Anonym bruker Skrevet 11. september 2006 #1 Skrevet 11. september 2006 Når man snur stolen, har dere ungene foran eller bak? Jeg tenkte å ha han foran for hvis jeg da må bråbremse så har jeg mulighet til å streke ut armen og holde igjen hodet hans. Har airbag foran, tåler en 2 åring trykket fra en airbag? Vet man ikke skal ha unger der det er airbag, men det gjelder vel kun hvis de sitter mot kjøreretningen?
Gjest Skrevet 12. september 2006 #2 Skrevet 12. september 2006 En toåring tåler IKKE trykket fra en airbag, og skal ikke sitte foran. Den tryggeste plassen er i baksetet, der er han best skjermet ved en kollisjon. Ved en skikkelig bråbrems rekker du antageligvis ikke å tenke på å holde igjen hodet hans engang, så det er ikke så mye vits i.. Kjør forsiktig:)
La Perla Skrevet 12. september 2006 #3 Skrevet 12. september 2006 En toåring blir knust av en airbag. Du vil aldri i livet rekke eller klare å holde hodet hans hvis du bråbremser eller kraesjer. Det er tryggest å ha ham bak, hvis du har mulighet til det. Og bakovervendt en stund til, men det var jo ikke det du lurte på, da...
miapia Skrevet 12. september 2006 #4 Skrevet 12. september 2006 Så fint at du spør før du gjør dette. :-) Sakset dette fra trygg trafikk sine sider: Barn som er lavere enn 140 cm bør heller ikke sitte i forsete med kollisjonspute. Kollisjonsputen er konstruert for å beskytte en voksne person og kan skade et barn. Risikoen for å bli drept eller skadet er fem ganger høyere i forovervendte barnestoler enn i bakovervendte. Barn bør derfor sikres bakovervendt så lenge som mulig, helst til de er ca fire år. Videre står det masse om dette på denne linken: http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=926 Har liten tro på at du klarer å strekke ut hånden i en kollisjon...
Mummimamma - med 2 mummitroll Skrevet 12. september 2006 #5 Skrevet 12. september 2006 Ser det er mange som allerede har sagt det, men jeg sier det en gang til: IKKE HA BARN I FORSETET MED AIRBAG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nicolina Skrevet 12. september 2006 #6 Skrevet 12. september 2006 Jeg har min datter i forsetet med fremovervendt stol, hadde ikke noe valg skulle jeg få storvogna og ungen med i samme bil ( har en ufattelig liten bil da...) Airbagen fikk jeg koblet ut på verksted, og det må du også gjøre hvis du skal ha barnet fremme. Det er større sjanse for at barnet blir drept av airbagen enn av selve krasjet. Du kommer aldri aldri til å klare å strekke ut hånden og holdet hodet hans hvis du kommer opp en situasjon der du må bråbremse, da har du nok med å holde kontroll på bilen.
mammmamia ** Skrevet 12. september 2006 #7 Skrevet 12. september 2006 Et barn må IKKE sitte i forsetet med airbag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Og du må ikke finne på å sette han i forsetet, hvis du absolutt må snu setet (noe jeg ikke kan skjønne at du må) må du hvertfall sette han i baksetet..!
mammmamia ** Skrevet 12. september 2006 #8 Skrevet 12. september 2006 Skal vi se, her er er et utdrag fra http://www.amotor.no: Stadig yngre barn sitter i forovervendt barnesete. Svenske sikkerhetseksperter slår nå alarm, og ber om at foreldre heller setter barna i forsetet. I Sverige anbefaler man at barnet sitter i bakovervendt i forsetet, fordi man da har best kontroll med barnet, samtidig som det er mest plass der.(dermed enklere å montere setet riktig) ... I Norge anbefaler sikkerhetsekspertene stort sett at barnet sitter bakovervendt i baksetet, fordi barnet statistisk sett sitter best beskyttet i baksetet. Men i begge land er man enige om at det beste for barnet er å sitte bakovervendt – selv om det er i forsetet. Det forutsetter selvfølgelig at kollisjonsputen er koplet ut. Aktiv kollisjonspute og bakovervendt barnestol kan bli en dødsfelle. ... Forsetet er både praktisk og like sikkert som baksetet, mener Claes Tingvall, trafikksikkerhetsdirektør i Vägverket (det svenske veivesenet) og Euro NCAPs øverste leder. I Norge har den anerkjente barnestolprodusenten HTS alltid insitert på at barna skal sitte bakovervendt. – Og gjerne i forsetet. Selv om det statistisk er sikrere i midten i baksetet, er det i praksis vanskelig å ha kontroll med barnet når det sitter med ryggen mot kjøreretningen. Vi har derfor alltid ønsket at barnet skal sitte bakovervendt i forsetet. Men jeg ville aldri plassert et sete forovervendt i forsetet, sier Frank Lilleheil, produktansvarlig i HTS. Så om du skal sette han foran må du sette han bakovervendt!! Det er mye bedre plass til dette foran også - og dra for all del på et verksted og få airbagen + den "patronen" utkoblet!!!!!!
Gjest Skrevet 12. september 2006 #9 Skrevet 12. september 2006 Jeg skal ikke mase om dette med air-bag og slikt, men jeg trodde det var/er ulovlig å ha et barn fremovervendt i forsete uansett jeg så lenge det er under 140 (150?) cm høyt? Mulig jeg har missforstått...
furia Skrevet 12. september 2006 #10 Skrevet 12. september 2006 sakset fra trygg trafikk... Barn under 140 cm bør ikke sitte foran aktiv kollisjonspute. I bakovervendt barnestol kan det være direkte livsfarlig. Bakovervendt barnestol må aldri brukes i passasjersetet foran dersom det er kollisjonspute der. Barnet kan bli drept hvis kolliosjnsputen utløses. Barn som er lavere enn 140 cm bør heller ikke sitte i forsete med kollisjonspute. Kollisjonsputen er konstruert for å beskytte en voksne person og kan skade et barn. Dashbord med kollisjonspute er merket med "airbag" eller "SRS". Så nei Alva, du tok nok ikke feil...!!
Anonym bruker Skrevet 13. september 2006 #11 Skrevet 13. september 2006 Herregud.... Dette kan du ikke mene....
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #12 Skrevet 14. september 2006 Er du virkelig så lite opplyst!!?? Du gjør jo alt feil. -du har ikke et lite barn framovervendt -ikke framovervendt med airbag!!!! -og ihvertfall ikke framovervendt, i forsetet og MED airbag!!! Hvordan i all verden skal du klare å holde igjen hodet i en skikkelig bråbrems?? Er rystet jeg. Håper jeg ikke tok helt piffen fra deg, men håper også at du tenker igjennom tinmg litt bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå