Gå til innhold

Faddere/vitner fra mors og fars side?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi skal ha navnefest, og skal dermed ha vitner isf. faddere. Men vi lurer veldig på om det er vanlig med likt antall vitner fra mors og fars side? Pappaen har nemlig kun èn bror, mens jeg har 4 søsken... Og vi ønsker å ha onkler og tanter som vitner, ikke venner o.l. (Og pappaen synes at dette er helt greit!)

Hva synes dere; vil det være rart å ha fars bror som vitne, og 3 av mors søsken??? Synes dere at det bli skjevfordelt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er egentlig vitsen med vitner?

Skrevet

Vet ikke hva andre har gjort, men vi ønsker at de skal ha samme funksjon som en fadder, uten den "kristne oppdragelsen".. Altså være der for barnet, følge det ekstra godt opp - og være der hvis det skulle skje noe med oss foreldre.

Noen andre som har noen meninger/synspunkter på dette med faddere/vitner?

Skrevet

Det å ha faddere, eller vitner, er en fin tradisjon. Er selv fadder til flere av mine søskenbarn og søskenbarnsbarn, og føler helt klart at jeg har et nærmere forhold til disse barna enn de andre.

Syns ikke du burde bruke alle onklene og tantene til barnet som vitner. Hva skal du da gjøre hvis du får flere barn? Bruke bare venner og ikke familie? Det kan bli "urettferdig" for evt. senere barn...

Jeg ville ha brukt en fra din side og en fra hans, og så eventuelt besteforeldre, andre slektninger eller venner.

Bare min mening:)

Skrevet

Kan man ikke bruke samme vitner/faddere til flere barn? Jeg er fadder til alle barna til søsteren min....

Når det gjelder spørsmålet til HI, så synes jeg det er en god ide å bruke alle søsknene deres... er kjedelig for de som "er det samme" i forhold til barnet (tanter/onkler) om noen blir valgt og ikke alle...

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar! Ja, jeg tror nok at det blir tre av søsknene på min side (den yngste er for ung), og broren til pappaen. Men jeg er bare redd for at hans side av familien vil synes at det er litt rart med denne skjevfordeligen... Pappaen synes at denne løsningen er helt fin - han har ingen andre han ønsker som vitne/fadder - i så fall ville det blitt min bror uansett, fordi de er ganske nærme kamerater... Ikke lett, dette her..!

Skrevet

Til opplysning!

Du skriver du vil at vitnene skal "være der for barnet, følge det ekstra godt opp - og være der hvis det skulle skje noe med oss foreldre", slik som fadre gjør.

MEN en fadders oppgave er BARE å hjelpe til at barnet ”skal bli hos Kristus når det vokser opp", IKKE NOE ANNET!

Skrevet

Jeg er selv fadder, og ser nok på oppgaven litt annerledes enn enn deg. Jeg er ikke "personlig kristen" selv - men ble veldig glad for å bli spurt om å bli fadder. Og jeg tror vel egentlig ikke at foreldrene til barnet tenkte først og fremst på at jeg skulle oppdra barnet i den kristne tro... Tviler på at de hadde spurt meg da. (De er ikke kristne selv).

Mange av de som døper i dag er ikke selv "personlig kristne" men gjør dette fordi det er en god tradisjon (på samme måten som de som gifter seg i kirken fordi det er tradisjon) - så jeg tror selve fadderbegrepet er LITT mer utvidet i dag enn for noen år siden.

Vi har selv valgt å bruke navnefest som en markering, og ikke dåp - akkurat fordi vi ikke selv er kristne. Men håper at vitnene vil se på dette som en like viktig oppgave overfor barnet ihht. oppfølging, som den tradisjonelle fadderoppgaven er. (I hvert fall den tradisjonen som vi har fulgt i vår familie ift. fadder).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...