mia:-) Skrevet 10. september 2006 #1 Skrevet 10. september 2006 Hei Jeg har to barn på 6 og 9 år. Min samboer har et barn på 9 år. Vi flyttet sammen for noen måneder siden. Mine to barn har alltid vært veldig gode venner og lekt sammen bestandig. Ikke mye krangling til tross for aldersforskjellen på 3 år. Min samboers barn på 9 er bestekamerat til min gutt på 9. Nå har det seg slik at etter vi flyttet sammen så vil ikke min eldste sønn og min samboers sønn leke med han minste lenger. Minstegutten blir skikkelig lei seg og syns dette er forferdelig trist. Han har ingen lekekamerater utenom disse, og han er veldig skjenert og tør ikke spørre andre om de vil leke med han. MInstegutten er fornøyd om han bare får være i samme rommet som de to eldste. Slik det er nå så får han ikke lov av de til det. Hva skal jeg som mor gjøre i denne situasjonen? Skal jeg tvinge de to eldste til å være sammen med minstemann, eller skal jeg la de få bestemme selv om de ønsker dette eller ikke? Kan ikke sende minstemann ut for å gå til andre barn å leke heller. Da sitter han bare på trappen til jeg sier han kan komme inn igjen. Syns hele situasjonen er ganske fortvilet.
Kreoline Skrevet 12. september 2006 #2 Skrevet 12. september 2006 Hva med å invitere en gutt hjem til dere som kan leke med han på 6år. Eller at gutten på 6 kan gå ut å leke med andre barn som han kan invitere hjem til dere. Men det er vel det å leke med de store gutta i familien han gjerne vil. Sikkert ikke så lett.
mia:-) Skrevet 12. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 12. september 2006 Takk for svar. Jeg har vært inne på tanken om å invitere noen som er like gammel som han hjem til oss. Det er ikke så lett heller, for han vil ikke det selv. han har ingen venner som han kunne tenke seg å ha besøk av, og jeg kan ikke ringe rundt til folk jeg ikke kjenner og spørre om barna deres kan komme til oss dersom de ikke pleier å leke med han på skolen eller andre steder. Hadde vært litt lettere om jeg hadde kjent noen av foreldrene for da kunne vi gått på besøk sammen, men det gjør jeg desverre ikke. Ute i gata er det mange barn men det er ikke så lett for han å ta kontakt med dem siden han er så sjenert. Jeg har prøvd å hjelpe han med det og spurt nabobarna om vi skal spille fotball eller noe sammen. Det går greitt dersom jeg er med men han tør ikke være med dem alene. Han tør heller ikke spørre dem selv om de vil leke med han. Nå har han nettopp begynt på skolen så jeg håper at det ordner seg da og at han får litt flere å leke med da. Ikke lett dette her nei:-)
Kreoline Skrevet 12. september 2006 #4 Skrevet 12. september 2006 Jeg har ikke barn, men kan forestille meg at dette ikke er lett. Får håpe han får seg noen venner på skola og blir litt mer "husvarm" i nabolaget. Det er nok ikke så lett for han når han er så sjenert og egentlig vil leke med de større barna i huset. Lykke til i hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #5 Skrevet 14. september 2006 Jeg var minst da jeg var barn, hadde en eldre søster, og en annen storesøs Hun var en venninne av min søster, som ikke hadde det så greit hjemme fordi hennes mo var mye syk, hun tilbrakte derfor mye tid hos oss. Når vi ikke gikk ut, eller mine andre venner var opptatt fikk ikke de holde meg utenfor, det var ikke lov. Men var det flere andre barn på besøk også, eller spesielle annledninger, så måtte jeg holde me mer i bakgrunnen. Men for det meste måtte alle leke sammen, slik oppdrar vi nå alle våre barn også. Jeg synest du fint kan si til de eldste at "Her er vi en familie, og at alle må få lov å være med".
Gjest Skrevet 14. september 2006 #6 Skrevet 14. september 2006 Jeg tror nok at den aldersforskjellen på tre år kommer til å bli større fremover fordi interessene blir mer forskjellige. Istedet for å tvinge de eldre til å være med minstemann ville jeg heller valgt å være kreativ for å finne nye venner til han som var på hans alder. I noen situasjoner kan du jo be dem om å være med han, feks om dere er på ferie eller noe. Men i det daglige tror jeg ikke det er løsningen, selv om man er familie så er man forskjellige som individer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå