Anonym bruker Skrevet 11. september 2006 #1 Skrevet 11. september 2006 Hei! Jeg lurer på om det er noen her fra Sverige, eller aller helst Stockholm? Vi bor nå i Norge, i en liten rolig by. Men samboeren er fra et stykke utenfor Stockholm og ønsker å flytte til Åkersberga (tror jeg det heter) etterhvert.. Det som setter den største stoppen er nok økonomien. Det er så mye dyrere å bo i Sverige er det ikke? Med det mener jeg at klær, leker, husleie osv koster omtrent det samme som her, mens lønningene er lavere. Merket dere mye til det da dere flyttet til Sverige? Hvordan er det å bo i/ i nærheten av Stockholm med barn? Akkurat det skremmer meg litt... Erfaringer og tanker om å bo i Sverige versus Norge mottas med takk:)
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2006 #2 Skrevet 4. oktober 2006 Hei. Jeg bor i Vällingby Stockholm. Vi flyttet hit fra Gran Canaria når jeg bled med barn. Vi har värt her i 3 år nå. Det fungerer hel fin. Man har altid lite skumme tanker om å bo i en by som har 2 miljoner innbyggere for det er så mye som kan hende. Der er ikke spesielt dyrere å bo her i sverige. En av de tingene som er bra er at man som barnefamilje skal ha formue på 2 minjoner före men betaler noe formueskatt og det skal höyes. Vi har en 3rom legenhet på 75m2. Hyran ligger på 5500 i månaden. Det er en hyfsad pris så näre sentrum ca 1mil. Min man jobber som snekker og jeg i en matbutikk. Men har ca utbetalt 22000 i mån til sammen. Mesteparten av barnesaker og klär er lite billigere her i sverige. Mat kan man få tak i til bra pris så lenge man handler på den svenske måten. dvs: drar til stormarknader å storhandler, blir medlem osv. Det som kan väre lite kjedelig er at man kan kjenne seg lite ensom i starten. Det er venskelig å få venner her og stockholmere er veldig arogante personer. Det er mye jeg og meg tenkende. Men det er ikke vits i å väre redd for å flytte hit. Når det gjeller barn så handler det om å hele tiden väre til stede og kjenne dems venner og alle områdene er som små sammhellern. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2006 #3 Skrevet 5. oktober 2006 jeg bor i stockholm. og jeg elsker det. nå vet jeg ikke hvor du bor, men i forhold til oslo eller andre store byer i Norge er det ikke dyrere å bo i Sverige. Ja, lönningene er lavere, men det er så utrolig mye billigere å leve her. Mat er det enorm prisforskjell på i forhold til Norge. Åkersberga ligger jo litt sånn "på landet". Det er veldig vakkert der! Jeg föler selv at jeg sparer penger på å bo her i forhold til Norge. Solgte leilighet i Norge, og fikk en större leilighet her for samme pris. I Åkersberga får du hus som ikke er i närheten av så dyre som i f.eks Oslo.
snart3barnsmamma Skrevet 16. november 2006 #4 Skrevet 16. november 2006 Hei jeg opplever att Norge er superdyrt i forhold til Sverige. Har bodd i Stockholm siden 1990, så jeg er jo også vant med lönnenivået her. Mat er billigere her. Skal dere kjöpe hus eller bostad skulle jeg gått inn på www.hemnet.se og sökt på bostad for å se prisnivå. Jeg trivs her, det kanskje kan ta litt tid å läre kjenne "stockholmere" men når man vel har fått venner har man dem nok for livet. Vär forberedt på at de ikke forstår norsk like bra som nordmenn forstår svensk ; )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå