Anonym bruker Skrevet 11. september 2006 #1 Skrevet 11. september 2006 Veslejenta er snart fire uker, og jeg lurer litt på når dere begynte med faste rutiner i forhold til legging og soving. Foreløpig synes jeg jenta sover når hun vil, noen dager mye, andre dager lite, og absolutt ikke til samme tider. (Regner med at det er forholdsvis vanlig..) Når begynte dere å lage litt mer faste rutiner? Nå sovner hun for kvelden mellom halv ni og elleve en gang, og kan fint sove til ni-ti (med et par amminger innimellom selvsagt..) I utgangspunktet synes jeg det hadde vært gunstigere om hun sovnet litt tidligere på kvelden, og heller våknet litt tidligere på morgenen. Bør jeg prøve å styre dette nå, eller er det altor tidlig å prøve i det hele tatt? Hva tror dere?
Livmor Skrevet 11. september 2006 #2 Skrevet 11. september 2006 Det er nok for tidlig å styre søvnmønsteret hennes til å sovne tidligere på kvelden og til fast tid, men det vil gå seg til etterhvert. Vi fikk fast (ca) leggetid rundt 4 mnds alderen. Da justerte han seg selv og ble trøtt til samme tid hver kveld (hadde kolikk fram til 2,5 mnd og da var det ikke orden på noe:)). Etterhvert ble han trøtt tidligere på kvelden, og fra han var 7 mnd harhan lagt seg kl 19. Dette har bare blitt sånn:) Selv om hun er liten er det alikevel ting du kan gjøre, spesielt i forhold til legging på kvelden. Ha de samme rutinene, f.eks. bad, pysj, kos, mat, mørkt og rolig og så seng når hun er trøtt. Etterhvert vil hun kjenne igjen rutinen og forbinde den med natt. Når det gjelder soving på dagtid blir det lettere når de har litt mer våkentid. Her også justerte gutten vår seg selv. Matinga gikk på selvregulering fram til han begynte med fast mat. Da hadde vi måltidene til omtrent samme tid hver dag. Men, så klart, blir han sulten i mellomtida må han jo få litt å knaske på Lykke til:)
Luca Skrevet 11. september 2006 #3 Skrevet 11. september 2006 Hadde helt klart prøvd å legge til samme tid hver kveld. Det er det eneste vi har hatt av rutiner i begynnelsen på alle 3, og de har fort kommet i en fint mønster fra starten av. Noen barn kommer fort inn i samme mønster, og noen ikke...men det er jo verd å prøve:-)
m a r r i s Skrevet 11. september 2006 #4 Skrevet 11. september 2006 Er ikke enig i at det er for tildlig å begynne med faste rutiner i forhold til legging! Begynte selv å legge til faste tider ved 4- 5 ukers alder. Nå er gutten min 7 uker og legger seg rundt kl 20 hver kveld. Kl 23 vekker jeg ham og ammer, da sovner han stort sett ved puppen igjen når han er ferdig å spise. Han får pupp en gang i løpet av natten og våkner mellom 7 og 8 neste morgen. Det tok ikke lang tid fra vi begynte å prøve til vi kom inn i denne faste rutinen. Deilig å ha kveldene for seg selv....
Anonym bruker Skrevet 11. september 2006 #5 Skrevet 11. september 2006 Takk for svar alle tre! Dere som legger til faste tider, hvordan gjør dere det? Veslejenta sover jo til helt forskjellige tider i løpet av dagen, hvis hun har sovet fra fire til sju f eks, vil jeg tro det ikke er så lett å få lagt henne for natta klokka åtte. Hva gjør dere, vekker dere, for å holde dem våkne en stund før leggetid?
