Gå til innhold

Dårlig mor med Forovervendt barnevogn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå en emmaljunga duo edge, men begynner å bli litt lei at den som sportsvogn er tung og trille. Jeg begynner faktisk å få senebetennelse tror jeg, har ihvertfall veldig vondt i håndleddene. Var på barnevogn butikk i går og prøvde emmaljunga scoter og den var bare så lett og fin å trille, men den vender fremover slik at barnet ikke har øyekontakt med den som triller. Mine foreldere som er barnevernspedagoger er veldig imot forovervendte barnevogner. Dette fordi de mener barnet får for mye inntrykk og at øyekontakten mellom den som triller og barnet blir borte. Jeg har nesten på følelsen av at de mener de som har slike vogner er dårlige foreldere. Derfor føler jeg at jeg ikke kan kjøpe denne vogna. Datteren min er 10 måneder og er nyskjerrig på verden! Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For noe tull! Det er vel mye bedre at jenta di kan sitte forovervendt og se fremover, enn at hun skal sitte bakovervendt men henge ut over siden av vognen for å få med seg alt som skjer...

Skrevet

Eg har lest eit par artiklar om dette med framovervendt sportsvogn. Og eg meiner at det var snakk om barn under eitt år. Barn som er i eittårsalderen og over, vil ofte bli utålmodige viss berre ser rett på mammaen sin når dei er på trilletur.

Det stemmer i alle fall på oss. Guten vår blir straks eitt år, og er uendeleg mykje meir tålmodig i vogna når han får sjå framover. Vi har forresten Quinny freestyle 3xl comfort (eg kan ikkje skjøne at det skal vere nødvendig med så uhyre innvikla navn på barnevogner...) og den kan ein snu sitteinnsatsen på. Så no har vi den stort sett framovervendt. Men eg hadde ikkje likt tanken på å ha han framovervendt då han var 6 mnd f.eks.

Jenta di er jo ganske stor alt, så om det er litt leveringstid på vogna og slikt, så blir ho gjerne "plutselig" rundt året før den blir tatt i bruk.

Men det er ikkje alle babyar som likar framovervendte vogner, ei anna her inne har ei jente som er litt forsiktig av seg, og ho blir veldig lett sutrete om ho ikkje kan sjå mammaen sin når dei triller på tur. Så for dei var det heilt feil med framovervendt vogn.

Kan du prøvetrille nokon andre si framovervendte vogn, for å vere sikker på at jenta di ikkje har noko i mot det?

Skrevet

Hei!

nei selvfølgelig gjør det deg ikke til en dårlig mor!!

Men når det er sagt, ville jeg anbefalt bakovervendt alikevel. Så små barn trenger ofte hjelp til å tolke det de ser, og til det trenger de hjelp av mamman sin (eller en annen betydningsfull voksen). Dersom det foreksempel skulle komme en klovn bort til vogna og si bø (dårlig eksempel kanskje, men det første jeg kom på i farten hehe) vil ikke barnet vite om klovnen er venn eller trusel, og altså ikke hvordan det skal reagere. Det naturlige for barnet vil da å se på mamma. Om mamma smiler, vet barnet at det er trygt og vil le av klovnen. Får ikke barnet denne hjelpen, kan det bli utrygt og redd. Når datteren din er nysgjerrig på verden, vil hun få like mye ut av å utforske den sammen med mamma - gjennom bl.a. øyekontakt, smil og betryggende ord.

Jeg har selv gutten min i bakovervendt, vogn, men snur den i blandt om han får sola i øynene eller om det er mye vind, så helt hysterisk er jeg ikke selv om jeg er barnevernpedagog ;o)

Skrevet

Hvis jeg hadde kunnet kjøpe en vogn til ville jeg ha valgt Emmaljunga cerox. Der kan du snu styret begge veier og om man hadde fått en ny baby er det bare å kjøpe bag til den da.

Skrevet

huffda . ikke nok med at en blir sett på som dårlig mor med forovervendt bilsete.... men nå med forovervendt sportsvogn og.. huff stakkars ungen min da som sitter fororver både i bil og vogn....

nei jg tror ikke det er farlig med forovervendt vogn nei ( i bil er det klart best med bakovervendt -men det går ikke vår dessverre)

Skrevet

Å jeg er så vanvittig lei av den "på spissen" greia der....nei selvfølgelig er du ikke en dårlig mor pga hvilken vei barnevogna er...!

Alle har meninger om alt og du må gjøre deg opp din mening og finne din vei uten å tenke så mye på alle andre mener.

Skrevet

Da er jeg en dårlig mor og mannen min en dårlig far.. (men jeg syns faktisk ikke det selv i forhold til dette - jaja, janteloven alt det der..)

Vi har oth urban jungle. Kun forovervendt, og der ha a sitti siden ho var 5 mnd, nå er ho 7mnd..

Skrevet

nei herrefred, man er IKKE dårligere mor fordi vogna vender forover hehe

Dummeste jeg har hørt.

Det er du som skal ha vogn ikke foreldrene dine.

Skrevet

Heisann

Tipper det er oss Ranveig tenker på som ikke burde hatt fremovervendt vogn. Er igrunnen ikke helt enig i det, men hadde jeg visst den gangen at det fantes trehjulinger som kunne vendes begge veier hadde jeg ikke nølt, men kjøpt en slik. Og hadde jeg visst at datteren vår skulle reagere slik hun gjør hadde jeg hatt det som en viktig faktor når jeg lette etter vogn.

Jenten vår trives godt i vognen sin og synes det er stas med tur. Men hun er litt forsiktig av seg så hvis jeg putter henne oppi når hun er utrygg - f.eks rett etter at hun har hilst på nye mennesker - så kan hun bli sutrerte. Vedvarer den litt skumle situasjonen er det en mulighet for at hun må taes opp for å bli trygg igjen og hun vil da kanskje bæres. Hadde jeg hatt en som kunne brukes begge veier hadde jeg snudd henne mot meg når jeg visste vi skulle hilse på og være med ukjente.

En venninne av meg har vogn der vognen vender mot moren og der henger den lille over siden for å se fremover. Synes ikke det ser godt ut for den lille. Traff også en dame på kjøpesenteret der den lille datteren hennes nettopp hadde lent seg for langt ut og deist over kanten og ned i flisene (hun hadde sikker kommet seg ut av selene).

Så om jeg kunne valgt nå ville jeg valgt en trehjuling som kunne vendes begge veier (vi må ha trehjuling for å få plass i bilen), men jeg ville før valgt en fremovervendt vogn enn en bakovervendt ettersom hun stort sett trives og jeg ikke vil at datteren min skal henge over kanten.

Lykke til i ditt valg av vogn :o)

Skrevet

Det med dårlig mor-utrykket syns jeg er en klisje her inne, og det var det jo du som kom med selv:-) Syns det skal rimelig mye til før man begynner å bli en dårlig forelder, så syns virkelgi ikke hvilken vei du setter barnet ditt i vogna kvalifiserer til den tittelen.

Men må si meg enig i de over her som skriver om en baby`s behov for å kunne se sine foreldres ansikt for å kunne tolke&lære.

Men som Ranveig sier så er vel det viktigst det første året, og det er jo datteren din snart. Hadde ikke villet hatt kun forovervendt vogn til en noen få mnd, men nærmere året er det vel ok.

Vi har en Mistral og en Spirit, og er veldig fornøyde med muligheten til å vende styret.

Skrevet

Jeg har en vogn jeg kan bytte på å ha henne mot meg eller ikke..

Syns det hørtes veldig rart ut jeg..bestm selv sier nå jeg;)

Skrevet

Jeg villle hatt ei vogn du kunne snudd begge veier,det er veldig praktisk når vær og vind er litt surt ute.Da slipper de å få regn,vind el snø rett inn i vogna.

Men det er fordi det er hva jeg syns er praktisk og ikke for at man er dårlig mor om man velger forovervendt.

Kjøpte Scooter til småen min,vogna er super,bortsett fra to ting:

-Kan ikke legge ryggen helt ned,kanskje litt dumt når vesla di er bare 10 mnd

-Kan ikke snu sittedel.

Skrevet

Vi har også OTH Urban Jungle som Lilleh over, og den eneste grunnen til at jeg synes det er kjipt at den kun vender fremover er at jeg savner å kikke på babyen min når vi går tur. Men han elsker å sitte og kikke ut og han er trygg på dette. Tror at det kommer litt an på barnet om det passer med fremovervendt eller ei. Noen barn er trygge og selvstendige, mens andre har større behov for blikk kontakt med mamma eller pappa. Heldigvis så trives sønnen min i forovervendt vogn, den har vi brukt siden han var 7 mnd og han er nå 8,5mnd.

Dersom vi stopper og folk skal hilse på ham så går jeg alltid frem så jeg kan se han og han kan se meg. Vanskeligere er det ikke.

Bestem selv hva som passer for deg og ditt barn, kanskje du kan låne vogn av noen du kjenner og se om jenta di liker den....?

Skrevet

Mammaen til knøttet: Unnskyld, det var ikkje meininga å virke veldig bastant og seie "du har feil vogn". Ville berre ha fram poenget om at det ikkje er alle småtroll som er så glade i å sitte framovervendt heile tida.

Eg vil tru at for dei fleste er vendbar vogn det beste alternativet, i og med at eg ikkje kan forestille meg at det er særleg mange ungar som godtar å sitte vendt mot foreldra i 3-4 år :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...