Gjest MMJ Skrevet 11. september 2006 #1 Skrevet 11. september 2006 Noen som vet hvor mye en maler tar i timen? Nå har det seg sånn vi har leid ut til et koselig ektepar med en sønn på 2 år i vår enebolig. Vi skrev kontrakt på 3 mnd oppsigelse gjennsidig!! Så, da de flyttet inn i januar så insisterte de på å male, medium stue, en bitteliten do og gang, 2 små ganger til... ja, pluss taklistene på kjøkkenet. Jeg gjorde klart for dem jeg IKKE hadde penger til å betale denne oppussingen... men det gjorde ikke noe sa de, de gjorde det av fri vilje. Likevel betalte jeg 6000 kroner i maling til dem!!!! det kom egentlig på 7500, men jeg sa de siste 1500 som kom i en senere regning fikk de betale selv... Så kom vi nå i sommer i en ganske stor pengekrise for å si det mildt, ting gikk ikke vår vei for å sid et sånn, og vi kom frem til vi MÅTTE selge huset! Jeg har sagt de skal få igjen de 1500 kronene selvfølgelig, og en liten kompensasjone for oppussingen. Nå ringte just husleieren og fortalte han ville vite hvor mye de skulle få for oppussingen, ja, i tillfelle han ville sende en protest i forbindelse med oppsigelsen min. Han mener det er ikke gyldig grunn til å si dem opp fordi jeg ikke har økonomi til å sitte med huset lengre! Jeg sa: Bare send en protest du!!! Jeg blir helt fortvilet her, komme med en slik dritt trussel, har ikke lyst til å betale dem et rødt øre i kompensasjon!!!!! Vil bare høre hva dere mener. Vil ikke være urimelig en plass!!! Blir kjempetakknemlig for svar!
miapia Skrevet 12. september 2006 #2 Skrevet 12. september 2006 Kan ikke regler her, menn når de frivillig pusser opp en leilighet der du til og med betaler masse maling kan de ikke forvente noen penger for arbeidet. Hadde det derimot vært en del av betingelsene for at de kunne leie hadde det kanskje vært litt dumt. Tror ikke du trenger å tenke på det... det var jo en risiko de tok da de FRIVILLIG la ned arbeid på et sted de skulle leie. Når det gjelder om oppsigelsen er gyldig eller ikke, kan jeg ikke reglene. Jeg vet at mange selger med leietagere og at dette kan sees på som en fordel siden kjøper ikke trenger å lete etter stabile leietakere. Reglene for å si opp leietakere er ganske strenge, så det ville jeg sjekket opp.
krabbetrollet Skrevet 12. september 2006 #3 Skrevet 12. september 2006 Det er jo ganske vanlig at leietaker må flytte fordi huset skal selges. Om det er lov vet jeg ikke, men altså ikke uvanlig. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2006 #4 Skrevet 12. september 2006 For å se det fra dem sin side så kan jeg skjønne at de er irriterte. De har pusset opp og skapt et hjem for seg og sitt barn, bare for å oppleve at de blir kastet ut. Men jeg skjønner selvsagt deg også! Du har tidligere skrevet at de skulle få 10 000,- har du nevnt det for dem? Hvis ikke så hadde jeg gitt dem siste mnd. gratis leie, siden dere sikkert skal ha visninger og de må rydde og holde seg vekk fra sin bolig!
Gjest MMJ Skrevet 12. september 2006 #5 Skrevet 12. september 2006 Ja, for all del. Skjønner dem kjempegodt, men jeg hadde desverre ikke noen valg... Men det er jo usikkert å leie... det visste de jo. Har jeg sagt 10 000 kroner!?!?! Hmmm... det var mye! Men jeg skal ringe en malermester og få en sirka pris, så får jeg se om jeg kan komme med sirka halvparten av det en maler ville tatt, for de er ikke malere og ikke skatter de av de pengene de vil få av meg. Ja... en mnd gratis leie er jo bra alternativ. Håper bare de vil synes at det er nok. Aner ikke hvor mye de forventer på en måte. De leier nå for 6000 kroner i mnd. Blir helt ødelagt av dette!!
Mamma`en til godgutten Skrevet 12. september 2006 #6 Skrevet 12. september 2006 De kan da ikke si noe for at du skal selge huset så lenge du forholder deg til kontrakten så har du ditt på det rene uansett hva de gjør... Gå inn på en maler side på internett og se hvor masse de tar for en time... Hadde ikke betalt masse for jobben med en slik oppførsel hadde evt bare betalt en symbolsk sum for og holde på mine ord hadde jeg vært deg. Fortell de som leier at det er ditt hus og så lenge de får sine 3 mnd oppsigelse har du ditt på ditt rene og at dette er noe de faktisk må forholde seg til. Om du selger eller ikke er opp til deg og ikke til de som leier av deg. Lykke til:)
Gjest MMJ Skrevet 12. september 2006 #7 Skrevet 12. september 2006 Ja, jeg mener jeg har mitt på det rene, både rettslig og personlig på en måte. Jeg gjorde bare hva jeg måtte. Lurer på om jeg bare skal gi de en mnd gratis leie, det er jo 6000, det er jo penger det og! Etter denne trusselen er jeg egentlig ikke sugen på å gi dem noe som helst!! Men... skjønner de er bitre, for all del... Men jeg gjorde ikke dette MOT dem for å utnytte dem.
miapia Skrevet 12. september 2006 #8 Skrevet 12. september 2006 Hvis du nå er i en vanskelig situasjon økonomisk må du ikke gi etter tusenvis av kroner som du ikke skylder noen... Oppsigelsen høres helt normal ut... har sjekket litt, han har nok ingen sak. Så lenge de frivillig har pusset opp og dere overholder oppsigelsestiden skal alt være greit. Du kan event gjøre avtale med leieboer om at du kan anbefale de til kjøperne som gode leieboere. Da må du selvfølgelig si de opp på vanlig måte først, og kjøperne inngår ny avtale.
Gjest MMJ Skrevet 12. september 2006 #9 Skrevet 12. september 2006 Godt å høre miapia! De som har kjøpt huset vil bo der selv, så de som leier nå må flytte ut før 1.desember. Uff... synes syndt på de, men for noen frekkisser!!! Har bare lyst til å ikke gi de en krone rett og slett!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 13. september 2006 #10 Skrevet 13. september 2006 For det første synes jeg IKKE leietaker er frekk og for det andre synes jeg du har en barnslig måte å kommunisere med dem på. Er det mulig??
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #11 Skrevet 14. september 2006 Vi leide et hus er for noen år siden, vi sa da til utleigeren at vi gjerne ville male noen av soverommene og et kjøkken. Utleigeren kjøpte da malingen så gjorde vi resten. Fikk ikke noe ekstra for arbeidet, men hadde ikke forventet det heller da det var vi som ville male, og ikke utleigeren. Så lenge di malte av fri vilje og det ikke var noe som MÅTTE gjøres, synes ikke jeg at di trenger noen kompensasjon for dette.
Gjest MMJ Skrevet 14. september 2006 #12 Skrevet 14. september 2006 Godt å høre. Nei, boligen var i fin stand den, lyse trivelige farger fra før av, men de insisterte. Jeg skal betale de for jobben, men det blir jo ikke en formue, noe jeg mistenker dem at de forventer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå