Gå til innhold

Til dåke som nattammar/har nattamma lenge..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg høyrer ikkje til her før om eit par veker, men tenkte eg skulle snike meg inn for å spørre om dette likevel. Er vel fleire her som veit noko om dette enn det er på 0-1 år...

Guten vår er altså snart eitt år gamal, og eg ammar ein del enno. Litt sånn "hist og her" på dagtid, og så eit par gongar om natta.

Det eg lurar på er korleis dåke gjorde det/har tenkt å gjere det når tida kjem for å slutte med denne nattpuppen. Har dåke vent til ungen ikkje ville ha meir? Når skjedde det i såfall? Eller har dåke avvent ungen? Når? Og korleis?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten vår er 19 mnd. nå og jeg ammer fortsatt litt nå og da. Det blir 0-1 gang i døgnet. Vanligvis morgen eller kveld, men også av og til på natta. Har ikke gjort noe for å avvenne. Det har bare blitt slik.

Vi begynte med vanlig melk til kveldsmaten da han var 1 år og da ble det merkbart mindre amming på natta.

Skrevet

Nattammet begge jentene mine i 20 mnd, avvente aldri noen av dem. Bestemte å kutte ut hele amminga litt over 20 mnd, og reiste vekk et par dager. Fungerte fint.

Skrevet

Sluttet med nattamming når poden var rundt 8 mnd, men nattammer en sjelden gang enda f.eks når han er syk og ikke vil drikke annen drikke. Det vi gjorde som fungerte veldig bra var at vi la han på rom for seg selv, men pappaen lå der en ukes tid med han slik at han ble vant til det nye rommet sitt. Etter et par netter våknet han ikke på natten mer utenom hvis han mister smokken, da er det bare til å putte den inn igjen så sover han videre resten av natten. Når han våkner på natten kan ikke jeg gå inn å putte i smokken for da kjenner han lukten av meg med en gang. Så kunsten her var at jeg holder meg unna på nattestid så lenge det ikke er noe spesielt med mye nattevåk grunnet sykdom.

Han er 13 mnd og jeg ammer stortsett både morgen og kveld enda.

Lykke til:-)

Skrevet

Takk for svar.

Eg kjem nok til å fortsette ei stund til ja. Har ikkje mulighet til å legge han på eige rom, så den løysinga går ut. Men no sovnar han av og til utan pupp første gongen han våknar om natta, så vi får gjerne kutta ned til eitt nattmåltid etter kvart, og det er jo ein del lettare for meg å fortsette med.

Så får eg satse på at han avvennar seg sjølv, sjølv om det kanskje ikkje skjer før i flyttar i nytt hus utpå vinteren/våren ein gong.

Skrevet

Litt tilleggsinfo.

Lillemann sover i egen seng på vårt soverom. Hvis han våkner i løpet av natta kommer han over i vår seng.

Hvis du har flaks som oss fortsetter han å avvenne seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...