Gå til innhold

Gutten min er 5 måneder nå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å han verken ruller eller beveger seg. Ligger bare på ryggen å leker.

Han blir sint hvis han må ligge lenge på magen.

Synes han er litt sen i utviklingen egentlig, de fleste på hans alder rører seg litt ser det ut som.

Er det flere som har såpass rolige barn?

Eller når begynte de å gjøre de forskjellige tingene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror ikke dette er noe å bekymre seg for! Hva mener du med at han ikke beveger seg? Strekker han seg etter leker, griper etter de?

Slik jeg har forstått det er normalen at de begynner å rulle rygg-mage når de er 5 mnd, men en del venter helt til 8 mnd uten at det er noe gale i seg selv. Gutten vår ruller over på siden, og fra siden til mageleie, men ikke alt i en tjafs enda. Og om han venter med det til han blir 8 mnd blir jeg altså ikke bekymra. Jeg forstår hva du mener allikevel, de andre beibisene på barselgruppa er skikkelig sporty, og har rulla i flere mnd allerede. MEN, jeg husker på dette med at alle er forskjellige, og at det ikke har noe med hverken intelligens eller senere utvikling å gjøre når de begynner med ditt eller datt som spedbarn. Og husk- det går i rykk og napp!

Skrevet

Har helsepersonell sagt til deg at han er seint ute? Eller er det berre noko du har "fått for deg"?

Hos www.babyverden.no står mellom anna dette om utviklinga hos ein 5 mnd gamal baby:

--------------------

Barnet løfter seg opp på strake armer når det ligger på magen. Å rulle fra rygg til mage er den neste store ferdigheten som skal læres. Dette læres når barnet er ca. 6 måneder. Etterpå øver barnet på å rulle fra mage til rygg. Når barnet ligger på ryggen, kan det løfte hodet og gripe tak i tærne og knærne sine.

-------------------

Vi klarte å "lokke" guten vår til å rulle rundt frå rygg til mage då han var 5 mnd og 1 veke, men det tok fleire veker før han rulla "heile tida".

Skrevet

Ikke bekymre deg - barn er så forskjellige! I barselgruppen min er vi 4 stk med barn på nøyaktig samme alder. Alle kan forskjellige ting, og ingen av dem kan sammenlignes med hverandre.

Her hos oss skjedde det mye på to dager. 22 august fikk hun tann, og 23 august begynte hun å rulle i fra rygg til mage. Hun hatet å ligge på magen før det, men etter hun lærte å rulle er det helt ok. Hun var 4,5 mnd da hun rullet første gang. Nå er det snart 3 uker siden, og hun nekter å ligge på ryggen lenger.......

Hvis jeg sammenligner min med andre på samme alder, så er det to av dem som elsker å "stå og hoppe" på fanget til mammaen (om du skjønner). Snuppa mi står skjeldent på bena sine,,,,hun synker sammen!

Fortsatt god kveld

Skrevet

Jenta mi er 5,5 måneder og hun ruller ikke noen av veiene ennå. Hun kommer seg over på siden - noe hun begynte med for to uker siden - men kommer seg altså ikke videre. Hun kan ligge ganske lenge på magen, men jeg må ALLTID ligge på gulvet sammen med henne enten hun ligger på mage eller rygg, ellers blir deg grinings.

Har også vært litt bekymret for om hun er treg - eldstejenta rullet når hun var 4 mnd. Men, hun finner nok ut av det før eller siden, og det gjør gutten din også:-)

Skrevet

jeg tror nok at dette er veldig inviduelt...syns ikke du skal bekymre deg jeg... det jeg har gjort i det siste for å få datteren min til å snu seg, er å legge henne på magen....så legger jeg meg foran henne og prater med henne.... hun har begynt å prøve å krabbe litt..og da sa HS at jeg kunne ligge en liten leke foran henne sånn at hun måtte komme seg litt frem... har fått beskjed om at det er lurt å legge henne en del på magen...heller bare snu henne når hun blir urolig...før hun klarte rulle seg rundt igjen, så var det ikke lenge hun gadd ligge på magen...

datteren min er 4 mnd, og har vel rullet bevisst nå de siste ukene... hun begynte med å rulle fra siden til siden, så plutselig kommer hun seg helt rundt.. når hun ligger på magen prøver hun å åle seg frem over...kommer seg noen cm frem...men ikke noe mer foreløbig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...