil prøve hun og. Men da må ALLE andre spise først, til og med katta blir fora med ostepop rett foran nesa på vesla. ;)

Skrevet

Det elsker niesen min også! Hun kan spise et helt glass hvis hun bare får lov (merkelige unger, he he...)

Skrevet

Åh så gøy at dere har Hanne !!!

Helt utrolig flink og engasjert dame.

Har permisjon fra Berg pga studie nå, men kanskje veiene våres krysses en gang i fremtiden da :o)

Helt utrolig hva gruppe-påvirkning har å si ja... Ikke sikkert katta er helt enig ;) Det høres ut som dere har fått god hjelp å har en god tone og litt humor på dette med spising. Det er kjempe viktig !!!!

Stå på, med det vil dere komme langt !

lykke til da !

:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...