m a r r i s Skrevet 11. september 2006 #6 Skrevet 11. september 2006 Hei igjen... Vi begynte med å vekke ham og stå opp kl 7 om morgenen. Han sovnet da i 8 tiden igjen og sov gjerne en times tid, men det var ikke noe problem. Om kvelden ble han da trøtt i 19 20 tiden. Så begynn med å vekke jenten din kl 7 i morgen tidlig så blir hun sikkert trøtt og klar for natten i 19 - 20 tiden. Det er også lurt å ha faste rutiner før leggetid. Vi bader og steller ham ca kl 19 så får han pupp. Hvis han ikke sovner på fanget legger vi ham i sengen og synger for ham og stryker ham i håret og mellom øynene. Hvis han sutrer kan vi la ham ligge sånn i noen minutter men fortsetter å gå inn til han sovner. Hvis han skriker tar vi ham opp og roer ham før vi legger ham ned igjen. Hvis han er våken når han skal legge seg tar det ca en halvtime til han sover. Dette fungerer ihvertfall fint for oss... Lykke til!
m a r r i s Skrevet 11. september 2006 #7 Skrevet 11. september 2006 Glemte å si at han sover så mye han vil i løpet av dagen, og det varierer ganske mye fra dag til dag. Men hvis vi ser han begynner å bli i 18 tiden prøver vi å holde ham våken ved å prate og leke med ham. Hvis han er veldig trøtt og sutrete legger vi ham litt tidligere enn kl 20.
25.nov.08 og 14.07.06 Skrevet 11. september 2006 #8 Skrevet 11. september 2006 det er fryktelig vanskelig med rutiner når baby sover til helt forskjellige tider på dagen. Kveldene har her som regel slutta mellom 22 og 00. Vår baby vil ikke sove mye på dagen heller. Hvordan få lagt en baby til 20.00 kommer til å forbli ett mysterium for meg i lang tid. Håper på å få til noe av de samme rutinene dere her har etterhvert. Min er nå 2 mnd om få dager.
Gjest_1001 Skrevet 11. september 2006 #9 Skrevet 11. september 2006 Vi begynte da han var 7-8 uker gammel. Da skulle han gradvis legge seg nærmere klokken syv i en uke, og det fuket. Før la han seg klokken 23.00 og kunne være vnskelig å ligge fordi han var så overtrøtt. Når vi la han klokken 7 fikk vi en mer opplat baby på morningene, og han sover 4-5 timer på dagtis + 12-13 timer på natten.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2006 #10 Skrevet 11. september 2006 Takk for svar til dere også! Det ser ut som man, naturlig nok, har litt forskjellige erfaringer. Vi får nesten se det an litt, men skal prøve å få lagt henne litt tidligere på kveldene, så får vi se om det fungerer. Hvis ikke, så er det kanskje som noen sier litt tidlig ennå. Jeg orker ikke å lage for mye mas av å prøve å styre rytmen hennes heller, så funker det ikke, så funker det ikke. Fint å høre om deres erfaringer i hvert fall!!
Gjest Skrevet 11. september 2006 #11 Skrevet 11. september 2006 Her ordnet han rutinene selv. Stresset ikke noe med leggerutinene. De første ukene la han seg samtidig som oss. Når han var rundt 2 mnd. la han seg kl 21 og når han ble 3 mnd. ble han tidligere trøtt og legger seg kl 19. Det har han gjort i 1,5 mnd nå. ( i dag kl 18.30). Prøver å få inn en siste blund kl. 16.30 og da sover han 1 times tid. Har heller aldri noen rutine før han legger seg. Pysjen tar jeg på han enten i stua eller på stellebordet. Mat spiser han alt fra 1 time før han legger seg eller rett før han legger seg. Han vet bare at nå er det natta. Sier god natt og sov godt (eneste rutina vi har på legging). Da sover han som regel frem til mellom 01 og 04, får mat og sover deretter til kl. 07 ca. Får da bleieskift og litt mat (hvis han er sulten) så sover han gjerne til 09-09.30. Men burde kanskje begynne på rutiner så det ikke eventuelt sklir ut senere ?
Tigergutt Skrevet 11. september 2006 #12 Skrevet 11. september 2006 Vi startet med leggerutiner ved 2 måneders alderen. Da begynte vi å bade snuppa ved 18.30 tiden, gå inn på soverommet ved 19-tiden, pupp på sengekanten, godnattsang og så i seng. I løpet av 4 dager gikk dette strålende, og siden den gang har hun sovet et sted mellom kl 19 - 19.30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå