Ser@fin@ Skrevet 11. september 2006 #1 Skrevet 11. september 2006 Hei. Jeg trenger litt hjelp. Til helga skal jeg på konsert (Bryan Adams). Jeg kommer nok til å ha meg noe å drikke. Så i den forbindelse lurer jeg på hvordan man gjør det med ammingen. Må jeg pumpe meg eller går alkoholen ut av melken etter en stund.??? Noen som vet??? Janne3
Anonym bruker Skrevet 11. september 2006 #2 Skrevet 11. september 2006 Du får like stor promille i melka som du får i blodet, og den minsker i takt med at den går ut av kroppen din. Kan kanskje være lurt å pumpe for å holde produksjonen ved like og for å unngå melkespreng, men ikke nødvendig i forhold til alkohol. Ellers er du vel klar til å amme igjen når du er klar for å kjøre bil. Kos deg på konserten
81-modell Skrevet 11. september 2006 #3 Skrevet 11. september 2006 Måtte bare si at jeg også skal på Bryan Adams til Helga (Haugesund sant?). Har veldig lyst til å drikke litt, men må nok kjøre i tilfelle problemer med snuppa mi...Er 7mnd gammel, men veldig urolig om kveldene/nettene... Hvor gammel er ungen din?
Ser@fin@ Skrevet 11. september 2006 Forfatter #4 Skrevet 11. september 2006 81-modell - Jepp i Haugesund. Huff da. Er ikke så kjekt når de er urolige. Spesielt ikke på kvelden og natta. Min gutt er 3 mnd. Han er veldig snill på kvelden/natten. Sover fra 2000 til 08. Helt herlig... ;o) (Det hender at han ikke sovner før 22 da, men allikevel bra synes jeg) Gleder meg masse til konserten. Håper du får en fin kveld. Og at snuppa di er så snill at får med deg hele konserten. Kanskje vi treffes, utetn att vi vet det. ) Klemz....
Blomman Skrevet 11. september 2006 #5 Skrevet 11. september 2006 limer inn fra ammehjelpen Alkohol og amming 18.4.2006 12.13.49 Generelt anbefales ikke bruk av alkohol under graviditet og amming. Det er likevel viktig å skille mellom alkoholbruk i disse to periodene: Under svangerskapet får fosteret den samme promillen som mor fordi det ernæres direkte via hennes blod. Gravide bør derfor avstå helt fra alkohol, fordi en ikke kjenner det laveste inntak som ikke er forbundet med helsefare. I ammeperioden er forholdene noe annerledes. Konsentrasjonen av alkohol i morsmelken vil være som i mors blod, men barnets promille vil bli lavere, fordi melken først drikkes og deretter fortynnes videre i barnets kropp. Jo yngre barnet er, desto forsiktigere bør man være med alkohol. Nyfødte barn er umodne, med minimal evne til å nedbryte selv små mengder alkohol. Generelle regler om alkohol og amming: Du bør derfor avstå helt fra alkohol til det er gått iallfall 6 ukeretter termin. Dersom du av og til bruker litt alkohol senere i ammeperioden, er det viktig å begrense mengden. Etter inntak av ett glass vin bør du vente 3 timer før barnet igjen ammes. Alkohol lagres ikke i melken. Promillen i morsmelken synker parallelt med nivået i mors blod. Det har derfor ingen hensikt å pumpe og kaste melken, annet enn for å lindre melkespreng. Kilde Hvordan du ammer ditt barn, Elisabeth Helsing og Eli Heiberg, utgitt av Helse- og Sosialdirektoratet. copyright©Ammehjelpen Husk og at du ikke tåler like mye som før svangerskapet og at utdrivningsrefksen kan bli skadet permanent(!) om du blir beruset. I ammeperioden bør en holde seg til kun 1-2 glass vin eller øl. Er faktisk endel her inne som har erfart dette med utdrivningsrefksen etter alkoholinntak så man bør være forsiktig..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå