Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

når er det vanlig å begynne med grøt??har hørt at det er veldig bra å fullamme til de er et halvt år,altså 6 mnd....men har jo hørt noen begynner med grøt rundt 4 mnd alder oxo....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

se innlegget ang spedbarnsernæring som blomman har lagt ut på ammedebatten. Om babyen vokser tilfredsstillende, er fornøyd og har det bra er det ingen grunn til å begynne med grøt før 6 mnd. Det anbefales ikke å gjøre det dersom det ikke er grunn til det, som f.eks lite melk selv om en har prøvd å øke melkemengden.

Skrevet

Jeg begynte med grøt til 4mnd det gikk kjempefint=o)

Skrevet

Helsesøstrene anbefaler nå å begynne med smaksprøver fra 4mnds alder, dette er nytt!

Skrevet

nei - ikke noe er nytt- barenoen hs som inbbillerseg ting ja!!!!!

Sjekk tråden min om anbefalinger for spedbarnsernæring på ammedebatten!!!! Jeg har mailet statenns råd for ernæring og fysisk aktivitet. Det er de som står anbeafingene her til lands...

men ja av og til kan man gi fra 4mnd - men det sakl være en indikasjon for det!!!! - ikke bare fordi hs sier det eller man har "lyst" til å prøve

Skrevet

Jeg startet da hun var 4 mnd, men det var fordi hun hadde flaske nekt og ikke ville drikke melk på noen som helst annen måte enn om jeg blandet det i grøt. Ernæringsfysiolog og gastrolege sa det var helt flott og greit å gjøre det slik. Mange starter med smaksprøver ved 4 mnd. Samme helsepersonell har sagt at det går helt fint. Men det er jo ikke poeng å gi det om babyen ikke trenger det eller ikke er klar. Det nmerker du nok.

Skrevet

Tror ikke noen helsestasjoner innbiller seg ting nei, alle som jeg vet om som har vært på 4 måneders kontroll (3 forskjellige helsestasjoner) har fått samme beskjeden om å starte med smaksprøver, dette var noe nytt, basert på forsøk gjort blandt annet av Norges fremste ernæringsfysiolog. Det var bedre for tarmene å starte tilvenning tidlig, og det var lettere å få barna til å like fast føde.

Herlighet, helsestasjonene sitter jo ikke å finner på saker og ting av seg selv!

Skrevet

Vi begynte med grøt ved 4 måneders alderen. Jeg har masse melk og babyen min var tilfreds og glad. Hun er stor, og krever mye mat. Hun spiser 2 til 3 ganger på natten og 4 til 5 ganger på dagen. Siden hun ikke tar flaske, så er hun 100 % avhengig av meg. Vi begynte med grøt i håp om at hun skulle sove lenger på natten, og kun ha behov for kanskje ett måltid istedet for to og tre.

Skrevet

Men guri malla da.. Er jo ikke liv om å gjøre. Om man begynner så vidt ved 4 mnd så er det da ikke noe galt i det. Snuppa mi begynte med grøt da hun var 4 mnd, men hun fikk MME. Hun lever i beste velgående og er en fornøyd ett-åring.. :o)

Må vi ikke ta av helt da; Hønemødre.. hehe...

Skrevet

ved mme er det andre anbefalinger enn ved fullamming...

Skrevet

Det skader vel ikke å begynne med smaksprøver før 6 mnd?? Vi har så vidt begynt med det og hun er 5 mnd. Kan jo være greit å venne dem til smaken av annet enn morsmelk.

For min del handler det ikke om å ha lyst til å prøve, jeg synes det er koselig og praktisk å amme. Sånn sett hadde det jo vært ideelt og billig å fullamme til 1 år. Men da det anbefales å introdusere mat rundt 6 mnd. kan det jo være greit at de har kjent ulike smaker først?

Skrevet

Ja, jeg vet det.. Men uansett så synes jeg det har blitt ganske mye hysteri ang en del ting. Det kan være mange grunner til at man begynner med grøt, og det er vel ikke liv om å gjøre om bebisen får noen skjeer grøt sammen med puppen om kvelden.

Skrevet

ja - det finnes grunner for å begynne før 4e mnd, men det skal være en grunn - les anbefalinger for spedbarnsernæring på ammedebatten så ser du hvadet er

Skrevet

Vet hva anbefalingene går ut på... Men som sagt.. Jeg synes det blir litt for mye hysteri ang en del ting.. :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...