Anonym bruker Skrevet 11. september 2006 #1 Skrevet 11. september 2006 Kan noen litt om disse typene? Hva er hovedtrekkene, og hva er forskjellene? Erfaringer med disse i forhold til kommunal 'vanlig' barnehage? Takk! :-)
Granny Weatherwax Skrevet 12. september 2006 #2 Skrevet 12. september 2006 Private er mye mer selvstyrt, de har ikke nødvendigvis de samme prioriteringskodene som offentlige må ha, de ansatte får ofte mer lønn, og de oppfordrer mer til dugnad tror jeg. Offentlige bhg har en tendens til å "forfalle" litt. Betalingen skal være lik. Innholdet i bhg skal være det samme, så lenge det ikke er en temabhg (natur, Montessori, spansk osv), eller de har utvidet kristen formålsparagraf. Se forøvrig linken www.tryggebarnehager.no , de er Norges største utbygger av barnehager, både private og i samarbeid med kommuner.
ennaH Skrevet 13. september 2006 #4 Skrevet 13. september 2006 Familiebarnehager er små "barnehager" som drives i private hjem. Det må minst være et samarbeid mellom to hjem, men kan også være en barnehage i samarbeid mellom ett hjem og en barnehage. I familiebarnehager jobber det kun assistenter, uten pedagogisk kompetanse. Familiebarnehagens ansatte får imidlertid pedagogisk veiledning av en førskolelærer en gang i uka, jeg tror det er snakk om en time per barn. Hver assistent kan ha inntil fem barn, avhengig av alder. De er med andre ord mye mindre enn private barnehager. I likhet med private barnehager fører kommunen tilsyn med lokaler og uteområder. Men kravene til lokaler og uteområder er ikke fullt så strenge som for private barnehager. I likhet med private barnehager skal også familiebarnehager være en pedagogisk virksomhet etter den nye barnehagelova. De får statstilskudd, og du betaler med andre ord det samme uansett. Men det pedagogiske tilbudet er altså dårligere ivaretatt, i og med at det ikke er en styrer/faglig leder med pedagogisk bakgrunn til stede mer enn noen timer i uka. Selv har jeg bare hatt poden i familiebarnehage, så jeg har ikke så godt sammenligningsgrunnlag.
ennaH Skrevet 13. september 2006 #5 Skrevet 13. september 2006 Det stemmer ikke at de ansatte i private barnehager får bedre lønn. Det er stort sett motsatt. I tillegg har de (i alle fall til den nye loven som gir alle rett til tjenestepensjon) slitt med at de ofte ikke har hatt pensjonsavtaler overhodet i private barnehager.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2006 #6 Skrevet 13. september 2006 Det finnes også familiebarnehager som er drevet av førskolelærere. Det er det i vår. 1 førskolelærer og en assistent
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #7 Skrevet 14. september 2006 ... i vår familiebarnehage er det to pedagoger, og en assistent noen timer i uka. Dvs. større pedagogtetthet enn i en vanlig barnehage. Familiebarnehager er veldig forskjellige, akkurat som andre barnehager. Også mht. pedagogisk innhold/kvaliteten på dette.
ennaH Skrevet 15. september 2006 #8 Skrevet 15. september 2006 Selvsagt finnes det familiebarnehager som tilbyr mer enn lovens minstekrav. Det gjelder også for private barnehager. Men minstekravet er faktisk uutdanna assistent(er), som får pedagogisk veiledning tilsvarende en time (tror jeg) per barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå