Gå til innhold

Reise med baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lyst til å reise på en ukes ferie i høst. Pappa har en uke igjen av ferien sin. Det må nok bli til et litt varmere sted. Men er det noen her inne som har erfaring med å reise med baby på 8-10 måneder? De helt små holder seg jo i ro i vognen under en parasoll, men hva med de litt eldre som helst vil krabbe rundt og se seg om? Tenker på sol og sand m.m.

Og hvor kan man dra? Det er ingen av de voksne i denne familien som er så veldig glade i å slikke sol. Det kan godrt være bademulighet, men det bør finnes andre tilbud enn å ligge på en strand.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi var med eldstejenta til Hellas(Chania) da hun var 8-9 måneder, det gikk kjempefint, og det var litt annet å finne på enn bare stranda. Vi hadde med reiseseng, og brukte den litt som lekegrind på dagtid/ettermiddagen.Men husk myggnett til å ha over sengen til babyen om natta! Jenta vår ble helt oppspist, stakkar - og reagerte ganske kraftig på stikkene også.

Skrevet

Ja, det er DET å tenke på også! Hva gjorde dere på stranden?

Er det bare oss to her inne nå? Hvor i landet bor du?

Skrevet

Syd-Frankrike er min favoritt- området rundt Nice. Masse å gjøre og se, muligheter for strand så lenge man gidder det, og lekeparker for de små og krabbe rundt i. Man kan leie bil på flyplassen i Nice, og får sett masse på en uke (hvis barnet finner seg i bilkjøring). Vi var mye på ferie der med Peter til i fjor. Nå med to barn blir det litt slitsomt, så vi venter nok noen år før vi drar dit igjen.

Ellers synes jeg byferie går helt greit med små, så lenge de sitter lengre perioder av gangen i vogn. Vi bodde i Brussel med Peter til han var et år, og det fungerte helt fint. Når de vil krabbe og bevege seg, finner man en park og tar med teppe. Blir vanskeligere med større byer når de blir et par år og vil løpe rundt. Vi skal til Roma i oktober, jeg og min mor og Christian, og gleder oss masse!

God tur!

Skrevet

Har faktisk lurt litt på Nice. Var der så vidt for noen år siden da vi ferierte i Biot, en landsby ikke så langt unna. Mannen lurte litt på Italia.... Hvor og hvordan bodde dere mens dere var der? Hvordan er temperaturen i okt.-nov.? Får man rimelige flyreiser ned dit?

Skrevet

Jeg var til egypt når den minste lillesøsteren på 10 var 8 mnd. Vet at det har blitt mye bedre nå... men den gang så sa jeg aldrig mer.

Har ellers vært mye på "farten" med barn. Mennesker i sydlige lender er veldig gla i babyer, så du må regne med at de kommer til å løfte henne opp og bære henne med seg. Det er lit uvant for oss. Kan noen gang være ok, hvis man sitter på en resturang...men noen ganger er det slitsomt.

Det er alltid lurt å ta med seg ferdig middagsglass.De håller seg også fint. Barn kan være lit sær på mat og ønsker gjerne spise kjente krydder etc. (Kanskje ikke noe problem i vestlige land, som foreks frankrike, spania etc).

En liten vannkoker er også en fin invistering. Lurt å koke vannet, da det kan inneholde uvante bakterier som barna kan reagere på.

Helt ufarlig, men kjedelig om man skal ødelegge noen dager med ferie pga diraee/ løs mage.

Noen steder så kan det også være lurt å vaccinere barnet mot turberkolose dvs BCG vaccine.

Min mor ønsker og ha med meg og Thyra til Thailand i vinter, da kommer jeg nok til å vaccinere henne mot turberkolose hvis vi drar. Har bommet på det en gang, da det kom i feil rekke under vaksinasjonspogrammet.

Jeg har styrt unna malariastrøk, når jeg reist med barn. Da det er veldig kjedelig å få, når du kun er turist et par uker.

Europa er allitd ok. Men somsagt middagsglass og vannkoker er kjempefint:-). Bleier kan man som regel alltid kjøpe...

Hjelp!! Dette blev mye....:-))

God tur...

Jeg har en god leveregel som jeg fikk av en 98 år gammel dame en gang i min ungdom...

Ting kommer og går... men minner dem har man alltid med seg...:-))

Skrevet

Så at påske nenvte vannkoker. Min erfaring er at de fleste steder som leier ut, enten leilighet el hotell, har vannkoker og du kan jo kjøpe vann på flasker. Blir jo mye å dra med seg vannkoker etc. Ellers så lånte jeg en duppedings i sommer av en venninne. Det er en ledning som du setter i stikkontakten, i andre enden er det en slags spiral i metall, denne stikker du ned i flasken, koppen el det du skal varme opp og vips så har vannet kokt opp! Helt genial og tar liten plass. Eneste problemet er at hun ikke husker hvor hun kjøpte den, da den er mange år gammel. Men det finnes sikkert å få tak i vil jeg tro. Hør i Jernialign butikker evt.

Kom på det når jeg leste innlegget til påske og ville tipse deg!

Skrevet

Vi var på Kreta i sommer, da var jr. 8 mnd, det gikk kjempe fint. Forhåndsbestilte reiseseng, den brukte vi som lekegrind på dagen ellers sov han der om natta. Vi spiste frokost i leiligheten, regnet med at det ville bli lettere, slipper og være avhengig av klokka. Kjøpte kildevann som vi kokte i kjele, ikke noe problem! På dagen var vi på stranda, hadde med mat og drikke, han lekte mye i vogna eller satt på teppe, sov godt i vogna. Passet på å gå ut å spise når han skulle sove. Ellers leide vi bil og fartet rundt, fikk leie bilsete også. Gikk mye turer og tittet. Jeg trodde det skulle bli mer slit, men det gikk MYE bedre enn forventet.

Skrevet

Hei du.

Leser innlegg daglig, men skriver sjelden så tror ikke dere vet hvem jeg er..men i allefall...reise med baby:

Vi har bodd i spania det siste året...kom hjem for ca 6 uker siden med baby 7 mnd.Da reise vi med bil gjennom frankrike og italia.Ferierte ca en uke begge steder.

Gikk fint å reise med ham, gikk mye rundt i byene..litt på stranden...da hadde vi med soltelt..han ålte seg litt rundt, men likte seg godt på stranden.Jeg er ikke glad i Frankrike..ikke er de særlig glad i babyer...++++grusomt dyrt land.

Italia er fantastisk...italienerne er tussete etter barn...det er og et land med mye kultur, arkitektur, vanvittig mye å oppleve.De har også flotte strender.Vil da anbefale f.eks Genova..ufattelig pen by..eller området rundt Gardasjøen.

I spania får du det beste av alt..fantastiske strender..storbyer...nydelig arkitektur, tapas rest. Barn velkommen og satt pris på overalt. Vi var mye I Valencia..som er min favorittby...bra shopping..billig...nydelig arkitektur....kan anbefale det på det varmeste.Mathias, nå 9 mnd vært med oss overlat fra han var nyfødt..helt problemfritt..også nå.Han elsker å sitte i vognen når vi går i byene, elsker kafeer, masse mennesker osv....

Ok...det var min anbefaling....som sagt..pesonlig liker jeg ikke frankrike...hverken med eller uten barn....men det blir jo opp til hver enkelt..men at det er stor forskjell på gjestrfiheten i de ulike landene nevnt over..er sikkert og visst.

I allefall..lykke til og god ferie.

Skrevet

hei pregnanta!!! Våger meg til å svare deg her inne og jeg- selv om jeg muligens bare er som kart å regne i alder kanskje ( men harda tre unger- moden nok til det i allefall hehe)

Vi dro med eldstemann da han var 8 mnd til Tenerife - koste seg i vogna han! Og på flyet hjem lekte han med en tom vannflaske.

Da han var 10mnd dro vi på biltur til kizbuhel med ham - storkoste der og han- var på bading hver ettermiddag. ikkenoe problem med biltur som tok ca 24 t hver vei heller

Skrevet

Oiiii, her var det mange svar! Tydeligvis mange spreke, reiseglade mennesker som har reist med babyer i den alderen, og det virker som det har gått greit. Hyggelig å se nye navn også!

Betstille reiseseng! Det hadde jeg ikke tenkt på. Er det noe de har alle steder, mon tro? For det er vel ikke noen en tar med seg? De veier jo ganske mye.

Hadde faktisk tenkt på å kjøpe en liten vannkoker, men da jeg leste Attpåklattens innlegg, kom jeg på at jeg faktisk har en sånn kokedings. Ja, har hørt at det finnes Nestle over alt, men at maten smaker som maten i det landet man er i. Her går det jo bare i Mors lapskaus fra Småfolk (hvis hun vil ha noe), så jeg får ta med noen sånne glass.

Er Frankrike dyrere enn Italia? Hvordan er det å feriere i Italia/Spania uten å kunne språket? (Kan ikke mye fransk heller for den saks skyld.....)

Det var sprekt å dra til Thailand allerede. Har vært der to ganger i løpet av de siste to årene. Var der under tsunamien, men vi var veldig heldige. Måtte likevel tilbake for å bearbeide inntrykkene. Har lyst til å reise dit igjen, men venter vel til Nussa er litt større.

Og så til slutt: Dere som har leid leilighet, hvordan gikk dere frem?

(Kommer sikkert på flere spørsmål, men dette får holde.)

Og Blomman, det er mange måter å være moden på, ikke bare alderen det går på.....!

Skrevet

hehe reiseseng???? da vi var på tenerife lå babyen i klesskapet!! - sånn skyvedør som vi lot sto oppe akkurat ved hodet hans slik at han ikke skulle falle ned de få cm ned i flisgulvet. Lå på tepper og hadde det så fint så. men er jo selvsagt ikke alle steder det går an da hehe.

Han sov og i vogna si noen netter - for den måtte vi jo uansett ha med.

Skrevet

Hei du.

Er ikke noe problem å ikke kunne språket i Spania..ta med en ordbok...spanjolene er sååååå glad når du bruker noen strofer..det samme er italienerne.Franskmenn derimor er generelt hovne...og kan godt finne på å glise om du prøver deg på fransk.Men mange franskmenn snakker engelsk,,,... i allfall turiststeder.Spanjoler er dårlig i engelsk..men de hjelper deg gjerne, om du prøver deg på littt spansk.No problem.Jeg gikk til spansk fødselsklinikk der nede...var ganske morsomt...lærte strofer som "mucho contractiones....er es normale"...chicko vaksinatione..osv.....gikk så bra atte....:-)

Du trenger ikke ta med reiseseng i Spania...på hoteller i allefall....de fleste har.Ellersd..ferierte vi mye rundt om kring i Spania når vi bodde der..og Italia.Gikk på Finn.no og fant leilighteer hos private.Du kan også gå inn på Spaniasommer, og lete opp leiligheter til leie i de ulike regionene.Men det er billigere å leie av private utleiere.Ta med mat, med mindre du ikke har motforestillinger mot sukret grøt, og middag med diverse i.

God ferie.:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...