Gå til innhold

Hvilke kontroller er vanlig på sjukehuset etter hjemreise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa er strax 8mnd og vi har ikke vært på kontroll på sjukehuset enda.. Synes det var noen som snakket om kontroll 4mnd etter hjemreise, men nå har vi vært hjemme i 6mnd. Evt. hva gjør dem på slike kontroller.

Jeg lyver litt, vi har vært på 2 hjertekontroller. Men jeg trodde det skulle være en slags fullsjekk eller noe i tillegg?

Hun har hatt hjerneblødning som nyfødt, var 3mnd for tidlig født og ca 1kg

Takker for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har vært på mange.. hørsel og øyelege, pluss at vi har tett kontakt med helsestasjonen

Skrevet

Vi har en gutt født i uke 24,0 på 630gr.Vi har hatt tett oppfølgning på barnepoliklinikken(ca hver 2-4mnd mellomrom),hab.tj.,ppt(fra ca 1 år),fysioterapaut,helsest.(opptil flere ganger i uken i perioder) og øyelege(et par ganger i året).Vi er veldig fornøyd med den oppfølgningen vi har fått etterpå vi kom hjem.Følte vel nesten at det ble litt for mye av det gode spessielt det første året,men etter han begynte i barnehagen har det blitt mer avslappet fordi han kan få mesteparten av oppfølgningen derfra i tillegg til at han ikke trenger fult så hyppig oppfølgning fra flere hold.Akkurat legekontrollene på sykehuset er likt ennå.

Han hadde også er hjerneblødning,men ikke noe alvorlige greier.Problemene her har mere vært at han er litt treg motorisk,ROP,BPD,lamt stemmebånd i tillegg til spise/vekst-problemer.

Skrevet

De første ukene hjemme var vi på øyekontroll og hørselsjekk, ellers har vi vært på 3 og 6 mnd korrigert alderskontroll, skal på 9 og 12 mnd også.

Min er født 12+1 uker for tidlig, og veide 986 gram, ikke så ulikt din. Dere burde jo minst få samme kontroller som oss.

Skrevet

Takk for svar :-) Vi var på synskontroll frem til hun var 40uker, men noen hørselskontroll har vi aldri vært på.

Så har vi vært å kontrollert ductusen 2 ganger, men aldri noe annet. Hva gjør dem på disse kontrollene da? Er det mulig at dem har "glemt" oss ut? Litt rart det også... Hun er nå 7,5mnd----4.5mnd korrigert...

Var hos fysioterapaut igår, kun fordi jeg BA om det selv... Må jo lese seg til alt man har krav på og forlange det selv.. Syns det er art om jeg må ringe på sjukehuset og forlange kontroll også. Det er jo dem som har peiling, ikke meg... ;-)

H.I.

Skrevet

Hei!

Jeg synes dette høres veldig merkelig ut. Jenta mi er nå snart 3 år (i desember) og ble født i uke 27+3. Første kontroll etter utskriving var etter 1 mnd, da hadde vi i tillegg vært ukentlig på helsestasjonen. Da var det full legesjekk av ALT fysisk, og i tillegg sjekket hun hvordan hun lå an utviklingsmessig. Deretter nye kontroller hver andre uke på helsestasjonen, og ny kontroll på sykehuset etter 2mnd. Legger til at jenta mi var (og er :o)) helt frisk. Ingen hjerneblødning e.l. Har hatt et vanvittig oppfølgingsprogram, hvor kontaktsykepleier for premature ved sykehuset i tillegg har ringt oss for å høre hvordan det går. Synes derfor det er merkelig at jenta di ikke har vært på kontroll ennå. Ring sykehuset. Det hadde jeg gjort. Den eneste som kan bli skadelidende av at du ikke ringer er jenta di.......

Lykke til!

Skrevet

Hei og takk skal ha for svar. Tok mot til meg isted og ringte, men hun i andre enden ante ingenting, følte meg som en idiot! Hun foreslo at jeg sko kontakte fastlegen min så kunne han vudere det....

Mener at legen på sjukehuset sa at det skulle være en 4mnd etter hjemreise kontroll.. men det sto ikke noe på datan til telefondama så hun viste ikke :-(

H.I

Skrevet

Da vi dro hjem fra sykehuset ble vi oppfordret til å kontakte sykehuset framfor fastlegen dersom det var noe den første tiden. Dette fordi fastleger sjelden vet stort om premature, og det var bedre å holde kontakten med noen som kjente historien hennes. Selvsagt ikke ved evt øyekatarr e.l., men ved noe spesielt. Jobber på sykehus selv, og kontorpersonalet har sjelden peiling på hva som er avtalt. De leser data`n og gjør som de får beskjed om. Forlang å få snakke med enten legen eller sykepleieren dere hadde, eller i hvert fall få kontordama til å sjekke det opp! Ring daglig om det er det som skal til! Ikke gi deg!Skjønner nå at vi har vært veldig "heldig" med sykehuset vårt......

Gi en oppdatering da! :o)

Skrevet

Hvilket sykehus hører dere til?

Haukeland har en kontroll i året på de mellom 1000g og 1500g, så var fødselsvekten over 1000g blir det kontroll rundt 1årsdagen og siste rundt 2 års dagen.

Under 1000g blir det kontroll 2 ganger i året til barnet er 2 år. Dette tror jeg er riktig. Øvrig oppfølging skal skje ved helsestasjon og fastlege. Andre undersøkelser skal selvsagt skje utenom etter behov.

Ellers ville jeg ringt å snakket med legen barnet hadde på sykehuset, ikke en eller annen sentralbord sekretær som ikke vet.

Hva står i papirene dere fikk med hjem? Ring igjen og stå på. Lykke til :-)

Skrevet

Okei, da blir det nok kontroll ved 1års alder da, vi har ikke fått noen papir med hjem.

H.I

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...