Gå til innhold

Hvordan koppmate?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare å drikke som vi voksne gjør? Fikk ingen innføring i dette på sykehuset da aminga gikk greit. Noen som kan opplyse meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja sånn omtrent. Det er lurt å tulle et teppe godt rundt armene på babyen, ellers kan det bli mye søl. Lykke til

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å bruke sånn medisinkopp (kanskje de selger på apotek..jeg "stjal" fra sykehuset jeg..) fordi den er litt myk og kan formes litt så den passer bedre til babymunnen. Så skulle man liksom la babyen lepje i seg med tungen, det var i hvert fall viktig å ikke bare helle inn i gapet, siden det da kunne komme like fort ut igjen og bli mye søl.

Skal du mate mye med kopp så kan det fort bli litt slitsomt..jeg syntes i hvert fall at det gikk utrolig sakte. Fra ammepoliklinikk fikk jeg tips om at man kunne mate med lillefingen..Dvs at da har man melken på flaske, og så fester man en sonde fra flasken til lillefingeren (teiper den fast rundt fingeren), og så lar man baby sutte på fingen og sonden..om du skjønte den forklaringen - evt. kan du ringe ammepoliklinikken i Bergen og be dem forklare det :) Det skal være mye bedre enn flaske i hvert fall. Hun på ammepoliklinikken sa at det var den metoden de kom til å bruke fremfor koppemating fremover. Jeg rakk aldri å prøve selv fordi smertene mine gikk bort kort tid etter jeg fikk tipset, og jeg kunne amme videre som vanlig.

Skrevet

Du kan se en video om koppmating på ammehjelpen.no

Skrevet

Du får kjøpe kopp for mating på apotek (ser litt ut som sausnebb uten hank). Men det blir lett søl. Satte baby sånn halvveis opp ved mating

Skrevet

Vår ville forresten ikke ta tungen ned fra ganen, så det var ikke snakk om å la ungen "lepje" i seg melk med tungen, men heller bruke spissen av koppen til å trykke tungen litt ned

Skrevet

Hei Selma - er ikke gutten din rundt 3 mnd nå da? Og hvis ammingen er vel etablert (og det er den vel?) så kan du jo prøve med flaske? Min gutt tok flaske med NUK tut på første forsøk (men da var han jo bare 4-5 uker...). Koppmating er greit når småen er liten og ikke skal ha mer enn kanskje 40-50 ml per måltid, men nå som du kanskje er oppe i 100 ml per måltid så blir det mange kopper...

Men hvis du skal gi med kopp så er det greit å bruke sånne små pillebegre som de bruker på sykehuset. Du kan sikkert få tak i sånne på apoteket. Siden poden nå er større og sikkert vifter mer med armene enn en nyfødt, så kan det være lurt å tulle noe rundt han, et pledd eller håndkle, slik at armene blir litt låst. Hold han sittende i armkroken din eller med ansiktet vendt mot deg på fanget. Legg koppen inntil munnen hans og hell forsiktig, ikke for fort. Viktig å få koppen oppå tungen og ikke under den, hvis melken kommer under tungen klarer de ikke å svelge, da kommer det rett ut igjen.

Lykke til! :)

Skrevet

Hei igjen Bubbels.

Jo, han er 3 måneder, men han vil ikke ta flaske. Tenkte derfor vi kunne prøve med koppmating som jeg bare hørte om på sykehuset. Er litt lei av å være rett i nærheten hele tiden. Må kunne tilkalles nesten på minuttet hvis han blir sulten.

Skrevet

Hei igjen,

Ja da skjønner jeg at det blir vanskelig! Tar han ikke smokk heller? Du bør kanskje prøve en litt større kopp da, de små pillebegerne man bruker i begynnelsen for at de ikke skal bli sugeforvirret tar jo ikke mer enn 25 ml og det lønner seg ikke å fylle helt opp for det blir fort mye søl... jeg har en gammel kopp fra jeg selv var liten med en liten sugetut på - vet ikke om sånne finnes lenger men kanskje det kan være noe å prøve?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...